Peremhálózatok az adatfeldolgozás középpontjában
Megjelent: 2019. január 11.
A vállalatoknál egyre több adat termelődik, és ezek jelentős részét a keletkezés helyén kell feldolgozni rövid idő alatt, amiben egyre fontosabb szerepet játszanak a peremhálózati adatközpontok. Olyannyira, hogy a Markets and Markets weboldalon közzétett „Edge Computing Market worth 6.72 Billion USD by 2022” tanulmány szerint 2017 és 2022 között évente 35,4%-os növekedés várható az edge computing megoldások piacán.
A vállalatok egyre több okosszenzort és IoT-eszközt használnak, amelyek rengeteg adatot termelnek. Ezek egy részét azonnal, helyben kell feldolgozni. Tipikusan ilyennek számítanak azok az információk, amelyek lehetővé teszik, illetve visszaigazolják az adott létesítmény megfelelő működését.
A hálózat pereme azonban sok esetben olyan helyszínre esik, amely távol van a vállalat informatikai központjától – az edge eszközök leginkább üzletekben, raktárakban, telephelyeken vagy gyárlétesítményekben működnek.
Felesleges lenne például az óceánon működő olajfúró tornyokon, illetve a kapcsolódó vezetékekben elhelyezett szenzorok által összegyűjtött minden adatot azonnal a felhőbe küldeni. Sokkal hatékonyabb, ha egy helyi központ gyűjti össze és elemzi a biztonságos működéshez kapcsolódó, nélkülözhetetlen információkat, a központnak pedig csupán napi jelentéseket küld az állapotokról és a teljesítményről, ezzel is csökkentve a hálózat leterheltségét.
Peremhálózatok és felügyeletük
Az edge adatközpontok tehát hatékonyabb működést tesznek lehetővé, egyúttal azonban változásokat is hoznak az adatfeldolgozási környezet felügyeletében. A centralizált adatközpontokhoz képest több százszoros vagy akár ezerszeres mennyiségű, kisebb és egymástól távol elhelyezkedő peremhálózati egységeket már nem lehet a hagyományos módszerekkel irányítani. Nem kifizetődő és nem is megvalósítható, hogy minden egyes központ menedzselésére külön IT-személyzetet biztosítsanak a helyszínen. Új megközelítésre van tehát szükség ahhoz, hogy távolról is megfelelően és hatékonyan lehessen működtetni ezeket a rendszereket.
A közeljövőben várhatóan olyan megoldások terjednek el, amelyek távoli, személyes jelenlét nélküli menedzsmentet tesznek lehetővé. Ehhez olyan funkciókra van szükség, amelyek révén a helyszínen dolgozó, mély informatikai és technikai tudással nem rendelkező személyzet is el tudja látni az alapvető felügyeleti feladatokat. Mindez csak digitális eszközök használatával valósítható meg, amelyek jelentősen egyszerűbbé teszik a működési folyamatokat. Ezekben a minimálisan felügyelt környezetekben ugyanis már nem használhatók a hagyományos, házirendeket részletező módszerek, illetve papíralapú kézikönyvek.