Témakör:
A radartechnika alapjai 5. rész – Hatótávolság: néhány további kérdés
Megjelent: 2016. június 06.
Sorozatunk 3. folytatásában – a radaregyenlet kapcsán – már foglalkoztunk a radar hatótávolságával, de a kérdés ezzel nincs elintézve. Léteznek egyéb hatások, amelyek más megfontolások alapján határoznak meg maximumot és minimumot a radar alkalmazási távolságtartományára.
A maximális egyértelmű hatótávolság
Magától értetődőnek tűnik, hogy addig nem szabad új radarimpulzust kiküldeni, míg el nem telt az a maximális időtartam (időablak), amin belül egyáltalán számíthatunk reflektált impulzus (radarvisszhang) visszaérkezésére. Eszerint a radar maximális hatótávolságát nemcsak a radaregyenlet, hanem a vételi üzemmódra kapcsolt állapot időtartama, a „vételi időablak” maximális megengedett értéke is korlátozza.
A radarimpulzus terjedési idejét mérő rendszert minden újabb impulzus kibocsátásakor nullázni kell abból a nyilvánvaló célból, hogy a távolságot mindig az új impulzusnak a t = 0 időponttól mért visszaérkezési idejéből lehessen kiszámítani. A két impulzus között a radarvisszhang visszaérkezésére szánt „időablak” maximális szélességének nincs ugyan elvi maximuma, de mivel a radarral nemcsak egyetlen visszhangot szeretnénk kapni a céltárgyról, hanem a pozíciójának időbeli változását is mérni szeretnénk, az időablak nagyságát egy alkalmasan megválasztott impulzusismétlődési idő által maximálnunk kell. Ha egy radarvisszhang ezt az időablakot meghaladó idő múlva érkezik vissza, annak két következménye lehet:
-
ha a visszaérkezés a következő adásperiódus közben érkezik (miközben az antenna az adóra van kapcsolva, a vevő pedig passzív), a radarvisszhang észrevétlen marad, vagy
-
a reflexió a következő adóimpulzushoz tartozó vételi időablak közben érkezik vissza. Ez esetben mérési hibát okoz az a tény, hogy a radarvisszhang nem rendelhető hozzá egyértelműen ahhoz az adóimpulzushoz, amely valójában létrehozta, ezért a radarvevő az utolsó, éppen még aktív időablak kezdetétől számítva méri a terjedési időt.
Ez utóbbi esetre mutat példát az 1. ábra. Itt az időablak úgy van megválasztva, hogy abba legfeljebb egy 300 km távolságban levő céltárgyról érkező radarvisszhang fér bele (ez azt jelenti, hogy a még éppen az időablakban megérkező reflektált jel eközben oda-vissza 600 km utat tesz meg, amelyből a tmax = Rmax/c = 600 [km]/300 000 [km/s] számítással 2 ms-os ablakidő adódik). Az első adóimpulzustól számított 2 ms múlva tehát az adó kibocsátja a következő impulzust, és egyidejűleg nullázza a késleltetési időt mérő számlálót. Ezért az első időablak elején kibocsátott impulzus reflektált jele egy pl. 400 km-re levő céltárgyról már csak a következő időablakban érkezik meg. Ennek az a következménye, hogy a valójában 400 km-re levő céltárgyról visszavert jel terjedési idejét a radar a második időablak kezdetétől méri, és az ebből számítható távolság a valódi 400 km helyett tévesen 100 km. Tehát az a maximális céltárgytávolság tekinthető „egyértelműen mérhető hatótávolságnak” (maximum unambiguous range, más gyakori kifejezéssel first range ambiguity), amelynél még garantálható, hogy a vevőbe érkező reflektált jel felfutó éle visszaérkezik a következő radarimpulzus kibocsátása előtt. Ezt a radarimpulzus ismétlődési frekvenciája (Pulse Repetition Frequency – PRF), illetve annak reciprok értéke (Pulse Repetition Time – PRT) határozza meg. Eddig azonban a radarimpulzus időtartamát (τ) elhanyagolhatónak tekintettük a PRT-hez képest (a PRT-ről részletesebben lásd „A radar időzítése” című keretes írásunkat). Ha az impulzusidő például 1 μs, ez a közelítés