Témakör:
A XX. DCS-konferencia után
Megjelent: 2015. november 11.
Sikerrel zárult a jubileumi, XX. DCS-konferencia Lillafüreden. A szervezők az irányítástechnika aktuális trendjeit helyezték a középpontba a beavatottak számára is érdekes előadásokkal. A jubileumot „házon kívül” ünnepelte a konferencia – ezúttal a diósgyőri vár „vadonatúj”, mégis történelmi hangulatú környezetében.
A DCS-konferencia vitathatatlanul – és sok éve változatlanul – az irányítástechnikai szakemberek legfontosabb szakmai eseménye minden esztendőben. A „szép kerek” nyitómondat azonban – a történelmi hitelesség kedvéért – pontosításra szorul: 2014-ben megszakadt a szigorú éves periodicitás, amikor az „esedékes” XX. DCS-konferencia helyett az IAC automatizálási kongresszus keretében találkoztak az automatizálás minden ágának szakemberei közt a folyamatirányítás képviselői is. Az idén októberben viszont helyreállt a nagy hagyományú összejövetel szokásos „menetrendje”, és a jubileumi DCS résztvevői a „hazaérkezés” örömével gyülekeztek ismét a Bükk páratlanul festői környezetétől körülvett, nagy hagyományú hotelben.
Az idei szakmai összejövetel – az eddigiekhez hasonlóan – most a program négy plenáris előadásával kezdődött. Ezeket hagyományosan úgy választja ki a programbizottság, hogy a – a szűkebb szakmai irányultságtól függetlenül – a konferencia minden résztvevőjének érdeklődését felkelthesse. Az idén azonban talán még az eddigieknél is „ütősebb” plenáris előadásokra került sor, amelyek az irányítástechnika egy-egy „napi aktualitású” területébe adtak betekintést. Mivel az egész eseményről tartalmi összefoglalót nem adhatunk, legalább a plenáris előadások segítségével próbálunk „keresztmetszetet” rajzolni az idei DCS aktualitásaiból.
„…amint elfut a Szinva-patak…”
A biomassza mint megújuló energiaforrás
Rácz Csaba, a biharnagybajomi Dózsa Agrár Zrt. munkatársa „Integrált biogáz- és bioetanol-üzem létesítése a hazai agráriumban” című előadása a mezőgazdasági tevékenység melléktermékeinek energetikai hasznosításával és a biomassza jóval értékesebb, feldolgozott energiahordozóvá, etanollá való átalakításával kapcsolatos tapasztalatait osztotta meg a hallgatósággal. A nagy múltú mezőgazdasági vállalkozás ezzel olyan területeken kezdett tevékenységbe, amelynek a korábbiakban nem volt előzménye. A mezőgazdasági tevékenység meglehetősen energiaigényes, ezért gondoltak elsőként a biológiai hulladékok (szervestrágya, egyéb biológiai eredetű, száraz és nedves anyagok) biogázzá való feldolgozására. Ezzel a gazdaság részben saját energiaszükségletét fedezi, részben közcélú villamosenergia-hálózaton át értékesíti a felesleget. A szerves anyagok a természetben (például szarvasmarhák emésztőrendszerében) is olyan folyamatokon mennek keresztül, amelynek egy része éghető gáz – leginkább metán. Részben ennek mintájára – de természetesen korszerű technológiát és irányítástechnikát felhasználva – a megfelelő anyagállapot fenntartását, keverését, a képződő biogáz elvezetését, kezelését megvalósító rendszert építettek, amely a harmatpont beállítása, a kéntelenítés és nyomásfokozás után gázmotor üzemanyagául szolgál, és generátorral villamos energiát termel (625 kW névleges beépített teljesítmény). A termelt hőt (680 kW) egyéb technológiákban (például a bioetanol-üzemben, melegházas kertészetben) hasznosítják. A szilárd és nedves melléktermékeket komposztálás után talajerő-utánpótlás céljából a termőföldekre locsolják. A rendszer moduljait: a kiserőművet, a biogáz üzemet és a kiérleletlen anyagot szétválasztó rendszert egy szerver-megbízhatóságú, ipari PC-kre alapozott központi folyamatirányító, adatgyűjtő és megjelenítő rendszer felügyeli. Ez folyamatos személyes felügyeletet nem igényel, viszont távmenedzselhető, és üzemzavar esetén a mobilhálózaton keresztül ad riasztást.
