magyar elektronika

E-mail cím:*

Név:

{a-feliratkozással-elfogadja-az-adl-kiadó-kft-adatvédelmi-és-adatkezelési-tájékoztatóját-1}

audi autoAz autógyártó üzemek korunk legnagyobb ipari létesítményei közé tartoznak. A készülő termékek minősége, a munkavállalók komfortérzete, a létesítmény környezetkímélő működése ugyanúgy az épület szakszerű és optimális működtetésének függvénye, mint az épületek működtetésére for­dí­tandó költség. Ezeknek a követeleményeknek csak magas fokon automatizált épületgépészeti rendszerrel lehet megfelelni.

 

Épületautomatizálás VIPA-vezérlésekkel

A győri Audi-üzem

Az Audi Hungaria Motor Kft. 1993 óta fejleszt és gyárt motorokat Győrben az AUDI AG és a Volkswagen konszernhez tartozó más társaságok részére. 2013 júniusa óta indult meg az Audi A3 Limusine, októberben pedig az Audi Cabriolet-modell sorozatgyártása. Ez a két termék az A3-család első két olyan tagja, amelyek gyártása teljes egészében a magyar telephelyen történik. Ezenfelül a harmadik generációs Audi TT Coupé- és Roadster-modellek is itt gördülnek le a gyártósorokról. Erre a célra az Audi egy teljes termelési lánccal ren­delkező autógyárat épített ki présüzemmel, karosszériagyárral, lakkozó- és összeszerelő üzemmel együtt. Az új gyárban a tervek szerint 125 000 autó készül majd évente. Az elmúlt évben az Audi Hungária több, mint 1,9 millió motort gyártott. Ezzel a darabszámmal az Audi Hungaria Motor Kft. huzamosabb ideje a világ legnagyobb motorgyártó üzeme. A több mint két évtizedes múltú vállalat az ország egyik legnagyobb exportőrévé és egyik legnagyobb forgalmú cégévé vált. Az Audi 6,7 milliárd eurós befektetésének köszönhetően az egyik legfontosabb külföldi befektetőnek és az egyik legnagyobb munkaadónak számít Magyarországon, hiszen a vállalat ma már több, mint 10 000 dolgozót foglalkoztat.

 

audi auto

Egy Audi A3 Limousine nyers karosszériája ez egyik elszívóberendezés alatt

Az épületautomatika egy részét VIPA-vezérlések irányítják

Az újonnan bővített gyárrész épületautomatikájának 40 százalékában VIPA-vezérlések találhatók. A tervezést, a folyamatirányítást és a berendezésgyártást az oberkotzaui székhelyű (Németország) Prozesstechnik Kropf GmbH végezte. A vezérlésgyártó VIPA-t és a Kropf céget hosszú évek óta tartó, főleg autóipari épületautomatizálási projektek során formálódott kapcsolat köti össze.
Az Audi-üzemekben található épületautomatizálási vezérlőszekrényeket a német felső-frankföldi Mistelgau településen székelő HERMOS Schaltschrankbau építette. A VIPA és a Hermos cégek között is már sok éves üzleti kapcsolat áll fenn. A győri irányítástechnikai projektek nagyságát jól szemlélteti, hogy a szekrények összesített hossza több mint 200 méter.

A Kropf cég a következőket szerelte fel VIPA-vezérlésekkel:

  • Szellőztetőberendezések energiaelosztása a karosszériagyárban, a lakkozó- és összeszerelő üzemben, valamint a présüzemben Zenon SCADA-rendszerrel. Csupán ezen az egyetlen területen 56 VIPA CPU-t építettek be.

  • Továbbá különféle elszívóberendezésekben, pl.: a karosszériagyár (G50-es épület) két alumíniumcsiszoló berendezésénél és a kamionok be-és kirakodásánál. Ez utóbbi esetben a szénmonoxid-koncentrációt kell felügyelni. Az épületautomatikai feladatok közé ezen a helyen a csarnokok légkondicionálása és a hideg-, a hűtő- és
    a melegvíz-ellátás tartozik.

A berendezéseket 62 kapcsolószekrénybe osztották el, mégpedig a következő irányítási feladatok ellátása céljából:

  • Karosszériagyár (G50-es csarnok): 20 légtechnikai szellőzőberen­dezés, amelyek akár füstelszívóként is működtethetők irányított szelepek, csappantyúk, ventillátorok segítségével. A szellőzési teljesítmény 75 000 m3/h és 1,2 millió m3/h között mozog.

