Témakör:
Repülőtéri csomagellenőrzés Turck-szenzorokkal
Megjelent: 2013. április 11.
Jochen Mark – mérnök-üzletkötő – Hans Turck GmbH & Co. KG
A frankfurti légikikötő automatikus csomagtovábbító rendszerének kapacitása, minősége és teljesítőképessége egyedülálló a világon. A szállítórendszer összesített úthossza 73 km, és óránként 18 500 csomagot juttat el a rendeltetési helyére. A rendszerbe épített Turck-gyártmányú optikai és induktív szenzorok garantálják a szállítókonténerek megbízható azonosítását.
Optikai és induktív szenzorokkal a zavartalan csomagtovábbításért
Frankfurt nemzetközi repülőtere – amelyet a Fraport AG üzemeltet – a világ legnagyobbjainak egyike; nagyjából 150 ezer utas használja naponta. Az utasok több mint a fele csupán tranzitállomásként érinti a repülőteret. Ezek többségének 45 percen belül át kell szállnia a csatlakozó járatra. Annak érdekében, hogy az utasok csomagjait gyorsan a megfelelő repülőgépre szállíthassák át, a Fraport AG. egy automatikus csomagtovábbító rendszert üzemeltet, amely
a repülőgépek közötti gyors csomagátrakodást 99,5%-os megbízhatósággal végzi. Az összesen 73 km hosszú szállítóútvonalon a bőröndöket és a táskákat az 1. és 2. terminálok kapui és csomagszállító rámpái között kell továbbítani. Az átlagsebesség 2,5 m/s, de az 1. és 2. terminálok közötti nagy sebességű szállító alagutakon
a sebesség eléri az 5 m/s-ot is.
A repülőgépekhez vezető útja során a poggyász automatikus biztonsági ellenőrzését is el kell végezni. Ez a helyi „zsargonban” MRKA-nak nevezett többszintű, a szállító útvonalakba integrált röntgen-ellenőrzőállomásokon történik. Az utóbbi négy év során a Fraport AG. a korábban használt röntgen-ellenőrzőberendezéseit új, ultramodern rendszerrel váltotta fel, amelyet a beckumi konvejorspecialista Beumer Maschinenfabrik szállított a számára. A Beumer felelt a rendszer mechanikai elemeinek kiépítéséért, míg a vezérlés és a villamos tervezés kivitelezésére a langeni SEAP Automation GmbH kapott megbízást. Ennek ügyvezető-tulajdonosa, Anton Pajonk ekkor már komoly tapasztalatokkal rendelkezett a frankfurti repülőtér vezérléstechnikai rendszereiben; részt vett ugyanis abban a projektben, amelynek során a 80-as évek végén a relés vezérléseket PLC-technológiára cserélték. 1992-ben alapította meg cégét, amelynek gerincét ma már 25 munkatárs alkotja. A SEAP Automation a repülőtéri automatizálási feladatokon kívül az autó- és alkatrészgyártó iparban is nevet szerzett magának.
Az első MRKA-t 2006-ban a 2. terminálon, a másodikat egy évvel később az 1. terminálon állították üzembe. Mindkét rendszerbe a SEAP Automation által tervezett és kivitelezett vezérléstechnikát építették be, beleértve azt az új szenzorrendszert is, amelyre az optimális felügyelet feladatának végrehajtását bízták. Anton Pajonk, a SEAP Automation ügyvezetője hozzávetőleg 1500-ra teszi a szállítórendszerbe épített vezérelt alkatrészek számát, amely a redundanciát és a szállítóútvonalak közötti új „váltórendszert” is magában foglalja. Közel 5000 szenzort (közelítéskapcsoló helyzetérzékelőket, fényérzékelőket és biztonsági fényfüggönyöket) használtak fel a Turck választékából.
A közelítéskapcsolók észlelik a szállítódobozok és a szállítótálcák beérkezését. Az utóbbiak fémszerkezetűek, amelyek a műanyagból készült, egyszerre egy csomag befogadására alkalmas szállítódobozokat hordozzák. A folyamatosabb és rugalmasabb feldolgozás érdekében, továbbá azért, hogy a biztonsági röntgenvizsgálat végrehajtásához szétválasszák a dobozokat a szállítószerelvényektől, egy szétválasztórendszert helyeztek üzembe. A dobozokat vonalkód azonosítja, a szállítótálcákat pedig olyan fényvisszaverő felületű kódelemekkel látták el, amelyek az egyszerű azonosíthatóság érdekében Hamming-kódolású, optikai azonosítójelként szolgálnak.