A bioetanol-üzem célja – a biogáz-erőműben termelődő hő hasznosításával – a megtermelt kukoricából magasabb hozzáadott értékű végtermék előállítása. Az üzem lényegében a hagyományos „szeszfőzdék” elvén működő, de „ipari léptékű”, fejlett folyamatirányítás-technológiát valósít meg. Egy üzemen belül két irányítástechnikai rendszer (kazánüzem, bioetanol-üzem) hangolja össze a működést. A kazánüzem sajátossága a szélsőséges üzemi körülmények közti működést igénylő folyamat-műszerezés. A kazánüzem önálló szabályozása csak jelzéseket továbbít a bioetanol-üzem irányítórendszere felé. Az utóbbi fő sajátossága a fokozott tűz-és robbanásveszély. A folyamatirányító rendszer mindkét üzemben nagymértékben önálló modulokból tevődik össze, amely a szerverszintű, PC-alapú irányító, adatgyűjtő-tároló és megjelenítő rendszerhez kapcsolódik.
A bioetanol-rendszer a próbaüzem megkezdése előtt áll. Piaci értékesítésre a napi 16 m3 etanol (tervezett adat) és a szeszmoslék kerül, a termelt hő pedig a cégen belüli, kapcsolódó hőigényes létesítményekben hasznosul.
A jelenlegi jogi környezet nem teszi kifizetődővé a saját termelt villamosenergia felhasználást, illetve a hálózatkiépítés sem éri meg. Ezért az összes megtermelt energiát feltáplálják a közösségi hálózatba és a felhasználást onnan veszik.
Plenáris ülés
Az elektromos járművek korának küszöbén
Ma már nem vitás, hogy a belső égésű motorokkal hajtott közlekedés oly mértékű globális környezetszennyezés (üvegházgázok, por, zaj) okozója, amely – a jelenlegi energiastruktúrában – nem fenntartható. A megoldásra kidolgozott irányok között jelentős szerepet tölt be az a koncepció, amelynek keretében elektromos hajtású járművek veszik át a hajtóenergiát fosszilis energiahordozók elégetésével előállító közlekedési eszközök szerepét. Az egyes járművek megvalósításán belül ez összetett szabályozástechnikai problémák megoldását is kívánja, amelyeknek néhány kérdésével (elsősorban az autóbuszos tömegközlekedés területén) az evopro cég képviseletében Bodnár Balázs és Kovács László foglalkozott. A szerzők a szabályozás három szintjét különböztetik meg: a legfelső az infrastrukturális megközelítés. Ezen belül a menetrend-, a járat- és formatervezés módszereit és a forgalomhoz, valamint az utasszámhoz igazodó vezénylési rendszert említette az előadó. A második szint a jármű vezérlése és szabályozása az alrendszereknek átadott információk alapján. Végül a harmadik, a legalsó szintet az önmagukban szabályozott (hajtás, fék, klíma) és vezérelt (világítás, ajtók stb.) alrendszerek képviselik. Az elektromos hajtású közúti tömegközlekedési eszközök között a trolibusz, a napközbeni és az éjszakai töltésű e-busz jelenti a megoldást, és ide tartoznak ezeknek a hatósugár növelése érdekében kidolgozott hibrid változatai is.
A számos egyedi szabályozás- és irányítástechnikai részprobléma megoldásának elemzését itt nem áll módunkban bemutatni. Az elektromos hajtás bevezetésének céljai és várható eredményei azonban rendkívül fontosak. A tömegközlekedés legfontosabb minőségi jellemzője a szolgáltatási színvonal, amely a rendszerszintű optimalizálástól, a valós, mért utasforgalmi adatoktól várható. Ez látszólag nem is az elektromos hajtás elterjedésével összefüggő kérdés, azonban éppen annak megvalósítása hozza létre az első olyan járműgenerációt, ahol a tudatosan felépített irányítástechnika a közlekedésszervezés hierarchiaszintjének szilárd alapjául szolgál. Az átfogó szabályozástechnikai modellezéssel, a jövőbeni változások szimulációjával a rendszer hosszú távon tervezhetővé válik. A rendszeradatok szakszerű feldolgozásával a szolgáltatói és megrendelői szerep szétválasztható, ami a költségoptimalizálásra is lehetőséget ad. Az egész közlekedési infrastruktúrát átszövő információs hálózattal átláthatóbbá válik a finanszírozás, megalapozottan vezethető be a használattal arányos tarifarendszer, a kihasználtság valós időben mérhető, és optimalizálással növelhető a szolgáltatás hatékonysága.
