Skip to main content
Témakör:

Nagysebességű pozíciómérés

Megjelent: 2013. január 15.

Holger Spies – projektmenedzser – Turck

turck_me_2013_1_2-1Az Arburg a fröccsöntőgépipar specialistájaként keresi azokat az optima­li­zálási lehetőségeket, amelyek révén a fröccsöntés technológiája mind jobban megfelel a gyakorlat követelményeinek. Az ehhez szükséges nagy úthosszú és gyors pozícióméréshez nem találtak piacon elérhető megoldást. A Turck LI induktív pozíciószenzor-családját a két cég együttműködésével sikerült oly módon továbbfejleszteni, hogy az ma már a zárt hurkú, valós­idejű moz­gásvezérlési feladatok széles körében alkalmazható.



Arburg ‑ Turck együttműködés lineáris elmozdulásmérő közös fejlesztésére


Amikor Karl és Eugen Hehl 1954-ben saját céljukra kifejlesztették az első fröccsöntőgépüket, nem gondoltak arra, hogy azt az Arburg céget indítják útjára, amely a következő hat évtizedben a fröccs­öntőgép-gyártás világpiacának vezetőjévé vélik. Mára a svábföldi Lossburgban 1800 munkatárssal működő családi vállalkozás a világ elismerten legsokoldalúbb megoldásszállítójává nőtte ki magát, gépeit a felhasználó alkalmazástechnikai igényeihez legjobban illeszkedő, „testreszabott” meghajtórendszerrel építi. A hidraulikus meghajtású gépeken kívül a cég elektromos, valamint az elektromos és hidraulikus technológiát kombináló hibridhajtású gépeket is előállít.  Az Arburg mindig képes új elgondolásokkal élénkíteni a fröccsöntés-technológia fejlődését. Ennek egyik példája az Allrounder Edrive gépcsalád (1. ábra), amelyet az Arburg „belépőszintű” elektromos meghajtású megoldásként ajánl. A befecskendezés és mérés fő tengelyei – a fröccsszerszám nyitásához hasonlóan – a hidraulikus technológia helyett villamos szervohajtással vannak megoldva. Ezáltal egyrészt minden mozgási tengely önállóan kezelhetővé válik, másrészt a mozgások a hidraulikus rendszerekénél sokkal pontosabban vezérelhetők.

Az Arburg az Edrive-berendezés belső kommunikációjához a valósidejű Ethernet Varan buszrendszert használja. Werner Faul­haber, az Arburg villamostervező-részlegének vezetője ezt azzal indokolja, hogy „felhasználóink robuszus és megbízható gépeket várnak tőlünk. A vezérlés valósidejű Ethernet-rendszerre való átültetésével tovább javíthatjuk gépeink karbantarthatóságát”.

A hagyományos megoldások ma már nem felelnek meg


A Faulhaber által említett másik fontos szempont a szenzorok alkalmazásának fejlődése a gépekben. Bár az elektromos meghajtású tengelyeken elsődlegesen használatos magnetostrikciós lineáris pozícióérzékelők érintésmentesen és kopási igénybevétel nélküli mérést tesznek lehetővé, Faulhaber szerint „a magneto­strikciós szenzorok nem elég gyorsak az Arburg-gépek dinamikus tengelyeinek helyzetérzékeléséhez” (2. ábra). Mivel a magneto­strikciós pozíciómérés alapja a szerkezetben terjedő hanghullámok futási idejének mérése, a szenzorok átfutási ideje meglehetősen hosszú. Bár a mai, optimalizált átfutásidejű magnetostrikciós szenzorok rövid mérési távolságokon akár 4 kHz-es kimenőadat-gyakoriságot is elérhetnek, ez átlagban inkább az 1 kHz-hez áll közelebb. Az akusztikus hullámvezetőben a torziós hullámok terjedési sebessége kb. 3000 m/s, amely azt jelenti, hogy az 1000 mm-es mérési hossz befutásához a hullámnak több mint 300 μs-ra van szüksége. Ehhez adódik még a feldolgozó elektronikus rendszer latenciaideje. A futási idő és a kimeneti adatgyakoriság tehát a mérési távolságtól és az alkalmazott elektronikától függ; minél nagyobb a távolság, annál hosszabb a magnetostrikciós szenzor mérési ideje.


turck_me_2013_1_2-2

2. ábra Egy fröccsöntőgép befecskendező dugattyújának tengelye. Ennek pontos időzítéséhez a magnetostrikciós átalakítók sebessége nem elegendő


Néhány magnetostrikciós átalakítóban a hosszú futási idő problémáját egy bizonyos előrejelzési, predikciós technikával próbálják megoldani. Ezek két valódi mérés között megkísérlik „megjósolni” a következő rövid intervallumban várható mérési eredményeket, és ezzel nagyjából 10 kHz-es kimenőadat-frekvenciát érhetnek el az interfészen. Az ilyen mérési elvnek azonban csak a nagyjából állandó mozgási sebességű tengelyeken van értelme. A fröccsöntő­gép befecskendező dugattyúját mozgató tengelyen azonban különösen dinamikus, időben változó sebességű mozgás során kell a pozíciót szabályozni. Ennek a tengelynek a legigényesebb a mozgásszabályozása, mert alapvetően ez határozza meg a fröccsszerszám egyenletes kitöltését, következésképpen a végtermék, a fröccs­öntött munkadarab minőségét. Emiatt az Arburgnál szóba sem jöhet a mag­netostrikciós szenzorok használata, még a mérési eredményeket predikciós módszerrel „sűrítő” változatoké sem.

