Témakör:
Mérőszervezetek optimalizálása
Megjelent: 2017. május 18.
Jelen cikkünk a harmadik abban a sorban, amelyre Dr. James Truchard, a National Instruments (NI) nemrég nyugalomba vonult elnök-vezérigazgatója hívta fel a figyelmet. E cikkek eredetileg az NI Automated Test Outlook című vállalati szakkiadványában jelentek meg. Megjelenésük dátuma szerint talán nem „frissek”, de tartalmuk aktualitását tekintve mindenképpen azok.
„Mindig nagy örömmel látom, ha a mérőszervezetek és vezetőik „szükségszerű költséghelyeikből” stratégiai erőforrást kovácsolnak és fokozzák jövedelmezőségüket, lerövidítik piacra jutási idejüket és javítják termékeik minőségét. Magam is több szervezeti fordulópontot vittem végig és éltem át, és tanúsíthatom, hogy mindez nemcsak kemény munkát jelent, hanem mind személyesen, mind szakmailag meg is éri. Az év során folyamatosan fenntartott fórumainkon keresztül, a műszaki tesztelések élvonalbeli szereplőit tömörítő globális szakmai közösségek részvételével lehetőséget adunk mások felismeréseinek és tapasztalatainak felhasználására. Ilyen szakmai felület az ún. „Test Leadership Forum” (élvonalbeli tesztelési megoldások fóruma), a regionális tanácsadó testületek és az internetes LinkedIn csoport. Meglepő, hogy mennyi mindent tanulhatunk szakmai és szakmán kívüli kollégáinktól!” – Dr. James Truchard megjegyzése |
Nehéz gazdasági körülmények között a vállalatok intenzívebben igyekeznek fokozni versenyelőnyüket – és ennek eredményeként árbevételüket, nyereségüket –, de ezzel együtt erősíteni ügyfeleik hűségét is. Ez a törekvés a vállalati működést javító stratégiák – például a Six Sigma, a Lean Manufacturing, a CMMI (Capability Maturity Model Integration) és az Agile Product Development – erőteljes bevezetését eredményezte. Ezenfelül a vállalatok kiemelik és stratégiai módon aknázzák ki szervezetük valamelyik támogató területét, melyet piaci megkülönböztető jegyként használnak.
Például az informatika szerepe az elmúlt két évtized során gyökeresen megváltozott. Az informatikai osztályok feladata eredetileg kisegítő jellegű volt: szokványos számítástechnikai feladatokat végeztek, adatokat tároltak és automatizálták a rutinfeladatokat. Ma már azonban a vezető vállalatoknál az informatika karcsúsítani tudja az alapvető fontosságú vállalati folyamatokat és valós időben képes segíteni a vállalat alapvető üzleti döntéseinek meghozatalát. Az informatika stratégiai fontosságát erősítette meg a „CIO” magazin informatikai igazgatók körében végzett 2010-es felmérése, a „State of the CIO Survey”, amely szerint az informatikai igazgatók 70%-a ma már vállalata végrehajtó bizottságának tagja.
Az informatikához hasonlóan a tesztelést is eredetileg csak a termékfejlesztés és a gyártás támogató tevékenységének, a szükséges költséghelyek egyikének tekintették. Ezért sok vállalat sokkal többet fektetett más „stratégiai” fontosságú területekbe, például a termékfejlesztésbe és az értékesítés elősegítésébe. Ilyen hozzáállás esetén a mérőszervezet széttöredezik, nem képes az üzleti követelmények kellő kielégítésére, és elavult technológiái és vizsgálati módszerei gyakran szűk keresztmetszetet jelentenek.
Azonban kutatások sora bizonyítja, hogy a tesztelés alapvető fontosságú, mivel általa visszaellenőrizhető egy termék működése, csökkenthető a fejlesztés időigénye, javítható a minőség és a megbízhatóság, valamint gyorsítható a megtérülés. A tesztelések óriási értéket jelentek egy szervezet számára: ezek révén korábban felfedhetők a termékfejlesztés során keletkezett hibák, valamint a konstrukciók vagy folyamatok javítását elősegítő adatok is gyűjthetők.
Az elektronikai gyártóvállalatok körében terjed az a gyakorlat, hogy a terméktesztelést versenyelőny elérésére, a versenytársaktól való megkülönböztetés eszközeként használják. Ez azt eredményezi, hogy a műszaki vizsgálatok költséghelyből stratégiai erőforrássá változnak. Ezt a változást tükrözi a National Instruments egy nemzetközi felmérése is, amely szerint a megkérdezett terméktesztelési vezetők a következő egy-két évben a mérőszervezet átszervezését, hatékonyságának fokozását tekintik fő céljuknak. Ez a stratégiai átrendezés csökkenti a jó minőség eléréséhez szükséges költségeket, s kihat a vállalat pénzügyeire is, mivel így jobb termékeket lehet gyorsabban piacra vinni. A kutatás kimutatta, hogy az érettség ideális szintje az „optimalizált” állapot, amikor a vizsgálatokat végző szervezet a termék teljes életciklusát lefedő és központosított tesztelési stratégiát biztosít.
Az ilyen optimalizált szervezet egységes és az elemeket erőteljesen újrahasznosító vizsgálati architektúrákat fejleszt ki, az erőforrások dinamikus kihasználását teszi lehetővé, valamint a vállalati adatok szisztematikus kezelésével és elemzésével javítja a cég egészének üzleti teljesítményét.
