Skip to main content
Témakör:

Siemens-szeminárium a „naprakészségért”

Megjelent: 2015. augusztus 11.

BME Siemens 1A Siemens Zrt. Ipari Szektorának évente ismét­lődő gyakorlata a legújabb fejlesztési eredmények megosztása az érdeklő­dőkkel egy az ország fontosabb ipari cent­rumait bejáró „roadshow” keretében. Szerkesztőségünk a „Siemens Innovation Tour 2015” budapesti „megállójának” vendége volt.

 

 

Az „update” angol szó jelentése széles körben ismert, „egyszavas”, frappáns fordítást viszont nehéz találni rá. Elfogadható körülírás, ha azt mondjuk: „update” annyi, mint „naprakésszé tenni” valamit. Ez a kifejezés illik talán a Siemens Innovation Tour rendezvényre, amelyek a Siemens termékeit, megoldásait egyébként jól ismerő, alkalmazó, telepítő, karbantartó szakemberek meglevő ismereteit „frissíti fel” azokkal az aktuális, legfeljebb egyéves újdonságokkal, amelyek az elmúlt évi bemutató óta jelentek meg a kínálatban.

 

BME Siemens 1


A roadshow rendezvényeire az idén Budapesten, Miskolctapolcán és Győrben került sor. A budapesti megállónak a cég központi telephelyének közvetlen közelében működő Moha-ház adott otthont, amely meglehetősen „sokfunkciós” épület: kisvállalkozások, startup-cégek indulásához színvonalas infrastruktúrát kínáló, „újgenerációs irodaház”, de rendezvényközpont is egyben. A Siemens ezúttal ezt az utóbbi funkcióját vette igénybe, és a szeminárium lebonyolításának színvonala bőven meg is felelhetett a meghívó és a meghívottak elvárásainak.
Az előadások bevezetőjében nagy hangsúlyt kapott az innováció jelentősége a Siemens tevékenységében. A rendezvény házigazdájától, Magyar István értékesítési vezetőtől megtudtuk, hogy az automatizálási üzletág éves árbevételének 3-5%-át a cég rendszeresen fejlesztésre fordítja, és az árbevétel négyötöde származik az új fejlesztésű termékek értékesítéséből. A szeminárium résztvevőit egyébként Martin A. Dale, a Siemens Zrt. elnök-vezérigazgatója és Jeránek Tamás ágazatigazgató is üdvözölte.
A rövid bevezető után az aktuális újdonságok ismertetésével folytatódott a program az alábbi témakörök szerint:

  • a TIA Portal V13 SP1 verzió újdonságai,

  • az ET200SP Open Controller bemutatása,

  • a Sitrain szervizszolgáltatás,

  • ipari biztonsági megoldások (SIRIUS, S7 1200F/S7 1500F),

  • a TIA hajtástechnikai újdonságai, és végül,

  • a Siemens ügyfeleit általában érdeklő újdonságok áttekintése.

Egy a jelenlegihez hasonló, már befejezett rendezvénysorozatról szóló tudósításnak elvileg két célja lehetne: egyrészt szakmai összefoglalás azok számára, akik érdekeltek a bemutatott témák megismerésében, de nem volt módjuk jelen lenni, másrészt az érdek­lődés felkeltése a következő évben várhatóan folytatódó szemináriumok iránt. Ami az első célt illeti: a tudósító nincs abban a helyzetben, hogy akár csak vázlatosan is megkísérelhesse összefoglalni az elhangzott szakmai előadások tartalmát. Egyfelől ehhez a rendelkezésre álló terjedelem többszöröse is kevésnek bizonyulna, de az elhangzott információk jó része egyébként is csak a Siemens-termékekkel rendszeresen foglalkozó szakemberek számára volt „követhető”. Az előadások sokkal inkább a meglevő ismeretek frissítését és kiegészítését tűzték ki célul, mint az általános automatizálási ismeretekkel rendelkező, de a Siemens-megoldásokkal csak most ismerkedő szakemberek bevezetését az alapokba. Ezért véljük úgy, hogy mindenekelőtt azoknak érdemes a következő Innovation Tour-rendezvények valamelyikére „benevezni”, akik aktív felhasználói, rendszerintegrátorai, alkalmazásfejlesztői, üzemeltetői vagy karbantartói a Siemens-rendszereknek. Számukra viszont az elhangzott előadások a hatékonyság „telitalálatai”: nem rabolják ismétlésekkel az időt, a gyakorló Siemens-alkalmazók által ismert tényeket, adatokat, megoldásokat ismertnek tételezik fel, és csak az elmúlt évben „rárakódott” újdonságokra fókuszálnak.
A Tia Portál aktualitásai nem hiányozhattak a szeminárium anyagából, hiszen ez a Siemens automatizálási eszközeit fejlesztésekhez alkalmazó, telepítő, karbantartó és használó szakemberek ma már megkerülhetetlen szakmai információforrása és munkafelülete. A TIA rövidítés maga a Totally Integrated Automation kifejezésből ered, amely a PLC-programozás (STEP7 V13 SP1), a biztonsági funkciók programozható megvalósítása (Safety V13 SP1), a Simatic HMI (WinCC V13 SP1) és a Sinamics hajtástechnikai portfólió (Startdrive V13 SP1) eszközrendszerét fogja össze egyetlen keretmegoldásban. Éppen azért, mert a Siemens teljes automatizálási porfóliójával szoros kapcsolatban áll, a TIA Portál maga is nagyon dinamikusan változik, évről évre jelentős újdonságokkal fokozzák a használhatóságát. Az idén jelent meg például az elérésoptimalizált adattárolás és a közvetlen gépi kódra fordítás. Az intuitívebb fejlesztés érdekében egységesebbé vált a kezelői koncepció, egyszerűsödött az adatátvitel. Fontos rendszer- és eszközparaméterek váltak központilag módosíthatóvá, és a programozás helyét egyre több szoftvermegoldásnál foglalja el a konfigurálás. Fejlettebbé, egyszerűbbé és egységesebbé tették a rendszerdiagnosztikát. Szimbolikus programozást vezettek be strukturált I/O-címekkel, könnyítették a projektkezelés feladatait, bővítették a szimulálható hardverelemek, PLC-k körét, biztonságosabbá és kényelmesebbé tették az online mentés feltételeit és a hálózati kommunikációt…

 

BME Siemens 2


Nem folytatjuk: épp csak az előadássorozat első témájának címszavak szerinti áttekintésénél tartunk, és ennek is messze még a vége. A személyes részvétel során szerezhető információkat ezen a módon nem pótolhatjuk. Úgy véljük, valóban hasznos, gyakorlatias felfogású ismertetőket hallhattunk, kifejezetten képzett, gyakorlott Siemens-felhasználóknak „címezve”. Úgy tűnik azonban, hogy a cég megtalálta az „optimális közönséget”, a közölt információk célba értek, amit az előadásokat követő kérdéseknél tapasztalt hallgatói aktivitásból lehetett a legjobban lemérni.

 

BME Siemens 3


A tapasztalatok alapján csak javasolni tudjuk, hogy a Siemens eszközeivel automatizálási feladatokat megoldó, aktív felhasználók keressék az alkalmat a részvételre a jövő évi roadshow valamelyik állomásán, hiszen – éppen a szemináriumok „naprakészen tartó” jellege miatt – célszerű mihamarabb felvenni (és folyamatosan „kézben tartani”) a fejlődés fonalát.

 

Szerző: Tóth Ferenc

Még több Siemens

 

Címkék: BME VIK | Széchenyi 2020 | elektromos hajtás