elfogadható. Vannak viszont olyan radarberendezések, amelyek technikai okokból ennél sokkal hosszabb, pl. 800 μs-os impulzusidőt használnak. Ezekben a radarokban nemcsak a visszavert radarjel megérkezésének puszta tényét használják ki, hanem az összetett radarjel spektrumának a mozgó céltárgyról való visszaverődése közben elszenvedett változását is. Ez utóbbi ugyanis a céltárgy sebességéről ad információt. Az ehhez szükséges „tartalmasabb” radarjel kibocsátásához viszont hosszabb idő szükséges, tehát itt az ablakszélességbe a teljes visszavert impulzus időtartamát is bele kell számítani. Ez viszont csak akkor értékelhető ki, ha az összetett, frekvenciamodulált (és a teljes vételi időtartamhoz képest hosszú) jelcsomag teljes egészében visszatért. Megjegyzendő: ahhoz, hogy az ilyen „modulált impulzusú” (intra-pulse modulated) radarberendezés képes legyen az impulzus Doppler-frekvenciacsúszásából a céltárgy radiális sebességét meghatározni, nem kevesebbet kell tennie, mint elvégezni a visszavert jel valósidejű spektrumanalízisét, ami lényegesen összetettebb műszaki feladat a távolságméréshez elegendő egyszerű burkológörbe-detektálásnál. A spektrumanalízisnek például szükséges (de nem elégséges) feltétele, hogy a vevő sávszélessége fogja át a visszavert jel teljes spektrumát.
1. ábra Egy 300 km-es, egyértelmű hatótávolságú radar téves mérése egy 400 km távolságban levő céltárgy esetén
Az impulzusismétlődési időből számítható „egyértelműen mérhető hatótávolság” ismerete tehát azért nagyon lényeges, mert a PRT-t meghaladó időben visszaérkező jelek hamis távolságadatokat generálnak. Ezeket a hibás távolsággal megjelenített célokat „megtévesztő” vagy „másodlagos” visszhangoknak (ambiguous returns, second sweep echoes) nevezik. A fentiek értelmében az egyértelműen mérhető hatótávolságot az ahol c a fénysebesség, PRT az impulzusismétlési idő és τ az impulzus-szélesség, azaz jó közelítéssel .
Itt jegyezzük meg, hogy a radarjelek terjedési időit gyakran μs-ban fejezik ki. Ebből a „nem szakértő” olvasó számára szokatlan „szakmai” mértékegységek származnak. Az – egyébként könnyen ellenőrizhető – háttérszámítást mellőzve, csak a végeredményt közöljük: a 6,66 μs-t „radarkilométernek” nevezik. A repüléstechnikában és a hajózásban gyakran használt (tengeri) mérföld (1852 m) távolságegységből pedig, a 12,35 μs-os „radarmérföld” (radar mile) mértékegység adódik. Tehát, ha a radarimpulzus μs-ban mért teljes terjedési idejét (a radartól a célig, majd visszaverődve ismét a radarig) osztjuk a „radarkilométer” vagy „radarmérföld” egységekkel, a látóvonal menti távolságot kapjuk km-ben, illetve tengeri mérföldben.
Mivel a radarral felderített tárgyak mozgása nem mindig követi elvárásainkat (a tágyak „makacsok”), a radarimpulzusok visszhangjának egy soron következő vételi ciklusba való „átcsúszása” és az ebből következő hamis mérési eredmény nem zárható ki. Az így keletkező hamis céljelek kiszűrésére többféle technika ismeretes. Az egyik lényege az, hogy nem állandó, hanem bizonyos határok között véletlenszerű időtartammal „modulált” PRT-t alkalmaznak. Ennek következtében a véletlenszerű követési időkkel jellemzett módszernél az adott impulzushoz viszonyítva a félreérthetetlenül mérhető maximális távolságon belüli tárgyról reflektált kép fix időkésleltetéssel jelenik meg, az ennél távolabbi célokról a saját kibocsátási idejükhoz képest „idegen” időkeretekben visszaérkező reflektált impulzusok viszont mérésről mérésre változó késleltetésűek. A fixen álló valódi és a véletlenszerűen mozgó hamis céljelek ezen a módon – digitális jelfeldolgozással – elkülöníthetők.
