Skip to main content
Témakör:

Játék – biztonságosabban

Megjelent: 2014. április 11.

Turck europapark kezdökepHa az induktív közelítéskapcsolók értékesí­tése legfeljebb csak a „vajas kenyérre” elegendő az automatizálási szektorban, továbbra is nagyok a különbségek a szenzorgyártók között. Az Európa Park legmodernebb hullámvasútjának tervezői például a Turck szenzoraiban bíztak. A nagyobb kapcsolási távolság, a precíz kap­csolási pont és a határozott válaszjel voltak azok a kulcs­paraméterek, amelyek miatt az uprox+ közelítéskapcso­lóira esett a választás.

 

Turck szenzorok az Európa Park legkorszerűbb hullámvasútjában

Ha valaki ,,nagypályás játékos” kíván lenni a vidámparkok piacán, elkerülhetetlenül foglalkoznia kell azzal, hogy ajánlatát folyton új attrakciókkal bővítse. Ez arra az Európa Parkra is igaz, amely az ágazat egyik kulcsszereplője, és amely képes volt 4,5 millióra bővíteni látogatóinak számát 2012-ben. Ez volt az az év, amikor ez a családi tulajdonú vállalkozás megvalósította történetének legnagyobb beruházását. Ennek részeként épült meg a Wodan Timbur Coaster elnevezésű favázas hullámvasút is, amely „műfajában” új kategóriát nyit.

A favázas hullámvasút biztonsági berendezésének része a Turck szenzortechnológiája is, amelyet korábban már felhasználtak a Gazprom által üzemeltetett és 2009 óta működő Blue Fire Megacoaster nevű hullámvasútjában. Ez a hullámvasút az egyetlen az Európa Parkban, amelynek katapultos indítóberendezése van. A hullámvasutak szerelvényeit általában ugyanis egyszerűen felvontatják a pálya legmagasabb pontjára, és ettől kezdve kizárólag az addig megszerzett helyzeti energia mozgatja azokat a pálya legalsó pontján található érkezési állomásig. A Blue Fire (Kék Tűz) hullámvasútnál viszont a szerelvény álló helyzetből 2,5 másodperc alatt gyorsul 100 km/h sebességre. A gyorsításról egy lineáris indukciós motor gondoskodik. A „kiterített” villamos motor haladó mágneses tere érintés nélkül fejti ki a gyorsító erőt a vonat statikus mágneses teré­vel kölcsönhatásban. A működési elv hasonló a több helyen már alkalmazott maglev (lineáris motorral meghajtott, mágneses lebegtetésű) vasutakéhoz.

 

Turck europapark 1

A Wodan-hullámvasút az Európa Park első favázas hullámvasútja

 

A kerekek mozgásával vezérelt hangrendszer

A hullámvasút meneteit olyan hangeffektus kíséri, amelyet a vonat pillanatnyi helyzetétől függően indítanak el. Egy videokamera is felvételt készít az utasokról a menet során, de ez csak a pálya bizonyos szakaszainál kapcsolódik be. Ezeket a funkciókat egy Oracs nevű fedélzeti rendszer egyesíti magában, amelyet a Waldkirch-i Emis Electronics GmbH szállított. A rendszerintegrátor fejlesztette és gyártotta az elektronikán kívül az Európa Park hullámvasútjainak vezérlését is. A rendszer pozícióinformációkat gyűjt a pályán mozgó vonat pillanatnyi helyzetéről. Ezt a vonat alumíniumkerekei közelében elhelyezett közelítéskapcsoló valósítja meg, amely a kerék fordulatait detektálja a benne elhelyezett furatok segítségével.

 

Turck europapark 2

A Turck vízmentes tokozású uprox+ érzékelőket szállított az Europa Park csónakflottájához. Ezek a víz alatt érzékelik a kikötőhelyre érkező csónakokat, és éppen időben kapcsolják ki a fecskendőket


„Kezdetben egy másik közelítéskapcsolót használtunk. Bár ez is megbízhatóan működött, nagyon kicsi volt az érzékelési távolsága. A karbantartás során, a kerekek eltávolítása közben – bármilyen óvatosan is jártunk el – a legkisebb ütődésre is meghajlott az a rögzítőelem, amely a szenzort tartotta, ezért összeszerelés után mindig meg kellett ismételni a pontos beállítást” – számol be a folyamatról Oliver Gebhardt, az Emis Electronics felelős projektveze­tője. „Hosszú ideig kerestünk egy olyan szenzortípust, amelynek nagyobb a kapcsolási távolsága. Bár jó néhány érzékelőt találtunk, amelyeknek a kapcsolási távolsága elegendően nagy volt követelményeink teljesítéséhez, ezeknek nagyobb hely kellett a visszakapcsolásra is, mint a Turck-gyártmányú közelítéskapcsolóknak.”

