Témakör:
Toll, számológép, számítógép után
Megjelent: 2017. augusztus 25.
Robotok az oktatás és tudomány eszköztárában
A robot ötlete nem most vetődött fel, mégis napjainkban lépi túl az ipari alkalmazásokA robot ötlete nem most vetődött fel, mégis napjainkban lépi túl az ipari alkalmazásokkorlátozott körét. Az egyik ígéretes, új terület például a tudományos kutatások gépiesfeladatainak automatizálása. Ahhoz, hogy a robot a következő generációk mindennapi,természetes eszközévé váljon, az új technológiának az oktatásban is meg kell jelennie.
Amikor a STEM és a robotháborúk találkoznak…
Az egyre nagyobb versenyhelyzetet teremtő globális gazdaság az oktatás jellegét is meghatározza az egész világon. Az Egyesült Államokban és más országokban számtalan STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics, azaz tudományos, technológiai, mérnöki és matematikai) kezdeményezés tanúi és részesei lehetünk. Ezek alapelve szerint a tanulás akkor a leghatékonyabb, ha a tanulóknak interaktív projekteken keresztül nyílik lehetőségük felfedezni a tudomány alapjait. A STEM módszer szerint a tudomány alapelveinek felfedezése után könnyebb megérteni azt, hogy miként használhatjuk a tervezői munkát és a gépeket környezetünk fejlesztésére. A matematikai és tudományos oktatásban szintén jelen volt az igény a fejlődésre az elmúlt fél évszázadban, melynek eredményeként az oktatáshoz használt eszközök a ceruzától a számológépekig, majd a személyi számítógépekig jutottak, most pedig a robotok is csatlakoztak a technológia fejlődését reprezentáló eszközök sorához. Az eszközök tehát már megvannak, de hogyan elégítsük ki velük tudásvágyunkat?
Írjuk be a „Robot Wars” és a „FIRST” keresőszavakat…
1998-ban számos új közvetítési lehetőség nyílt meg, és olyan műsorok kerültek a képernyőre, melyekre korábban nem volt példa. Nagy-Britanniában például bemutattak egy robotharcokról szóló műsort, ahol távvezérelt robotok vívtak „életre-halálra” menő csatát. A show azonnali sikert aratott, és több mint 150 adást élt meg. Ezt követte 2000-ben az amerikai BattleBots, mely szintén több mint 100 részig jutott. Mindkét műsornak hatalmas szerepe volt abban, hogy a robotokat ma már nemcsak a gyárakban használt technológiai berendezésekként, hanem bárki számára hozzáférhető, akár szórakoztató célú eszközként is ismerjük. A sokak által nagy izgalommal várt és követett versenyeknek egyre nagyobb rajongótábora lett, és sokszor 10 év alatti gyermekeket is ösztönöztek a robotépítésben való részvételre. Az ismét műsoron lévő Robot Wars és BattleBots csatáit több mint 150 országban közvetítik.
Az 1992 óta megrendezett FIRST (For Inspiration and Recognition of Science and Technology – A tudomány és technológia inspirálásáért és elismeréséért) robotikai verseny a világ legnagyobb nemzetközi robotikai/tudományos eseménye, melyet középiskolás korú fiatalok számára írnak ki. A FIRST lehetőséget ad a diákoknak, hogy robotokat tervezzenek és építsenek, majd különböző versenyszámokban vegyenek részt velük. Ezekben a számokban a csapatok a mérnöki képességeiket felhasználva igyekezhetnek megoldást találni valós problémákra. A RoboRave International egy másik nemzetközi robotépítő verseny, a Nemzetközi Robotlabdarúgó Szövetség (FIRA) és a Robotolimpiai Világszövetség (WRO) szervezésében.