A Hamming-kód egy lineáris blokk-kód, amely automatikus hibajavítási lehetőséget is tartalmaz. Ez a szállítórendszer megbízhatóságának egyik lényeges eleme.
„Bombabiztos” azonosítás: a Turck kódolvasó állomása olvassa le a szállítótálca bal oldalára felvitt fényvisszaverő optikai kódot
A Turck közelítéskapcsolója érzékeli a szállítótálca beérkezését
Az útvonal meghatározása
Az új szállítószalag-rendszer nagyjából 100 váltót tartalmaz, amelyek a szállítódobozokat a rendeltetési helyükhöz irányítják. A váltók előtt egy vonalkódolvasó olvassa le a dobozok azonosítóját, miközben egy optikai kódolvasó állomás olvassa le a szállítótálcán elhelyezett fényvisszaverő kódtáblát. Pajonk szerint az optikai kódolvasás könnyen megvalósítható, bevált és megbízható technológia: „Más repülőtereken gyakran olyan követőeljárást alkalmaznak, ahol a szállítótálcák adatait a PLC-kben tárolt adatokkal kell összehasonlítani. Ezzel szemben a Frankfurtban alkalmazott eljárásnál kódrendszerünk segítségével bármikor le tudjuk olvasni egy-egy doboz adatait, így nem történhet hiba” – állítja Pajonk.
A kódolvasó állomások a Turck gyártmányai
A kódolvasó állomásokat a Turck a SEAP Automation-nal szoros együttműködésben építette meg. Ezekben a Turck egyik partnercége, a Banner Engineering által gyártott optikai érzékelőket is felhasználták. Az állomások ezekkel a fényérzékelőkkel észlelik a szállítódoboz jelenlétét, három fényérzékelő pedig a tálca oldalára felvitt fényvisszaverő kódkombinációt olvassa le. „A Turck induktív közelítéskapcsolóival szerzett jó tapasztalataink miatt választottuk a Turck által javasolt fényérzékelőket az új kódolvasó állomásokhoz” – indokolja döntését Pajonk. – „A jó együttműködés és a Turck munkatársaitól kapott hatékony támogatás tette lehetővé, hogy megvalósíthassuk ötleteinket és egy valóban nagy teljesítőképességű azonosítóállomást valósíthassunk meg.”
A Turck által a SEAP Automation részére szállított leolvasó állomás egy fényérzékelőt és három fénykaput tartalmaz
Minden információ a repülőtér automatikus csomagtovábbító rendszerének vezérlőközpontjába fut össze
A kódolvasó állomásokba integrált optikai szenzorokon kívül a SEAP Automation fényfüggönyöket, fényérzékelőket és fénykapukat használt végig az egész szállítópálya mentén. A fényfüggönyökkel a magasság-ellenőrzést és a csomagnak a szállítódobozból való esetleges kilógását ellenőrzik, a többi optikai érzékelőre pedig a rendszer sima, folyamatos működéséhez van szükség. A rendszernek ugyanis érzékelnie kell mindegyik doboz beérkezését, amely vezérlőjelet generál a szállítópálya szükség szerinti felgyorsításához vagy lelassításához. Ez a rendszer teszi lehetővé, hogy a csomagszállító szerelvények ne ütközzenek egymással.
Az optikai érzékelőknek nemcsak a konstrukciója, hanem a pontos elhelyezése is komoly feladat, amelyet csak a Turcktól kapott, speciális beállítószerkezettel tudtak gyorsan elvégezni: „Az optikai érzékelők pontos beállítása költséges és időtrabló folyamat. Ám a Turck által rendelkezésünkre bocsátott beállítószerkezetnek köszönhetően, amely az X- és Y-irányú beállítást egyaránt pontosan ellenőrizhetővé teszi, a beszerelést és beállítást gyorsan és pontosan végezhettük el” – mondta erről Pajonk.
Turck Hungary Kft.
1117 Budapest, Infopark, Neumann János u. 1/E
Tel.: +36 1 477 0740 , Fax: +36 1 477 0741
E-mail:
www.turck.hu