Ugyancsak az egyértelműen mérhető maximális távolságon kívül eső célok problémáját oldják meg bizonyos fázisvezérelt antennaráccsal felszerelt, korszerű 3D-radarok, amelyeknél kihasználják azt a lehetőséget, hogy az iránykarakterisztika megváltoztatása nem igényli az antenna mechanikai elmozdulását, ezért az nagyságrendekkel gyorsabban történhet. Ezek az eszközök azzal zárják ki az időkeret határát túllépő reflektált impulzusokat a kiértékelésből, hogy minden egymást követő adási-vételi periódus tartama alatt az antenna más irányba pozicionálva végez mérést, tehát az egyértelműségi távolsághatáron túlról érkező reflexiókra az „eltérített” antenna már nem érzékeny.
Minimális mérhető hatótávolság
Az adásra és vételre egyaránt ugyanazt az antennát használó (szakszerűen monosztatikus impulzusradarnak nevezett) berendezések adásidőben nem képesek venni, mivel a radarvevőt egy elektronikus kapcsoló (duplexer) ilyenkor kikapcsolja. Minimális mérési távolságnak (Rmin) azt a távolságot nevezzük, amelyen belül a radar a céltárgyat már nem képes detektálni (ez a „vakzóna”). Mielőtt az antennaátkapcsoló (duplexer) az adókimenetről a vevőbemenetre kapcsolna át, szükséges, hogy az adóimpulzus továbbítása teljesen befejeződjön. Ez a τ idő rövid ugyan, de nem zérus, mint ahogy az a trecovery idő is, amely a duplexer-kapcsoló átkapcsolódáskor fellépő tranziensek lecsillapodásához szükséges. Ebből számítható a minimális mérési távolság: azaz szavakkal kifejezve: azok a célok, amelyekről az érkező radarvisszhang ideje rövidebb a radarimpulzus időtartamánál, nem deríthetők fel. Egy tipikus, 1 μs-os impulzusszélességű radarnál ez a minimális céltávolság nagyjából 150 m, ami például légiirányító, felderítő és célkövető alkalmazásoknál rendszerint nem okoz nehézséget. Ha viszont például a korábbiakban említett, 800 μs körüli impulzusszélességű „intrapulse modulated” radart használjuk a sebességmérés pontosságának javítására, a vakzóna akár kilométeres nagyságrendű is lehet. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy ez a vakzóna kizárólag a monosztatikus impulzusradar működési elvének következménye. Nem jelentkezik például az olyan radaroknál, amelyek adó- és vevőantennája fizikailag elkülönített, és az adóteljesítmény olyan kicsi, hogy a vevőantennára közvetlenül rásugárzó adójel nem bénítja meg (például nem vezérli túl) a vevőt. Ezekkel a feltételekkel a vevő folyamatosan működhet, nincs átkapcsolás, tehát holtidő sincs. Ezt az esetet azért érdemes kiemelni, mert például a hamarosan tömegesen alkalmazásra kerülő gépkocsi-radaroknál, amelyekkel a ráfutásos baleseti helyzetek kialakulását kívánják megelőzni, az 1 μs-os impulzusszélességű, 150 m-es vakzónájú, monosztatikus radar nyilvánvalóan használhatatlan. Egy másik gyakorlati példa a radaros folyadékszint-érzékelés. Ezt gyakran kisméretű tartályokban is alkalmazni kell, amelyekben a folyadékfelszín akár néhány cm-re is megközelítheti a radarszenzor antennáját. A két említett példa közös jellemzője a kis adóteljesítmény (amely lehetővé teszi az adó és vevő párhuzamos működtetését), valamint az igen nagy, 60…70 GHz körüli vivőfrekvencia (amely igen rövid adóimpulzusok előállítását teszi lehetővé).
Az impulzusismétlődési frekvencia (Pulse Repetition Frequency – PRF) a radarrendszer által másodpercenként kibocsátott impulzusok száma.
|
Készítette Tóth Ferenc
a www.radartutorial.eu weblap (szerző: Christian Wolff) fordításával, átdolgozásával és bővítésével a GNU Free Documentation License és a Creative Commons „Nevezd meg – Így add tovább 4.0” licence alapján.
A cikksorozat korábbi részei:
1. rész |
2. rész |
3. rész |
4. rész |