Témakör:
Rendszerelrendezés elektronikus vezérlőegységek (ECU) gyártásához – 1
Megjelent: 2015. október 05.
A modern járművek értékének egyre nagyobb részét képviseli az elektronika. Ennek működőképessége és megbízhatósága a biztonságnak a szó szoros értelmében létfontosságú feltétele. A számos megvalósított funkció szerteágazó tesztelési követelményeket ró a gyártókra. A gyakori típusváltás és a számtalan alváltozat teljes körű vizsgálata csak rugalmasan konfigurálható, automatikus mérőrendszerekkel lehetséges.
Bevezetés
Az elektronikus vezérlőegységeket (Electronic Control Unit – ECU) gyártás közben tesztelő mérőrendszerek elengedhetetlenek a járművek beágyazott vezérlőegységei gyártásának és általános működőképességének ellenőrzéséhez. A korszerű autók egyre sokrétűbb képességei, valamint a világszerte gyártott egységek hatalmas darabszáma miatt nehéz olyan tesztelő platformot találni, amellyel gyorsan és megbízhatóan végezhetők teljes körű vizsgálatok. Az NI PXI-platform – a National Instruments[1] (NI) Együttműködő Partnerek kulcsfontosságú termékeivel kiegészítve – megfelel a nagy teljesítőképességű gyártási, tesztelési platformokkal szemben támasztott követelményeknek. A cikk nemcsak az ECU-tesztelő platformok alapvető építőköveit ismerteti, hanem azt is, hogy milyen módon lehet belőlük az akár 50-nél is több kivezetéssel rendelkező ECU-k vizsgálatához teljes körű gyári mérőrendszert kialakítani. Az 1. és a 2. ábra vázlatos áttekintést nyújt a vizsgálathoz szükséges elrendezés jelútjainak összefüggéseiről és lehetséges fizikai elrendezéséről.
1. ábra Egy teljes műszerszekrény megtervezésekor fontos, hogy átlássuk a gyári mérőrendszer jelútjait
2. ábra Az 1. ábra elemeinek lehetséges fizikai elrendezése a mérőrendszerben
Gerjesztőjelet előállító és mérőműszerek
Az NI PXI-platform (3. ábra) moduláris, rugalmas és hatékony műszereivel pontosan bemérhetők a vizsgált eszközök, továbbá különféle gerjesztőjelek előállításával vizsgálható azok válasza. A termékkínálatban mérőműszerek széles választékát találjuk, például digitális multimétereket, digitalizálókat és tápegységeket adatgyűjtő-, illetve kommunikációs berendezésekkel ötvözve. Ezek segítségével bármely mérnöki feladathoz teljes körű mérőelrendezés állítható össze.
3. ábra A PXI-mérőműszerek, adatgyűjtő modulok és kommunikációs illesztők ezreit kínáló NI PXI- platformmal testreszabottan alakítható ki a teljes körű teszteléshez szükséges elrendezés
Az autóipari gyártási tesztelési alkalmazások többségénél nem a lehető legnagyobb sebesség elérése a fontos, hanem a sok tesztelendő pont miatt inkább minél több csatornára van szükség. Az ilyen jellegű projektekhez kitűnően használható például a nyolc csatornán egyidejűleg mintavételező NI PXI-5105-digitalizáló. Egy másik, gyakran előforduló követelmény, hogy legyen lehetőség az ECU-t diagnosztikai üzemmódba állítani, valamint kommunikációt felépíteni vele a hálózati kapcsolat működésének ellenőrzéséhez. A jármű, illetve az ECU típusának függvényében különféle hálózati kapcsolati követelményekkel találkozhatunk. Számos hajtásrendszer-vezérlő egység megbízható hálózatot, például nagysebességű CAN-t használ programozáshoz és kommunikációs teszteléshez; ilyen esetekben a PXI-keretben elhelyezett NI PXI-8513/2-típusú illesztőt célszerű alkalmazni. Az elektromos ülés- és ablakmozgatásért, valamint további, kevésbé biztonságkritikus feladatokért felelős fedélzeti vezérlőknél a LIN-összeköttetés használata gyakoribb, ezt az NI PXI-8516-jelű LIN-illesztőkártyával tesztelhetjük. Bármely modult választjuk, az NI PXI-platform páratlan időzítési és szinkronizációs képességeinek köszönhetően biztosak lehetünk abban, hogy a kapott eredmények korreláltak lesznek, és ezáltal gyors és pontos döntések alapjául szolgálhatnak.