Az osztálytermekben a robotikai oktatási eszközök bevonását az is elősegíti, hogy csökkenő áruk miatt ezek egyre inkább hozzáférhetővé válnak. A legtöbb tanuló a programozható vezérlővel rendelkező többtengelyes robotokat kedveli a leginkább. A korai osztálytermi képzéseken szerzett képességek és a technológiák „megérzése” rengeteget segít a későbbi egyetemi hallgatóknak, mérnököknek és tudósoknak abban, hogy robotikai automatizálási megoldásokat fejlesszenek ki a gyártóüzemek és a K+F laboratóriumok számára.
Robotok a laboratóriumban
A középiskolai tudományos és műszaki oktatás mellett a robotok szintén szerves részei lettek az akadémiai és vállalati K+F laboratóriumoknak. A K+F munka gyakran fárasztóvá válhat a rendszeresen ismétlődő, nagy pontosságot igénylő feladatok miatt, melyek ugyanakkor elengedhetetlenek a megfelelő tudományos eredmények eléréséhez. A laboratóriumi robotikát leggyakrabban a biológiai és kémiai laboratóriumokban alkalmazzák. Legfőbb előnyeik közé tartozik a működési ciklus pontos ismételhetősége, hiszen az automatizált rendszerek minimalizálják az alkatrészekben és a fizikai feldolgozásban jelentkező különbségeket. A hátráltató emberi tényezők (pl. a személyzet összegyűjtésével és koordinálásával töltött idő) csökkennek, a laboratórium produktivitása pedig növekszik. A hatékonyság javulásához a selejtképződés csökkenése is hozzájárul. Emellett azáltal, hogy robotok kezelik a veszélyes vegyületeket, az emberi dolgozók munkabiztonsága is javul. Végezetül pedig az automatizált robotok laboratóriumi alkalmazása lehetőséget biztosít a képzett személyzet és a tanulók számára, hogy kizárólag a kutatásra koncentráljanak, az időigényes, gépiesen ismétlődő feladatok helyett.
Többtengelyes karos és állványos robotok
Az RS Components számos ajánlatával támogatja az oktatási és tudományos közösségeket. Az igus által gyártott Robolink D egy kiváló eszköz oktatási és K+F alkalmazások számára. Az igus Robolink D az asztali karos robotok egy újragondolt változata. Moduláris felépítésének köszönhetően a diákok saját robotkart hozhatnak létre a projektjüknek megfelelő egyedi igények kielégítésére. A Robolink D könnyedén felszerelhető a szükséges mennyiségű tengellyel, és további tervezési szabadságot is nyújt. A Robolink D tervezési rugalmassága olyan költséghatékony robotkarmegoldást kínál az osztálytermek és laboratóriumok számára, mellyel számos robotizálható feladattípus megoldható. Az igus Robolink termékvonala mellett az RS Componentsnél az ST Robotics többtengelyes asztali robotkar is elérhető, mely kicsi, de gyors, pontos és megbízható működésű, ami a legnehezebb feladatok és a legnagyobb egységek kezelésére is képes, és mindezt a versenytársak árának töredékéért.
Az állványos típusú robotok alternatív megoldást biztosítanak a laboratóriumon belüli, ismétlődő munkák elvégzésére. A derékszögű (Descartes) koordinátarendszerű mozgási megoldással rendelkező, állványos robotok a laboratóriumok, különösen az automatizált folyadékkezelő munkaállomások leggyakrabban használt eszközei. Az igus Drylin® E állványos asztali megoldásokkal a feladatok gyorsan és pontosan automatizálhatók, ami alacsonyabb költségeket és rövidebb gyártási időt eredményez. Az RS Components is színre lépett a robotikai piacon azáltal, hogy számos oktatási, kollaboratív és ipari robottal egészítette ki a kínálatát, beleértve a robotkészlet-alkatrészeket, az önálló és programozható asztali robotokat, a robotok pótalkatrészeit és egyéb kiegészítőket. A robotkínálatot számos ipari alkatrész egészíti ki, a fényvédelemtől kezdve, a tápegységeken, motorokon, vezérlőkön, PLC-ken, érzékelőkön át a pneumatikus és villamos energiaátviteli alkatrészekig. Az RS Componentsnél ma már a robotikai termékeknek valóban széles választéka érhető el.