Ma az Arburg hidraulikus mozgatású fröccsgépeiben poten­cio­metrikus lineáris pozíciószenzorokat is használnak. A mérési elv gyors mérést tesz lehetővé, felbontása pedig a nagyon gyors tengelymozgás valósidejű mérésénél is elegendően nagy.

A potenciometrikus lineáris pozícióérzékelés sebességét csak a mechanikai konstrukció és a jelfeldolgozás időigénye korlátozza. Azonban, mint minden más analóg rendszernél is, a felbontás függ a mérési hossztól. Ráadásul a potenciométerek kopásnak kitett alkatrészek. Faulhaber ezt így értékeli: „Több millió működési ciklus után a potenciométerek eredetileg garantált IP54-es védettségi fokozatát nem lehet már fenntartani. Ez például azt jelenti, hogy a potenciométeres átalakító házába valószínűleg behatol a víz, ha egy nyomás alatt álló hűtőcsövet – például szerszámcsere közben ‑ lecsatlakoztatnak.”

„Hosszú időn át kerestem már egy kontaktus nélküli és kopásmentes rendszert, amellyel ugyanazt a teljesítményt tudnánk megismételni, amit egy mai potenciometrikus érzékelőtől elvárhatunk. Az egyetlen, amely megfelelt minden követelménynek, a Turck LI induktív átalakítója volt, amelynek pontossága és felbontása teljesen független a mérési hossztól. Bár vannak a piacon más induktív pozíciómérők is, a felbontásuk függ a hosszúságuktól. Ráadásul, mivel ezek teljesen analóg rendszerek, nehezen lehet őket digitális interfésszel ellátni”

Az induktív mérés a megoldás

A keresés során Faulhaber felvázolta azokat a követelményeket, amelyeknek egy lineáris pozíciószenzornak a gépek nagy sebességgel mozgó tengelyein meg kell felelniük. Ezek közül öt specifikációs pont mindenképpen a legmagasabb prioritással szerepel. Eszerint a szenzornak

  • legalább 5 kHz gyakorisággal, való időben kell kimenőadatokat szolgáltatnia,

  • érintésmentes működési elvet kell megvalósítania,

  • robusztus kivitelűnek és

  • kopásállónak kell lennie, és végül

  • kommunikációképesnek kell lennie a Varan valósidejű buszrendszeren.

A megoldás keresése közben a Turck LI lineáris útszenzora keltette fel az Arburg szakértőinek figyelmét. Az érintés nélkül működő, mágnest nem tartalmazó konstrukció egyszerre teljesíti az IP67-es védettséget a potenciometrikus szenzorokra jellemző méréstechnikai teljesítőképességgel és a mágneses terekre való érzéketlenséggel, ugyanakkor kellőképpen robusztus és kopásmentesen működik. Működési elvéből következően az LI immunis a külső mágneses terekre.

Ezzel szemben az LI-családra akkor még jellemző 1 kHz-es kimeneti adatgyakoriság nem volt elég az Arburg nagy sebességű fröccsöntőgépeiben szükséges mozgásvezérléshez. „Ezt azonban a fizikai mérési elv nem zárta ki” – jegyezte meg Faulhaber – „A Turck-szenzorban megvolt a lehetőség, hogy nagyobb gyakorisággal állítson elő mérési eredményeket. A magnetostrikciós szenzorral ellentétben ezt nem a mérési elv, hanem egyedül

a fel­dolgozóelektronika korlátozta.” A pontos és nagy felbontású mért értékeken kívül a a mérési eredmények rendkívül gyors kiszámítását is megkívánja a kimeneti adatok kellőképpen nagy sűrűsége érdekében. Egyszóval: a legpontosabb méréseknek is csak akkor van értelme, ha elég gyorsan rendelkezésre állnak

a szenzor kimenetén. Az LI-szenzorokat eredetileg nem zárt hurkú vezérlési feladatokban való felhasználásra tervezték. Viszont az Arburgtól beérkezett igény hatására a Turck úgy döntött, hogy teljesen kihasználja a mérési elvben rejlő lehetőségeket, amellyel az LI-család alkalmassá válik  nagysebességű pozicionálási feladatokra is. Az új, nagysebességű lineáris pozíciószenzort, amely már megfelelt a sebességre vonatkozó felhasználói igénynek is, egy 16 hónapos prototípusfejlesztési folyamat során állították elő, a Turck és az Arburg szakembereinek szoros együttműködésével.