Az elmondottakon túlmenően az NI PXI mérő- és jelgeneráló berendezései számtalan módon kombinálhatók, tehát jól alkalmazkodhatunk az autóipar új és kialakulóban lévő technológiáihoz is. Erre példa a multimédiás és informatikai rendszerek tesztelése, ahol az RF-jelek kritikus fontossággal bírnak. Egy vektorjel-generátorral, például az NI PXIe-5673E-típusú egységgel kiadhatunk GPS- vagy műsorszóró jelet, ellenőrizve, hogy a multimédiás egység veszi-e a jelet és megfelelően értelmezi-e az adatokat.
Műszer-hozzáférési panel
A rendszer további kulcsfontosságú eleme a műszer-hozzáférési panel (Instrument Access Panel – IAP), amely számos célt szolgál. Ezek egyike, hogy a korábban említett PXI-berendezésekhez hozzáférési lehetőséget nyújtson. Az IAP révén, különféle műszereket csatlakoztatva, a vizsgált eszköz más és más pontjain végezhetünk különböző méréseket, emellett pedig a műszerek csatlakozási felülete és a vizsgált eszköz mérési pontjai között is hidat képez. Például a 4. ábrán látható műszer-hozzáférési panelt gyártója, az IRS Systementwicklung GmbH (NI Együttműködő Partner) vezérlőegységek gyári teszteléséhez fejlesztette ki. Ez az IAP igen nagy számú mérési pontot képes a vizsgált eszközről különböző mérőcsatornákhoz kapcsolni.
4. ábra NI PXI-műszerek rugalmas csatlakoztatását lehetővé tévő műszer-hozzáférési panel (IRS Systementwicklung GmbH, NI Együttműködő Partner)
Mérőpont átkapcsolás
Miután a PXI-mérőműszereket összekötöttük a műszer-hozzáférési panellel, a vizsgált eszköz pólusaira is rá kell kapcsolni őket. Ehhez általában az NI SwitchBlock-ot használjuk (5. ábra), amellyel – testreszabható hardveres felépítése révén – könnyen alakíthatók ki nagy PXI-kapcsolómátrixok, egyszerűbb lesz a vezetékezés, és könnyebben kapcsolhatók össze az egyes pontok, valamint igen rugalmasan elégíthetők ki a kapcsolódás terén támasztott elvárások. Az NI SwitchBlock hátlapján elhelyezett analóg vonalakon keresztül a PXI-műszerek a vizsgált berendezés egyes pontjait hitelesen képesek az IAP közvetítésével megmérni. Mindezeken kívül a tesztelt vezérlőegységre az IAP-n és az NI SwitchBlock-on keresztül a PXI-modulok kimeneti jeleit is eljuttathatjuk, ezzel szimulálva a valós működési körülményeket.
5. ábra Az NI SwitchBlock hátlapján elhelyezett analóg vonalak mindkét irányban rugalmas jelvezetési lehetőségeket kínálnak az NI PXI-keret és a tesztelt vezérlőegység között
Mérésvezérlő és szoftver
Az NI PXI-platform a keretbe integrált rendszervezérlővel a tesztelő összeállítás műszerszekrényében helyet takarít meg, ezért itt további műszereket, terhelést stb. helyezhetünk el. Az NI PXI-vezérlők (6. ábra) kategóriájukban élvonalbeli adatfeldolgozási technológiára épülnek a legújabb, többmagos processzorok alkalmazása révén, a megfelelő perifériákkal és memóriaopciókkal kiegészítve.
6. ábra A beágyazott vezérlőnek köszönhetően nincs szükség külső PC-re, a vezárlő – a teljes rendszerrel együtt – a PXI-keretben kap helyet
Az NI PXI-vezérlő lehet tehát a teljes rendszer „agya“: beállíthatja az egyes műszerek működését, vezérelheti az átkapcsolási műveleteket, és kapcsolatot tarthat valamennyi további eszközzel. A vezérlőben a rendszerhez szükséges valamennyi szoftverelem helyet kaphat, beleértve a mérések kifejlesztéséhez használható integrált fejlesztői környezetet (IDE) és a szükséges hardver-meghajtóprogramokat. Nagy autóipari vállalatoknál gyakran előfordul, hogy a különálló tesztelői csoportok más-más módon szeretnék fejleszteni gyártói mérőrendszerüket. Mivel az NI PXI-platform összes NI-rendszereleme ugyanazt a nyílt eszközmeghajtó-keretrendszert használja, az egyes tesztelési csoportok az azonos hardverelérésre támaszkodva a számukra legelőnyösebb fejlesztőkörnyezetet választhatják.
