Témakör:
Rohde & Schwarz szakszeminárium
Megjelent: 2014. április 11.
Mérésautomatizálás és közlekedési elektronika – két távol eső szakterület, amelyet ezúttal az hozott össze egyetlen rendezvény „kínálati listáján”, hogy a Rohde & Schwarz mindkét területen jelentős hagyományokat mondhat magáénak. Ez a két kiemelt témakör töltötte ki a cég magyarországi irodájának szervezésében megvalósult szakszeminárium programját, amelyen közel 30 meghívott vehetett részt előzetes jelentkezés alapján.
A GT4000 mérésautomatizálási technológia
A rendezvény első előadója, Andre Blass, a Rohde & Schwarz (R&S) mérésautomatizálási leányvállalatát, a GEDIS-t mutatta be. A cég, amely két évtizede foglalkozik az elektronikus tesztelési megoldások fejlesztésével, ma már a R&S-cégcsoport tagja, szakterületének piacvezetője, amelynek termékeit a R&S kereskedelmi és szolgáltató hálózata juttatja el a fogyasztóihoz. A termékkínálat a funkcionális és In-Circuit tesztelés, a peremérték-vizsgálaton (boundary scan) alapuló vizsgálatok, a gyártás flash-programozási megoldásai, az optikai és kommunikációs tesztelés és a vizsgálatok automatizálása számára ajánl megoldásokat. Szolgáltatásai közt az alkalmazástechnikai tanácsadás, a kiképzés, a szoftverfejlesztés, a kalibráció, a javítás és a tartalékalkatrész-ellátás is megtalálható.
Az előadás tárgya a GT4000 méréstechnológia, amelynek fő jellemzője a közvetlen kapcsolat a mérendő objektummal – amely az optimális jelminőség egyik lényeges feltétele. Lényeges szempont, hogy a rendszer alkalmazása nem igényel külön költség- és egyéb erőforrás-ráfordításokat és a teszteléssel összefüggő elektromos tervezési feladatokat. A mérőrendszert tartalmazó keretben világos térbeli felosztással kapnak helyet a részegységek: az általánosan használt cPCI-, PXI- és PXIe-modulok, a rendszervezérlés, a mérendő egység befogószerkezete, az elő- és hátoldali I/O, a feladatspecifikus rendszer- és alkalmazásillesztő, valamint teljesítménytáp-kazetták és a PXI-kábelezés. Lényeges rendszertulajdonság, hogy a rendszer a nagyteljesítményű elektronika méréséhez, tápellátásához és mérőterheléséhez szükséges modulokat is képes befogadni. A R&S hagyományainak megfelelően RF-mérésekre és a pneumatikát és vákuumtechnikát is felhasználó megoldások teljes körű tesztelésére is alkalmas.
A fejlett kalibrálórendszer a mérőmodulok „on site” vizsgálatára és hitelesítésére ad lehetőséget, amely megtakarítja a modulok kiemelésének, helyettesítésének, kalibrálólabotatóriumba szállításának költségeit, és egyben jelentősen növeli a rendszer rendelkezésre állását.
A szemináriumon bemutatott alapkiépítésű készülékváz 20 modulhelyet tartalmaz, amelyekben vezérlő, külső gyártó által előállított PXIe- és PXI-modulok és CAN-illesztők is elhelyezhetők. A modulnak van 2×10 modulhelyes változata is, amelynél a két szegmens egymástól függetlenül működtethető. Ez egyebek közt a mérési feladat párhuzamos szervezésére és ezzel a vizsgálati idő csökkentésére is lehetőséget ad. A rendszer asztali, rack és flexibilisen beállítható, állványos kivitelben is elhelyezhető, ezenkívül könnyen integrálható automata gyártósor gyártásközi és végellenőrző munkaállomásaiba is.
Egy mérőautomata-rendszer napi használatának előkészítésénél kulcsfontosságú a rendszerszoftver. Ennek „alapértelmezett” GEDIS-változata a GTengine-szoftver, amely nagy sebességű mérésvégrehajtás vezérlésére is használható, és a vizsgálati metódusokat leíró könyvtári elemek felhasználásával egyszerű szkriptnyelven programozható. Standard megoldásokat tartalmaz a tesztprogram-változatok kezelésére és a gyártási adminisztrációhoz kapcsolódó „rendelésfeldolgozásra” is. A szoftver „nem utolsósorban” a teljes gyártásautomatizálási szoftverkörnyezetbe is egyszerűen beilleszthető.