A tesztelő szervezet csak hosszú távú, fokozatos megközelítéssel alakítható át stratégiai erőforrássá
Az ilyen átalakítást végrehajtó vállalatoknak hosszú távú stratégiát kell követniük, mivel az NI kutatási eredményei szerint általában 3-5 évbe telik, amíg ki lehet aknázni az átalakítás összes előnyét. A vállalatnak fegyelmezett és innovatív beruházási stratégiával kell végigvezetnie a mérőszervezetet az érettség négy szintjén: az esetitől a reaktívon és kezdeményezőn át az optimalizáltig. Mindegyik szint kihat az emberekre, a folyamatokra és a technológiai elemekre. A szervesen egységesített tesztelési stratégia kifejlesztéséhez és fenntartásához meg kell találni a megfelelő embereket. A tesztelés fejlesztésének karcsúsításához és a teljes termékfejlesztési folyamat során történő, ismételt alkalmazásához javítani kell a folyamatokat. Végül pedig a rendszer jobb és olcsóbb működése érdekében követni kell és be kell építeni a legújabb technológiákat.
A folyamatok, az alkalmazottak vagy a technológia körében végzett változtatások során a vállalatok néha hajlamosak elhagyni átállási projekteket, mert úgy gondolják, hogy így gyorsabban érhetnek el magasabb szintű érettséget. Azonban egy szervezet csak akkor juthat el az optimalizált szintre, ha előbb eléri a kezdeményező szintet minden kulcsterületen: a vállalat igényekhez hangolása, az üzleti tervezés, a termékek bevezetési ciklusának megtervezése, a rendszerfejlesztés és a tesztelési technológiák, architektúrák terén egyaránt.
A vállalat úgy fektetheti le a stratégiai átalakítás stabil alapjait, ha lépésenként halad előre és meghatározza azokat a rövidtávú intézkedéseket, amelyek segítik érettségi szintjének emelésében, és illeszkednek éves operatív célkitűzéseihez. Az alapok kiépítése során javul a tesztelések termelékenysége és az eszközkihasználtság, kamatoztatva a váltásba fektetett beruházást. Ezzel a többlépéses megközelítéssel a vállalatok már korán, az első egy-két projekt után megtapasztalhatják az előnyöket. Néhány példa ilyen átállítási projektekre:
-
Egységes vizsgálati architektúra/folyamat (Eseti → Reaktív)
Az egységes szoftver- és hardverarchitektúra és tesztelési módszertan javítja a termelékenységet, mivel gyorsítja a tesztelő programok fejlesztését, és javítja a vizsgálati erőforrások kihasználtságát.
-
A vizsgálatok élettartam-költségének (TCO) pénzügyi modellje (Reaktív → Kezdeményező)
A tesztelések élettartam-költségének pénzügyi modellje segíti az üzleti és pénzügyi termelékenység kiszámítását (a megtérülést, a megtérülési időt, a nettó jelenértéket, a belső megtérülési rátát, stb.), ezek alapján pedig tovább javíthatók a tesztelési módszerek.
-
A tesztelési adatok vállalati szintű kezelése (Kezdeményező → Optimalizált)
A tesztelési adatok telephelyeken átívelő, bárhonnan elérhető infrastruktúrájának kidolgozása javítja a valósidejű döntéshozatalt.
Ehhez az átalakításhoz a csak folyó műveleteket támogató hozzáállás helyett párhuzamosan dolgozni kell innováción alapuló kezdeményezéseken is. A tesztelési iparág még a korai átalakulás fázisában van. Az IBM 2010-ben közzétett nemzetközi technológiai kitekintése az informatikai iparág, mint külső referencia alapján azt írta, hogy azoknál a kiemelkedően hatékony vállalatoknál, amelyek stratégiai céllal átalakították informatikai szervezetüket, az informatikai osztályok csak költségvetésük 60%-át költik a folyó műveletek támogatására, míg 40%-ot új és innovatív kezdeményezésekre fordítanak; míg ez az arány a hagyományos működésű vállalatoknál 85/15 százalék. A tesztelések területén hasonló a helyzet: a vezető vállalatok versenyelőnyhöz jutnak azáltal, hogy mérőszervezetük gyorsan tud alkalmazkodni és ugyanannyira innovatív, mint a cég más stratégiai osztályai.
A műszaki teszteléseket végző és stratégiai erőforrássá vált szervezetek egységes tesztelő platformokat dolgoznak ki, teszteléseken alapuló, értékes szellemi tulajdont hoznak létre, hatékonyabbá teszik a dolgozók munkáját, ugyanakkor csökkentik a működési költségeket és jobb nyereségkulcsok, jobb minőség, továbbá gyorsabb piacra jutási idő elősegítésével támogatják az alapvető üzleti célkitűzéseket.
National Instruments Hungary Kft.
1117 Budapest, Neumann J. u. 1/E 2. em. (Infopark E ép.)
Tel.: +36 1 481 1400
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
hungary.ni.com
Szakmai tanácsadás: 06 80 204 704
Technikai kérdések: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Még több National Instruments
Jelen írás a "Kitekintés az automatizált tesztelés jövőjébe" cikksorozat része, a cikksorozat további részei erre a linkre kattintva érhetők el. |