A rendszervezérlő következő kritikus fontosságú eleme a méréskezelő szoftver, az NI TestStand, amellyel gyorsan alakíthatunk ki – például tömeges autóipari gyártási teszteléshez – önműködő mérőrendszereket. Az NI TestStanddel kifejleszthetjük, futtathatjuk és telepíthetjük is a mérőrendszer programját. Könnyen kialakíthatunk olyan lépéssorozatokat (szekvenciákat) is, amelyek bármilyen tesztelési programnyelven írt kódrészletet tartalmazhatnak. Ezekben megadhatunk végrehajtási sorrendet, jelentéseket, adatbázisba történő naplózást, valamint kapcsolódhatunk más nagyvállalati rendszerhez is. Az autóipari mérőrendszereknél fontos, hogy a kezelőfelület könnyen használható legyen.
Az autóiparban és hasonló iparágakban kiemelkedő fontosságú az áteresztőképesség, mivel a gyártott berendezések egymás utáni bemérése sokszor túl sok időt vesz igénybe. Az autóipari mérnökök ezért folyamatosan keresik a lehetőséget a tesztelés párhuzamosítására annak érdekében, hogy leszoríthassák az összesített mérési időt. Több vizsgált egység egyidejű tesztelésénél számos szempontot figyelembe véve választhatjuk ki a megfelelő mérőegységeket, mivel egyes vezérlőegységek megfelelő működéséhez például folyamatosan elő kell állítani bizonyos bemeneti jeleket. A hardverkialakítástól függetlenül a méréskezelő szoftver szerepe kiemelt fontosságú a párhuzamos tesztelés szempontjából, mivel ez szervezi össze a hardveres erőforrásokat, irányítja a vizsgálatok végrehajtását, és állítja elő a mérési eredményeket (7. ábra).
7. ábra Az NI TestStand aszinkron eredményfeldolgozásával az eredmények feldolgozása közben már megkezdődhet a következő vizsgált eszköz tesztelése. A TestStand nyilvántartja az eredményeket
Az NI TestStandet eleve a párhuzamos tesztelés követelményeit figyelembe véve alakították ki. A szoftver egyetlen folyamaton belül több szálat is futtathat (8. ábra), ezért könnyebben megoszthatja az adatokat a mérési csatlakozási pontok között, megkönnyítve a hardver szinkronizálását, és az áramköri erőforrások megosztásával leszorítva az összesített vizsgálati költséget. Az NI TestStand kulcsfontosságú tulajdonságai, amelyek különösen alkalmassá teszik az autóipari vezérlőegységek párhuzamos tesztelésére, a következők:
-
párhuzamos és kötegelt feldolgozási modell, amely automatikusan kezeli a tesztszálakat,
-
paraméterezhető szinkronizációs lépések a hardver erőforrások hatékonyabb használatához,
-
segítség a hibakeresésben kölcsönös várakozások felderítésével és jelzésével,
-
az átkapcsolási műveletek és a mérési kód szinkronizált működtetése,
-
a tesztelési lépések automatikus átrendezésével a hardver kihasználtságának javítása,
-
az eredmények aszinkron feldolgozása,
-
a párhuzamos és a kötegelt feldolgozási modell a vizsgált eszköz követésére és az eredményfeldolgozásra is kiterjed,
-
a párhuzamos és a kötegelt feldolgozási modell szálai egymástól függetlenül szüneteltethetők vagy lezárhatók.
8. ábra Az NI TestStand többszálú kialakításának köszönhetően a széles körben elterjedt párhuzamos tesztelési elrendezések esetében jelentősen csökkenthető a vizsgálati idő
A cikk második, befejező részét a Magyar Elektronika 2015. 11. számában közöljük.
[1] ©National Instruments. Minden jog fenntartva. A LabVIEW, National Instruments, NI, ni.com, National Instruments céglogó és az Eagle logó a National Instruments bejegyzett védjegye. Az Ni további NI-védjegyei az ni.com/trademarks oldalon találhatók. A további termék- és vállalatnevek a megfelelő cégek bejegyzett védjegyei vagy kereskedelmi nevei. A National Instruments termékeit védő szabadalmakról az alábbi helyek adnak tájékoztatást: Help>>patents menüpont az NI szoftvereiben, a patents.txt szöveges állomány az NI által biztosított CD-n vagy az ni.com/patents weboldal.
National Instruments Hungary Kft.
1117 Budapest
Neumann J. u. 1/E 2. em. (Infopark E ép.)
Tel.: +36 1 481 1400, fax: +36 1 203 3490
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
http://hungary.ni.com
Szakmai tanácsadás: 06 80 204 704
Technikai kérdések: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Még több National Instruments
Címkék: automotív | TestStand | PXI