 

Turck europapark 3

Biztonságos szórakozás: A Blue Fire megahullámvasút futókerekei minden oldalról közrefogják a síneket


A kerék fémmentes szakasza igen keskeny. A Turck NI10U uprox+ érzékelője viszont a tiszta kapcsolási tulajdonságaival, a precíz kapcsolási pontjával mindenben megfelelt az elvárásoknak. „A Turck szenzorainak nagyon jó a detektálási karakterisztikája. Ezáltal jelentősen megnövelhettük a kerék felszerelésének mozgásterét” – tette hozzá Gebhardt.
A Turck uprox+ érzékelői a Blue Fire hullámvasút biztonsági rácsainak pontos záródását is megbízhatóan detektálják. Ennek a megahullámvasútnak az építője az a Mack Rides, aki az Európa Parkot alapította, eredetileg vidámparki berendezéseinek bemutatóparkjaként. A park ma már sokat fejlődött az eredeti elgondoláshoz képest, amelyben csupán egy kis vidámparki rész volt nyilvánosan látogatható. Mára öt négycsillagos hotel is társul Németország legnagyobb szórakoztatóparkjához, és ezzel a többnapos látogatásra vagy a többnapos vakációra érkezők számára is elérhetővé teszi a parkot. Az Európa Park gépi berendezéseinek nagyobb része is még Mack Ridestól származik. A kivétel a Wodan favázas hullámvasút. A menet témája a skandináv mitológiát idézi, amelyhez az acélszerkezetnél jobban illik a fából ácsolt állvány. Ahogy a fémszerkezetű vidámparki berendezéseknek Mack Rides a speci­alis­tája, úgy a fából készülteknek az USA-beli Great Coasters International (GCI) cég a legismertebb szállítója.
A vezérlőrendszer és az elektronika ugyan az Emis Electric munkája, azonban ennek alapkövetelményeit az Európa Park operátorai fogalmazták meg. Ezek között szerepelt egy olyan igény is, hogy a teljes berendezéshez csupán két beszállító szenzorait használhatták fel – ezek egyike a Turck. Ez a korlátozás jelentősen egyszerűsíti a szórakoztatópark tartalékalkatrész beszerzési és készletezési rendszerét, és rövidebb karbantartási időket eredményez.

 

Turck europapark 4

Megbízhatóan detektálja a megahullámvasút kerekeiben levő furatot az uprox+ közelítéskapcsoló

 

A favázas hullámvasút biztonságának fontos eleme – a szakaszrendszer

A hullámvasút üzemeltetése során rendkívül magas biztonsági köve­telményeknek kell megfelelni. A szabványok még a liftekre vonatkozóknál is szigorúbbak. A hullámvasutakat rendszerint szakaszos biztonsági rendszerrel szerelik fel. A szakasz a pálya két fékezési pont közötti része. A biztonsági rendszer alapelve, hogy egy szakaszt csak akkor szabadít fel a vonat előtt – tehát csak akkor oldja a féket – ha az előző vonat már a következő szakaszt is elhagyta. A szakaszrendszer a szakaszban haladó szerelvény sebességének meghatározását is szolgálja azáltal, hogy rögzíti a vonat áthaladási időit a szakaszokon.

