Elektromos gépkocsi-töltőállomások ellenőrző műszere
Megjelent: 2018. november 23.
Az elektromos gépkocsik elterjedése szükségessé teszi a megfelelő funkcionális és érintésvédelmi ellenőrző műszerek kifejlesztését is. A szükséges műszereknek alkalmasnak kell lenniük mind az elektromos gépkocsin, mind a töltőállomáson szükséges ellenőrzések elvégzésére. Ebben a technológiai fejlesztésben vezető német Metrawatt cég ez évben jelentette meg a Profitest H-E Base típusjelű, elektromos töltőállomások ellenőrzésére alkalmas készülékét.
A készüléket 2-es típusú csatlakozóhüvellyel rendelkező (3-as töltési mód) elektromos gépkocsi-töltőállomások funkcionális ellenőrzésére tervezték. A készüléket ellenőrzés céljából a töltőállomáshoz kell csatlakoztatni. Ha a töltési folyamat nem indul el, a hiba azonnal kimutatható.
A kompakt, telepes működésű, terepi használatra tervezett készülékkel komplett diagnózis végezhető a jármű és a kábel állapotára, a hibaállapotokra vonatkozóan, kiértékelhető a kitöltési tényező létét és nagyságát mutató PWM jel, ellenőrizhető a fázisok megléte és sorrendje, valamint a telep töltöttségi állapota. A fenti ellenőrzéseket hibaszimuláció egészíti ki, így szimulálható a dióda-rövidzárlat a jármű áramkörében, rövidzárlat a CP és PE vezetékek között, valamint ellenőrizhető az RCD ideje az RCD működtetésével.
Az ellenőrzések könnyen és egyszerűen végezhetők el – a készüléket csatlakoztatni kell a töltőállomás töltőcsatlakozójába és meg kell nyomni a START gombot. A szimuláció beállítása után indítható az ellenőrzés. A készülék az állapotokat könnyen érthető szimbólumokkal jelzi, lehetővé téve, hogy akár elektrotechnikai alaptudással rendelkező személyek is elvégezhessék az ellenőrzést.
A két 9 V-os tölthető telepről működő készülék nagy méretű kapcsolható háttérvilágított kijelzővel rendelkezik. A telep működési idejének megnövelése céljából az LCD háttérvilágítás 30 s múlva automatikusan kikapcsol és hasonlóan 10 perc múlva a készülék is automatikusan kikapcsol, ha közben a kezelőszerveket nem működtették. A felhasználói interfész angol, német, francia, spanyol, olasz és portugál nyelvekre állítható be (sajnos a magyar nem szerepel a beállítható nyelvek között). A telep töltöttségi állapotát a kijelzőn 6-szegmenses telep szimbólum jelzi, amely töltéskor a telep töltési folyamatát is jelzi.
A készüléken található USB interfész csak a készüléket működtető szoftver frissítésére szolgál, egyéb kommunikációs feladata nincs.
A készülék egyaránt jól használható kutatási/fejlesztési és szerviz célokra.
Nagy előnye a készüléknek, hogy az összes mérés/ellenőrzés egyetlen műszerrel végezhető el.
Diagnosztikai információk:
Fázis L1, L2, L3 megléte
Fázissorrend: óra járásával megegyező/ellenkező
Eredő töltőáram (kitöltési tényezőből számítva)
PWM jel megléte/hiánya
Frekvencia (Hz) (beállítás = 1 kHz)
Kitöltési tényező (PWM jellel): %
Felső feszültség: 3, 6, 9, 12 V
Alsó feszültség: -12 V
Állapotmegjelenítés
Kijelzett gépkocsiállapotok (CP)
Nincs gépkocsi csatlakoztatva
Gépkocsi csatlakoztatva
Gépkocsi kész a töltésre szellőztetés nélkül
Gépkocsi kész a töltésre szellőztetéssel
Kábel típusa (PP)
Nincs kábel
13 A kábel
20 A kábel
32 A kábel
63 A kábel
Szimulálható hibák
Dióda-rövidzár
CP-PE-rövidzár
RCD működés: I = 30 mA L1 és PE között