A Turck induktív, lineáris helyzetérzékelőjének jelterjedési ideje 130 μs, amely lényegesen gyorsabb az Arburg által megkívánt 200 μs-nál. A kihívást az jelentette, hogy a jelprocesszort is alkalmassá kellett tenni a legalább 5 kHz-es kimeneti adatfrekvencia elérésére. Ennek érdekében a Turck egy új generációs, nagy teljesítményű jelfeldolgozót vett használatba. A Turck-szenzort viszonylag hamar illesztették az Arburg által használt Varan-inter­fészhez, amely már tartalmazta a teljes rendszer legfontosabb elemeit. A jel linearizálását és szinkronizálását, valamint a készülékprofil és az interfész definícióját egy FPGA-eszközzel megvalósított, programozható logikával valósították meg. „A folyamat során kiváló volt az együttműködés, teljesen más volt, mint amit hasonló esetekben megszoktunk” – hangsú­lyozta Faulhaber.

Miután az LI-szenzor készen állt a mozgásvezérlési feladatok ellátására, az Arburg elektromos meghajtású fröccsgépeinek nagy sebességű tengelyein vette használatba. Ugyanakkor felmerült

a hidraulikus tengelyek elmozdulás­érézékelésében való alkalmazás ötlete is. A tervezőmérnökök ezt különösen a mágneses terekre való érzéketlensége miatt vették fontolóra. A hidraulikus tengelyeken gyakran alkalmazott mag­netostrikciós mérőátalakítókat ugyanis alumíniumelemekkel is meg kell erősíteni, továbbá meg kellett védeni a mérési eredményt megzavaró közeli mágneses terek hatásától. „A Turck induktív mérési elvű, lineáris elmoz­du­lás­mérői még erős mágneses terek hatása alatt, például elektromágneses működtetésű szelepek és mágnes­kapcsolók közvetlen közelében is minden további probléma nélkül felszerelhetők” – mondta erről Faulhaber, aki különösen előnyösnek nevezte az LI-szenzorok kompakt kivitelét is. –  „A lapos tokozás és az aktív hosszon rendkívül kis mértékben túlnyúló tokozat nagyon kényelmes tervezőmérnökeinknek”.

SSi-interfészű alapváltozat

Nem csak technikai kérdéseken múlt a jó együttműködés a két cég között. Faulhaber így beszél erről: „A siker kulcsfontosságú tényezője volt

a Turck értékesítési specialistáinak a projekt melletti aktív elkötelezettsége is. Ők cégükön belül komoly belső reklámtevékenységet fejtettek ki az ügy érdekében.” A Turck korán felismerte, hogy nincs a piacon a mozgásvezérlési feladatok megoldására alkalmas megoldás, ezért erőteljesen támogatta a projektet. Ennek következtében nemcsak az Arburg „testére szabott” megoldás készült el, hanem

a fejlesztés közös elemeit felhasználva egy SSi-interfészű alapváltozatot (3. ábra) is kidolgoztak sorozatgyártási szándékkal. A Turck LI lineáris pozíciószenzora ennek következtében a mozgásvezérlési feladatok széles körében jelent vonzó megoldást.


turck_me_2013_1_2-3

3. ábra Az LI pozíciószenzor-család



A kontúrhiba csökkentése

A nagyebességű mozgásvezérlési alkalmazásokban a lassú szenzorok okozta késleltetést „kontúrhiba” néven ismerik. Ha a mozgatott tárgy elér egy meghatározott pontot, a szenzor detektálja a jelenlétét, és kiad egy megfelelő jelet. A tárgy azonban folytatja mozgását a detektálástól a jel kiadásáig eltelő idő alatt is, és a kontúrhiba ennek a következménye. Ez azt is jelenti, hogy minél gyorsabban állítja elő a szenzor a kimeneti jelet, annál kisebb kontúrhiba keletkezik. A kontúrhiba csökkentését tehát két paraméterrel érhetjük el: növelhetjük a szenzor kimeneti adatfrekvenciáját, és/vagy csökkenthetjük·a mérés átfutási idejét. A kimeneti adatfrekvencia a szenzor időegység alatt kibocsátott mérési eredményeinek a száma, az átfutási idő pedig az az időtartam, amely ahhoz szükséges, hogy a szenzor előállítson egy új mérési eredményt. A két mennyiség összefügg: nincs értelme a kimenetre helyezni egy újabb mérési eredményt, mielőtt a szenzor az új eredményt kiszámította volna – következésképpen a mérés átfutási idejének kisebbnek kell lenni az adatfrekvencia reciprok értékeként számítható adatfrissítési időnél.



Turck Hungary Kft.

1117 Budapest,  Infopark, Neumann János u. 1/E

Tel.: +36 1 477 0740,  fax: +36 1 477 0741

E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

www.turck.hu