Skip to main content
Témakör:

Automotív beszállítói ipar Mielecben

Megjelent: 2013. október 18.

Kamil Dudek

Mitsubishi 2013 10  1Közhely, hogy minden, ami elektronika, a Távol-Keleten készül, amelynek gyártóival az európai cégek nem versenyezhetnek. Egy lengyel autóelektronikai fejlesztő‑gyártó vállalkozás példája bizonyítja ennek ellenkezőjét: a korszerű robottechnika felhasználásával olyan minőséget állít elő, amellyel a csúcskate­góriás autógyárak beszállító partnereként is megállja a helyét.

 

Mielec csaknem 50 km2 területű város Lengyelország Kárpátalja vajdaságában. Ez a vajdaság egyik legfontosabb ipari centruma, amely korábban főként csak az idetelepült repülőgépgyártásáról volt ismert. Egy idő óta azonban már nemcsak a Polskie Zakłady Lotnicze (a lengyel repüléstechnikai gyártás központja) jut eszébe a térség ipara iránt érdeklődőnek, hanem a mieleci ipari park is, amely számos kitűnő vállalkozásnak ad otthont. Ezek egyike a BURY Technologies, amely navigációs berendezéseket, kihangosító szetteket és más tartozékokat állít elő az automotív ipar számára. A BURY céget – és nem utolsósorban az általa alkalmazott fejlett robottechnikát mutatjuk be olvasóinknak.
    A Bury Technologies céget 1987-ben Henryk Bury alapította, aki máig a cég tulajdonosa és az igazgatótanács elnöke. A cég a kezdeti időszakban telekommunikációs mérnöki irodaként alapozta meg hírnevét. Az egyszemélyes cég hamarosan gyártóvállalattá alakult át. Ma a cég több, mint 700 alkalmazottat foglalkoztat, akik a fejlesztés, a gyártás, az adminisztráció, az értékesítés és a marketing területén dolgoznak.
    A cég által az elsők között kibocsátott termékcsoportok egyike a mobiltelefon töltőkészülék volt. A cég termékválasztéka 1992-ben kezdett rohamosan bővülni, amelyhez a mobiltelefon-tartozékok nagykereskedelme is társult. A továbbiakban elkezdtek a vezetés közben használható, kéz nélkül vezérelhető, kihangosító készletek fejlesztésével és gyártásával foglakozni – az érdekesség kedvéért: a mai okostelefon-korszakot alaposan megelőzve olyan készülékekkel, amelyek már SMS-üzeneteket is képesek voltak „felolvasni”. Kidolgoztak GPS-navigációs rendszereket is, amelyeket aztán a 2004-ben alapított Navifresh cég vitt tömeggyártásba, számos egyéb tartozék előállításával együtt. Ma a Bury Technologies a lengyel ipar megkérdőjelezhetetlen vezetője a szakmában. Ez az egyetlen lengyel elektronikai gyártómű, amely minden részegységet mieleci gyártóművében állít elő, és nem vesz igénybe ázsiai importot.
    Az eddigiekben említett összes termék az autóipar két fő ága, az OEM (az autógyártás során felhasznált elektronikai eszközök) és az utólag beépíthető (aftermarket) termékek piacára készül. Az utóbbi piacon a Bury Technologies változatos eszközválasztékkal jelenik meg: kézi beavatkozás nélkül használható kihangosítók, különféle rögzítő- és szerelőtartozékok, és a vezető életét megkönnyítő elektronikus „jegyzetfüzetek” is megtalálhatók a kínálatban. Az értékesítés disztribútorokon és kiskereskedelmi partnereken keresztül is megvalósul. A másik ágazat, az OEM-berendezések előállítása azon vezető autóipari gyártók számára értékesít, akik partnerre találtak a mileleci cégben. Ezek között számos ismert márka, például a Mercedes, a Bugatti, a VW, a Porsche és a Bentley is megtalálható, e cégek jó minőségű, „testreszabott” berendezéseket rendelnek modelljeikhez. Tehát a bolti forgalomban nem kapható telefontartó, amely például egy VW-kocsiban található, Mielecből érkezik!

