Témakör:
Debrecen a Science on Stage döntőjének házigazdája 2017-ben
Megjelent: 2015. július 13.
Idén Londonban gyűltek össze huszonöt országból azok a szaktanárok, akik szerint az oktatási módszerek megújításával kell felkeltenünk a fiatalok figyelmét a természettudományok iránt. A „Színpadon a természettudomány” (Science on Stage) elnevezésű nemzetközi versenysorozat négynapos döntőjén az NI Mentor Program két kiemelkedően aktív hazai mentortanára is részt vett.
A 24 európai országból és Kanadából érkezett körülbelül 400 pedagógus a „nyílt napon” hozzájuk csatlakozó 300 érdeklődő szaktanárral együtt látványosan képviselte az ezredfordulón útjára indult Science on Stage-mozgalom üzenetét: az oktatás minőségét nem felülről jövő reformokkal, hanem a legelkötelezettebb pedagógusok támogatásával és az innovatív tanítási módszerek szabad cseréje révén lehetséges emelni. A civilszervezet jelenleg több mint 100 ezer tanár és tanárképzéssel foglalkozó szakember számára kínál lehetőséget a tapasztalatcserére oktatási témájú kiállítások, workshopok és más képzések révén. Ezek közül is kiemelkedik a 2007 óta kétévente megrendezett, nemzetközi Science on Stage fesztivál, amelynek az idén a londoni Queen Mary Egyetem adott otthont. A résztvevők Európa és Kanada természettudományos tárgyakat oktató, legkreatívabb szaktanárai, akik a nemzeti fordulókban már meggyőzték a szakértő zsűrit és a közönséget egyaránt módszertani ötleteik értékéről.
A hazai válogató rendezvényt tavaly októberben a debreceni ATOMKI-ban rendezték meg, amelynek keretében kilenc magyar pedagógus szerzett jogot a londoni döntőben való részvételre. Az NI Hungary Kft. 2009 óta folyamatosan bővülő Mentor Programjában kiemelkedően aktív szerepet vállaló pedagógusok éppen a National Instruments oktatási célú myDAQ-eszközével állítottak össze olyan kísérletsorozatokat, amelyek felkelthetik a középiskolások érdeklődését a hagyományos módon nehezebben megközelíthető természettudományos ismeretek iránt. Vizi Tibor, a Brassai Sámuel Gimnázium és Műszaki Szakközépiskola mérnöktanára például a mindennapokban valamennyiünket körülvevő, de sok ipari alkalmazásban is szerepet játszó rezgéseket és hullámokat tette láthatóvá „Rezegj rá!” elnevezésű komplex kísérletsorozatával. Csatári László, a Szent József Gimnázium fizikatanára szerint a mai fiatalok inkább fogyasztói, mint kreatív alkotói a fizikatudomány eredményeinek, ezért is szeretné megmutatni nekik fillérekből kiállított kísérleteivel, hogy még a kidobásra ítélt tárgyak is segíthetnek a világ működésének megismerésében.
A négynapos londoni rendezvénysorozaton a résztvevők lehetőséget kaptak, hogy saját standjukon mutassák be látványos vagy meghökkentő újításaikat a természettudományok oktatásában. Az érdeklődők megismerkedhettek például a „Papírhajtogató geometria” módszerével, és bepillantást nyerhettek „Harry Potter köpönyege alá” is. Az ötletet kidolgozó tanár többek között ilyen populáris kulturális referenciával próbálta közelebb hozni „A fizika és a kémia az alkímiával szemben” című projektjét a fiatalokhoz. Csatári László és Vizi Tibor elmondta, hogy rendkívüli feltöltődési lehetőség néhány napot eltölteni egy ilyen motiváló közegben olyan kollégák között, akik hozzájuk hasonlóan elkötelezettek a tudomány népszerűsítése iránt. A bemutatott ötletek nemcsak „általában” növelhetik a fiatalok természettudományos műveltségét, de hozzájárulhatnak ahhoz is, hogy többen válasszák közülük a jelenleg hazánkban hiányszakmáknak számító mérnöki és tudományos életpályát. A londoni rendezvény záróeseményén jelentették be, hogy 2017-ben Magyarország és Debrecen láthatja vendégül a „Színpadon a természettudomány” fesztivál résztvevőit.
(forrás: National Instruments sajtóközlemény)
Még több National Instruments
Címkék: természettudomány | oktatás