Témakör:
Indítómotorok tartósságvizsgálata LabVIEW és CompactDAQ használatával
Megjelent: 2016. szeptember 29.
„A Radius Teknologies LLC vállalat LabVIEW-rendszeren és CompactDAQ-modulokon alapuló egyedi felhasználói kezelőfelülettel rendelkező adatgyűjtő, -elemző és -megjelenítõ alkalmazás kifejlesztésével megbízható és könnyen kezelhetõ vezérlési, illetve mérési célú megoldást hozott létre.” – Mark Ridgley, Radius Teknologies, LLC
A feladat: akár négy jármű-indítómotor párhuzamos tartósságvizsgálata.
A megoldás: felhasználói kezelőfelület, valamint adatgyűjtő, elemző és megjelenítő szoftver kifejlesztése a LabVIEW rendszertervező szoftver, valamint CompactDAQ-modulok felhasználásával, mindezzel létrehozva az indítómotorok tartósságát vizsgáló tesztrendszerrel kapcsolatos összes követelményt kielégítő, sokoldalú, bővíthető és moduláris vezérlőalkalmazást.
Az indítómotorok tartósságát vizsgáló tesztrendszerek követelményei
A járművek indítómotorjainak éveken át problémamentesen kell működniük, gyártóiknak pedig meg kell tudniuk állapítani, hogy termékeik kielégítik-e ezt a követelményt. A legyártott indító-motorok egyenkénti vizsgálata időigényes és költséges lenne, ezért általában csak egy – a futószalagról levett – kisszámú minta tesztelésével ellenőrzik a termék tartósságát.
Az indítómotor tartósságát tesztelő rendszer kezelőfelülete
A járművek indítómotorja jellemzően legfeljebb öt másodpercig működik, de nagy terheléssel. A gyártóknak ezért olyan tesztrendszerre van szükségük, amely egyrészt szimulálni tudja ezeket az üzemi körülményeket, másrészt egyidejűleg képes gyűjteni, elemezni és naplózni a vizsgált egység és a rendszer adatait, miközben figyeli, hogy nem lépett-e fel hiba a rendszer elemeiben.
Minden egyes vizsgált egység tartósságát több ezer mérési cikluson keresztül ellenőrzik. Egy ciklus öt másodpercig fut, amit egy 55 másodperces lehűlési szakasz követ. Mivel minden egyes egység bevizsgálása hosszadalmas, az indítómotorok tartósságát ellenőrző tesztrendszernek rugalmasnak, megbízhatónak és könnyen kezelhetőnek kell lennie. A tesztrendszerrel szemben elvárás, hogy az öt másodperces futási idő alatt teljeskörűen és megbízhatóan
-
helyezze feszültség alá a megfelelő mérőállomást;
-
gerjessze fel a megfelelő tesztállomáson lévő indítómotor tekercsét;
-
a hajtás vezérlésével gyakoroljon ellennyomatékot a megfelelő tesztállomáson lévő indítómotorra;
-
rögzítse és naplózza a megfelelő tesztállomásról gyűjtött összes mérésadatot;
-
annyiszor ismételje meg ezt a folyamatot, ahány mérési ciklust a felhasználó beállított.
A megvalósított rendszer négy külön állomásból áll, amelyeket egyetlen számítógépes rendszer vezérel. Az ügyfelek igényeinek kielégítése érdekében a következőket valósították meg:
-
A rendszer az indítómotorok specifikációit tartalmazó Excel-táblázat adatait használja fel, ezért új alkatrésztípusok teszteléséhez a felhasználónak csak ki kell egészíteni azt az új alkatrész jellemzőivel. Új termékek vizsgálatához tehát nem szükséges módosítani a rendszer szoftverét.
-
A tesztállomást vezérlő szoftver úgy van kialakítva, hogy minden egyes állomáson a program külön példánya fut egy magasabb szintű alkalmazás vezérlése alatt. Minden egyes példány saját memóriaterületen tárolja az adatokat – ez gondoskodik az egyes állomások adatainak elkülönítéséről és épségének megőrzéséről.
-
Mivel a rendszernek akár négy tesztállomást is párhuzamosan kell tudnia futtatni, meg kell osztania több fontos erőforrást; a szoftver ezért úgy lett kialakítva, hogy elkerülje az erőforrások iránti igények ütközését. Amikor egy tesztállomás egy megosztott erőforrást használ, minden más állomásnak meg kell várnia, amíg az felszabadul.
Az indítómotor tartósságát tesztelő rendszer blokkvázlata