 

Turck europapark 5

uprox+ közelítéskapcsolók detektálják a vonat jelenlétét a teljes emelési fázisban

 

Faktor-1 szenzorok detektálják a réz féktarajokat

A rendszer működését és irányítását általában közelítéskapcsolók jelei vezérlik. A kapcsolók detektálják a rézből készült úgynevezett féktarajok jelenlétét, amelyek a vonat aljára vannak szerelve annak teljes hosszában. „A réz nem mágnesezhető fém. Ez azért fontos, hogy megfelelően működjön a mágneses fékek környezetében is, amelyekkel szükség esetén le lehet lassítani a vonatot” – mondja erről Markus Spoth, az Európa Park villamossági szakágvezetője. Ez az előny azonban hátrány is egyben az induktív érzékelőkkel való detektálás esetén. A ferritmagos technológiájú induktív kapcsolók a lehető legkevésbé reagálnak a réztárgyak közelségében. A faktor 1 típusú érzékelők viszont ugyanolyan kapcsolási távolsággal reagálnak bármilyen fém jelenlétére, ezért ebben az alkalmazásban célszerűen használhatók. Nem létezik másik közelítéskapcsoló, amely megbízható kapcsolási távolságot garantálna még 6 cm távolságból is. A vonat a síneken jobbra-balra 2,5 cm „játékkal” haladhat. „Az érzékelők alulról és oldalról detektálják a 12 mm vastag féktarajok megjelenését. Mindkét esetben egyértelműen jelzett kapcsolási pontra van szükségünk. A Turck kapcsolói ezt a szokatlan tervezési igényt is ki tudják elégíteni: jól definiált kapcsolási tulajdonságokat mutatnak mindkét beállításban” – foglalja össze Gebhardt.

 

Turck europapark 6

A Wodan favázas hullámvasút vonatszerelvénye alatt jól látható az a réz féktaraj, amelynek jelenlétét uprox+ szenzor érzékeli

 

Csendes emelkedés

A menetnek azt a szakaszát, amíg a vonat eléri a pálya legmagasabb pontját, emelésnek nevezzük. A pályának ezen a szakaszán speciális, visszagurulás ellen védő, fogazott síneket használnak, amelyek megakadályozzák, hogy a vonat ellenőrizetlen körülmények között guruljon vissza az indulóállomás felé, ha a vonólánc vagy más alkatrész meghibásodna. A szokásos megoldásoknál egy visszagurulás elleni horog akad be a fogazott sín fogai közé. Ennek azonban az emelés közben jól hallható csattogás a következménye. Annak érdekében, hogy ennél a hullámvasútnál ez a kellemetlen hang ne jelentkezzék, a GCI-megoldásában a visszagurulás elleni horgot elektromágnes emeli el a sínpályától. A GCI ezt zajtalan rendszernek nevezi – természetesen csak az emelési szakaszra vonatkoztatva. A vonat jelenlétét szenzor érzékeli, és a vezérlő ellenőrzi a sebességet. Ha ez a sebesség az előre meghatározott 1,5 m/s alá csökken, ez azt jelzi, hogy valamilyen probléma adódott a vonóláncos hajtásrendszerrel. Ebben az esetben a vezérlés megbízhatóan elengedi az elektromágnest, a horog a sínek közé épített fogaslécbe akad és megakadályozza a visszagurulást. Ezen a módon a védelmi rendszer még hálózatkimaradás esetén is megbízhatóan működik.
A Turck-szenzorok alkalmazása Németország legnagyobb szórakoztató parkjában tovább folytatódik. Egy NI50U uprox+ érzékelő az egyik „vizes” attrakcióban (Whale Adventures Splash Tours) is helyet kapott, és azt bizonyítja, hogy nemritkán az apró előnyökön áll vagy bukik egy alkalmazás sikere. A szögletes házú Turck-kapcsoló ebben az esetben azzal győzte meg az Emis Electric szakembereit, hogy azonnal meg lehetett rendelni hozzá a víz alatti működéshez szükséges tömített védőtokozatot is.

 

Távolabbi kilátások

A Turck szenzorai a jövőben a szórakoztatópark bármely területén újabb alkalmazásra találhatnak. Például dőlésmérők használatát tervezik egy olyan körhintában, amely részben vízbe merülve működik. Három motor vezérli az eszköz pozícióját, amelybe rövidesen Turck-gyártmányú induktív lineáris helyzetérzékelőket építenek be annak érdekében, hogy fenntartsák a körhinta koncentrikus futását.

 

Szerző: Martin Maurer, értékesítési specialista – Turck


Turck Hungary Kft.
1117 Budapest, Infopark,
Neumann János u. 1/E
Tel.: +36 1 477 0740 , fax: +36 1 477 0741
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
www.turck.hu

 

Még több Turck

 

Címkék: szenzor | induktív kapcsoló | uprox