Egy másik megközelítést tükröz a Tool Chain programcsomag, amely a CAD-adatokból, vagy a vizsgálati metódusokból „vezeti le” a tesztek végrehajtását. A mérésvezérlő programok összeállítására a GTbuilder programmodul szolgál, amellyel grafikus programozási környezetben, Drag&Drop-programozással, integrált fordítóprogrammal állíthatók elő a feladatspecifikus mérőszoftverek. A GTrepair-szoftvereszköz a hibás alkatrészt vizuálisan is láthatóvá teszi, és továbbfeldolgozható hibakódrendszert működtet.
A rendszer alkalmazásakor a LabVIEW-tapasztalatokkal rendelkező tesztmérnökök sem érzik „elveszettnek” magukat: a GTML-tesztmetódus-könyvtár akadálytalanul használható LabVIEW-környezetben is.
A R&S-gyártmányú mérőmodulok felépítése rendkívül világos, áttekinthető koncepciót követ: az előlap szomszédságában találhatók a méréspontváltó, kapcsoló és jelkondicionáló részáramkörök, amelyek analóg BUS-interfésszel kapcsolódnak a jelkonvertáló és -feldolgozó egységekhez. Ezek PXI-, CAN- vagy PCI-interfésszel csatlakoznak a rendszerhez. A kártya hátoldali vége a szigetelt, „lebegő” tápellátás, a külső jelforrások és terhelések csatlakoztatására van fenntartva.
Az R&S-gyártású mérőegységek között multimétert, in-circuit tesztert, táp- és terhelő- funkciógenerátort, mátrixkapcsolót, analóg/digitális I/O- és nagyteljesítményű kapcsolómodulokat találunk.
A GEDIS szolgáltatáspalettáján a kulcsrakész megoldásszolgáltatáson kívül az alkalmazástechnikai tanácsadás, a rendszerintegráció és a kiképzés is megtalálható.
A R&S és a közlekedés
A R&S legrégibb hagyományai is szorosan kapcsolódnak a közlekedéshez, hiszen például a cég eredeti „vadászterületének” számító RF-technológia nagy megbízhatóságú és hatékony eszközei nélkül a légiközlekedés biztonságáról nem is lehet gondoskodni. Nagy Balázs, a R&S magyarországi irodájának munkatársa azonban ezúttal nem ezt az „alapértelmezett” vonalat követte, hanem a közúti közlekedési alkalmazásokat foglalta össze előadásában. Három fő területre koncentrált: a gépjárművekben használható radartechnológiákra, a járművek egymás közötti automatikus kommunikációjának lehetséges alkalmazásaira és a közlekedés rendkívüli eseményeinek gyors és hatékony kezelésére létrehozott eCall-rendszer megoldásaira.
A közúti közlekedés egyik hosszú távú trendje azt a szándékot tükrözi, hogy a járművek vezetésében egyre nagyobb szerep háruljon az emberi hibáktól és korlátozott teljesítőképességtől mentes, automatizált megoldásokra. A jelenleg folyó kutatások előrejelzései szerint 2016-ra megvalósul a „részben automatizált” vezetés, amelyben a vezetési munka rutinfeladatai automatikusan működnek, de a vezetőnek folyamatosan figyelemmel kell kísérnie a jármű körüli „történéseket”, és készen kell állnia, hogy az automatika által nem megoldható probléma felmerülésekor azonnal átvegye a jármű hagyományos irányítását (ez a fokozat például városi dugóban, legfeljebb 30 km/h-val haladó „araszoláshoz” – Stop and Go – lehet elegendő). 2020-ra várják a „magas fokon automatizált” vezetési megoldások megjelenését, amelyben a rendszer és a közlekedési szituáció folyamatos figyelése már nem szükséges: a vezető kap egy bizonyos „felkészülési időt”, mielőtt manuálisan be kell avatkoznia. Ezzel a módszerrel olyan országúti „araszolás” is elképzelhető, amelyben viszonylag gyorsabb haladású szakaszok is keverednek. A becslések 2025 utánra teszik a „teljesen automatizált” vezetési szint megvalósulását, amelyben a vezetőnek már nem kell felügyelnie a rendszer működését, és arra sem kell készen állnia, hogy átvegye a jármű irányítását. Ezzel már akár a 130 km/h-s autópálya-vezetés is megbízhatóan megvalósítható. Az „egyre automatizáltabb” vezetési szintek működéséhez a jármű környezetét és a környezeti elemeinek mozgását felderítő radarral