Mitsubishi 2013 10  4

Néhány Bury-termék


Egy adott márka és kocsimodell részére készülő „testreszabott”, OEM-részegység előállításának folyamata több fázisból áll. Az első lépés a prototípus elektronikai funkcióinak kidolgozása a mérnökök és technológiai szakemberek által. A prototípus +D-modellezési eljárással készül, és az elkészült példányt elküldik a megrendelőnek. Az ügyfél javaslatainak és megjegyzéseinek visszaérkezése után a prototípust tökéletesítik a követelményeknek és az útmutatásoknak megfelelően. Ennek alapján készül el a hardver és a szoftver fejlesztése, amely már a kész terméket alkotja majd. Ha a megrendelő ezt vizuális és funkcionális szempontok alapján értékeli és elfogadja, a termék egy sor vizsgálaton esik át, amely ellenőrzi a megrendelő számára fontos tulajdonságokat, például a megfelelést az automotív ipar szabványainak, a kezelési funkciókat és a környezeti és termikus követelmények teljesítését.

Mitsubishi 2013 10  2

A gyártósor ellenőrző munkahelyei

Ha nincs elég erőd, használj robotot

A cég gyors növekedése, valamint a növekvő vásárlói igény a hibátlan és egymással pontosan azonos termékeket előállító tömeggyártásra fontos indíték volt újszerű gyártási folyamatok bevezetésére. A legnagyobb befektető által kezdeményezett auditálás felhívta a figyelmet arra a tényre, hogy a gyártósorokon dolgozó munkások nem mindig dolgoznak pontosan, ráadásul az elkészült munkadarabok sem mindig azonosak. Ez azt jelenti, hogy bár a termékeknek a tömeggyártásban pontosan azonosaknak kéne lenniük,  az egyes tételek mégis kisebb-nagyobb mértékben eltérnek egymástól. A gyár­tástechnológia változtatása iránti igényt az is fokozta, hogy a meg­növekedett megrendelések a szokásos gépi technológiákkal már nem voltak kielégíthetők. Ezért a cég elkezdett minden egyes megrendelő minden egyes termékéhez egyedi gyártósorokat kialakí­tani. Olyan megoldást kerestek, amelyben a részegységek szerelése új gépek segítségével – a lehető legkevesebb munkás közreműködésével – automatizálható, és növeli a  termelékenységet, a pontosságot és a sorozatgyártott darabok azonosságát is garantálja. A cég a Mitsubishi Electric-ben találta meg azt a partnert, amely segítséget tudott nyújtani az említett követelményeket kielégítő gyártórendszer vezérlésének és a folyamatot végrehajtó egységeknek a szállításával. Ennek révén válhatott a Bury Technologies a felsőkategóriás autóipar beszállítóinak egyikévé.
    2012-ben a cég bevezette gyártósoraiban a Mitsubishi iQ Platform használatát. Ez kompatibilis azzal az RV-2SQ robottal és a két MR-J3-BS szervohajtással, amelyeket a gyártási folyamatban a nem szabványos alkatrészek gépi beültetésére használtak. A tartóssági tesztelő munkaállomáson ideiglenesen egy második RV-3SQ robotot is felhasználtak. Ezt a robotot később – amikor a cég második iQ Platformját üzembe állították – áthelyezték a gyártósor egy másik szakaszába. A MES Interface IT System vezérli és felügyeli az összes műveletet és folyamatot. Érdemes megemlíteni, hogy a Mitsubishi-robotok kiválóan együttműködnek a COGNEX gépi látórendszereivel és a SCHUNK által szállított megfogó készülékekkel.

Mitsubishi 2013 10  3

Mitsubishi-robotok a gyártócellákban


Mivel ez a gyártósor még nem készült el teljesen, nem állnak még rendelkezésre a minőségjavulásban kimutatható végleges eredmények. Viszont bebizonyosodott már, hogy egy adott termék összeszerelése a kezdettől a végéig mindössze 26 másodperc alatt végrehajtható, tehát ezzel a sorral egy 8 órás műszakban több, mint 1100 eszköz készre szerelését lehet elvégezni. Már tervezi a cég, hogy az első gyártósor üzembe állításának sikeres befejezése után milyen további gyártósorokat és vizsgálóállomásokat telepít a következő lépésekben.
    Ezek a változások határozottan hozzájárulnak a cég sikeres működéséhez, és segítségükkel ez a 100%-ban lengyel tulajdonú vállalat egyre növekvő mennyiségben értékesítheti majd termékeit. A Bury Technologies termékei továbbra is fontos kellékei annak, hogy az autóban töltött idő világszerte milliók számára legyen kellemesebb. Nem túlzás tehát azt állítani, hogy Mielec ma már a globális autóipar számára állítja elő termékeit.

 

Mitsubishi Electric Europe B.V.
Balán Péter értékesítési vezető - Magyarország
Mobil: +36 70 3322 372
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
www.mitsubishi-automation.hu