  • Lakkozóüzem (G60): 4 szellőzőberendezés az üzemben és egy szellőztető a hozzátartozó épületekhez. (pl.: iroda, menza, kisközért és mások).

audi szellozoberendezes2

 

audi szellozoberendezes

Szellőzőberendezések

Különböző VIPA-rendszerek együttes használata

A Profibus- és Ethernet-kommunikációhoz VIPA CPU 315-4NE12 központi egységet, a Profibus- és Profinet-kommunikációhoz pedig VIPA CPU 315-4PN12 processzort használtak fel. Az elosztott kommunikáció Profibuson történik Modbus-protokollal, ill. EnOcean segítségével.
A decentrális felépítésű hardver egyaránt támaszkodik a VIPA 200 V-sorozat központi egységeire, kommunikációs processzoraira és slave-jeire, valamint a VIPA SLIO-család ennek megfelelő elemeire és hozzáilleszthető digitális és analóg jelmoduljaira. A kezelői és felügyeleti funkció ellátására VIPA 10” átmérőjű, TP610C-érintőpaneleket választottak. A kezelői paneleket a rendszerépítő cég már előre telepített Windows®Embedded CE 6.0 operációs rendszerrel és a Zenon folyamatirányító SCADA-szoftver runtime verziójával kapta meg.
Az itt felhasznált VIPA-termékskálát diagnosztikai ledkijelzővel rendelkező, valamint diagnosztikai kijelzés nélküli Profibus-csatlakozók, illetve Profibus-DP/MPI-jelismétlők is kiegészítik.

 

audi alsosin

Alsó sín: 300S-CPU SLIO be-és kimeneti kártyákkal, felső sín: elosztott SLIO-kártyás felépítés

Pontosan a feladathoz igazítható VIPA-komponensek

Több oka is van annak, hogy a berendezésépítő cég miért a VIPA 300S központi egységet és a SLIO elosztott IO-családot választotta. A 300S-család kompakt felépítésű, és a SPEED7 technológiának köszönhetően gyors működésű is. Ezzel a ténnyel párosul a már a VIPA esetében hagyománynak számító széles portválaszték is, ami a rendszert a világ legnagyobb teljesítőképességű PLC-i körébe emeli.

 

audi kapcsoloszekreny

Kapcsolószekrény elosztott SLIO-felépítéssel


A rendszer univerzálisan használható, hiszen akár a Siemens Step®7-kóddal, akár a VIPA saját programozó eszközeivel is programozható. A CPU által elérhető RAM-memória modulcsere nélkül, a VIPA MCC (Memory Configuration Card) hardverkulccsal bővíthető. Több érv szólt a VIPA SLIO (elosztott IO-kártyák) kombinációja mellett is a SPEED7-családdal. Egyrészt a SLIO-modulok sebessége – ami a hátlapi busz 48 Mbit/s adatátviteli rátájából adódik – szól mellettük; másrészt a képeken is jól látható kompakt méretük is, ami a kapcsolószekrényben igen előnyösnek bizonyul. Decentrális elosztásnál szinte minden, gyakran használatos kommunikációs protokollt is tudnak kezelni, tehát a felhasználó preferenciáitól gyakorlatilag függetlenül alkalmazhatók.

 

audi sliojpg

SLIO elosztott kártyák Profibus kommunikációhoz


Az operációs rendszerrel és runtime vizualizációs szoftverrel előre ellátott VIPA-érintőpaneleket időveszteség nélkül és gyorsan lehetett üzembe állítani.

Kitekintés

A sikeres projekt tapasztalatai ékes példái annak, hogy a folyamatirányítás és a PLC-technológia összjátékából sikeres eredményeket lehet elérni akár még egy olyan igényes területen is, mint az autóipar. Mindkét partner arra számít, hogy a még mindig növekedésben lévő nemzetközi autópiacon a nemzetközi autógyártók további befektetéseket fognak útra bocsájtani autógyár-építések, -átépítések, -felújítások formájában a már meglévő gyártóhelyeken. Az új üzem építésével az Audi Győrben útmutató példával jár elöl. Itt joggal lehet bizakodva tekinteni a jövőbe.

 

audi VIPA panell

Megjelenítés VIPA-érintőképernyős panellel

 

Szerző: Toralf Märtin – VIPA GmbH

 

 

 

martinzchling

Kapcsolat: 
Martin Zöchling 
E-mail: elektroniksysteme@vipa.at

 

allwinger_judit

Magyar nyelvű kapcsolat: 
Allwinger Judit 
E-mail: ja@vipa.at

 

Forgalmazó: 
VIPA Elektronik-Systeme GmbH 
Hietzinger Kai 85 / 1.OG 
1130 Wien 
Tel.: +43 1 895 93 63-0 
Fax: +43 1 895 93 63-50 
www.vipa.at

Még több VIPA

 

Címkék: SPEED7 | SLIO | PLC