szemben is egyre fokozódó követelmények fogalmazódnak meg. Jelenleg ezek a radarrendszerek a vezető által be nem látható „vakfoltok” felderítésére, a sávváltás támogatására, az ütközésveszéllyel járó helyzetekre (például ráfutásos baleseti szituációk vagy gyalogoselütés) való figyelmeztetésre alkalmasak. A távolságot a visszavert jel terjedési idejét, a relatív radiális sebességet pedig a Doppler-frekvenciaeltolódást mérve határozzák meg. Ezek a viszonylag egyszerű elvi alapok azonban rögtön összetettekké válnak, amint – a valós közlekedési szituációknak megfelelően – a radar több céltárgyról is kaphat visszavert jelet. Összetettebb radarjel (Chirp Seguence – CS) segítségével azonban ez a feladat is megoldható. Az egyidejű távolság- és sebességmérésre alkalmas másik módszer a frekvencialéptetéses radarjel (Multiple Frequency Shift Keying – MFSK) használata. A Rohde & Schwarz válasza a többféle radarrendszer vizsgálati igényeire az R&S FSW-K60 tranziens analizátor. A műszer a nevében foglalt alapfunkciót a visszavert adatterületen kijelölt felhasználói területekkel könnyíti meg. A visszavert jelet számos szempont szerint képes elemezni: spektrogramot, valamint AM/FM/PM-demodulációt is elvégezni. Az FSW-K60C-változat ezenkívül a CS-típusú radarjelek, az FSW-K60H pedig a frekvenciaugratásos radarok specifikus mérési feladatait is el tudja végezni.
A következő előadásrész egy fejlesztés alatt álló közlekedésbiztonsági megoldás részleteibe engedett betekintést: a car2car (vagy Car2x) rendszerről van szó, amely az egymáshoz közeli, minden bizonnyal ugyanazon közlekedési „makroszituációban” tartózkodó járművek fedélzeti számítógépei között valósul meg adatcsere emberi felügyelet nélküli – vezetékmentes adatátvitellel. Ennek elsődleges célja a hirtelen felmerülő veszélyhelyzetek időben való felismerése, vagy a dugóveszélyes helyek elkerülésére tett javaslat. A járművek automatikus kommunikációja valósítja meg a balesetek súlyos következményeinek enyhítésére szolgáló eCall-rendszert is.
A járművek automatikus kommunikációja pontos időterv szerint lép működésbe Európában:
-
2013: car2x-kísérleteket végeztek az EU hét városában,
-
2015: a car2car tervezett bevezetése Európában, az eCall bevezetése az EU-ban és Oroszországban,
-
2016: nemzetközi car2x-folyosó megvalósításának első üteme a Rotterdam-Frankfurt-Bécs „főirányban”,
-
2018: car2x biztonsági tesztek Németországban országszerte.
A Rohde & Schwarz a fenti funkciókat megvalósító 6 GHz-es rádiókommunikációs berendezések adóoldali tesztelésére az R&S® FSW-spektrumanalizátort, a vevőoldal vizsgálatára az R&S® SMW-jelgenerátort ajánlja.
Az előadás részletesebben is foglalkozott az eCall-rendszer tervezett szolgáltatásaival. Európa-szerte (ezúttal Európát földrajzi értelemben értve, beleértve Oroszország európai területeit is) 2015 októberében tervezik bevezetni, mely kötelező biztonságtechnikai tartozék lesz. Működése abban áll, hogy baleset esetén felhívja az Európában egységes 112-es vészhívó számot, a műholdas helymeghatározó modul által szolgáltatott adatok alapján megadja a jármű helyzetét, azonosító adatait, majd hangkapcsolatot létesít a helyileg érintett katasztrófavédelmi ügyelet és a járművezető között. Fontos megjegyezni, hogy az eCall nem baleset-megelőzési rendszer, ám a balesetek sérültjei így hamarabb kaphatnak szakszerű ellátást, és ezzel a rendszer komoly hozzájárulás lehet a személyi sérülések súlyos következményeinek csökkentéséhez. Az orosz területeken nem „szó szerint” valósul meg az eCall, hanem azzal analóg, saját fejlesztésű rendszer, az ERA-GLONASS lép működésbe. A két rendszer azonban a fő funkcionális vonásaiban tudatosan harmonizált, kompatibilis.
Szerző: Tóth Ferenc
Még több Rohde & Schwarz
Címkék: mérésautomatizálás | járműelektronika