Hagyományos energiatermelés – korszerűen
A nagyipari energiatermelés leginkább hagyományos ágazatát a szénerőművek képviselik, alkalmazásuk még hosszú időn át nem nélkülözhető. Szükséges azonban a hatékonyságuk fokozása, a környezetkárosítás mértékének csökkentése, valamint a diverzifikáció a fenntartható, megújuló energiatermelés meghonosítása irányába. Erre mutatott be élő példát előadásában Dorogházi Tibor, a Mátrai Erőmű Zrt. Technológiai Számítástechnikai Osztályának vezetője. A Visontán működő erőmű ma 850 MW beépített teljesítményt képvisel, az ország legnagyobb szénerőműve, amely a saját külfejtéses bányáiban termelt lignitet tüzeli el. Termelése az ország villamosenergia-előállításának egyötöde, és ezzel az országos fogyasztás 13%-át fedezi. Szerepe rendkívül fontos, mivel az ország villamosenergia-importja 2009 óta növekvő trendet mutat, természetesen jelentős éves szezonalitással. Meglepő azonban, hogy egy-egy éven belül az import inkább a nyári hónapokra jellemző, amit jórészt az egyre terjedő klímatechnológia okoz. Magyarország az európai energiaimportőr országok között a negyedik abban a sorban, amely az importszaldót mutatja a bruttó villamosenergia-fogyasztáshoz képest. (Magyarország: 33%, az importőr országok átlaga 12,5%). Eközben a hazai lakossági villamosenergia-átlagár listáján csak Bulgáriát előzzük meg, tehát a nagy menyiségű import igen nyomott áron kerül értékesítésre. A fosszilis energiahordozókra épülő erőművek tehát nem nélkülözhetők. Szerepük az importhányad csökkentésén kívül is jelentős: az országos termelés több mint felét Paks állítja elő, amely az atomerőművek „vele született” lassú szabályozhatósága miatt a gyors terhelésváltozásokat követni nem képes. A többi erőmű és a határon átlépő energiaforgalom szerepe a gyors változások „másodperces” reakcióidejű kiszabályozása. Az előadó számos részlettel ismertette meg a plenáris ülés hallgatóságát az erőmű irányítástechnikai rendszerének fejlődéstörténetéről, amelyek bemutatására itt nem vállalkozhatunk. Egyetlen témát emelünk ki csupán: a Mátrai Erőmű nemrég helyezte üzembe a hazai fenntartható energiatermelés egyik legjelentősebb nagyberuházását, a 15 MW beépített teljesítményű fotovoltaikus erőművet. A 6,4 milliárdos beruházás leglátványosabb részét, a 72 ezret is meghaladó számú, egyenként 255 W névleges teljesítményű, polikristályos szilíciumpanelt az erőmű korábbi zagytárolója területére telepítették annak rekultivációja és füvesítése után. Az előadó azonban utalt arra is, hogy az atomerőművi kapacitás lassú bővülése mellett rohamos növekedést mutat a megújuló energiaforrások (szél és nap) hasznosítása. Ezek termelésének a napszaktól és a helyi időjárástól való direkt függése azonban olyan jelentős változásokat okoz – akár néhány perces, tranziens időkkel is – amelyeket olyan energiatermelő egységekkel lehet csak kiegyenlíteni, amelyek gyorsan képesek reagálni a terhelésváltozásra vagy a termelés átmeneti csökkenésére. Ilyen a szivattyús víztározóra épülő energiatároló, amelynek létesítése például a Mátrai Erőmű távlati fejlesztési tervei között is szerepel. Mivel azonban a hazai domborzati viszonyok meglehetősen korlátozott teret engednek csak ennek a megoldásnak, a hagyományos energiahordozókat égető hőerőművekre még hosszú ideig szüksége lesz a hazai energetikai rendszernek.