A radartechnika alapjai 3. rész – A radar hatótávolsága
A radartechnika alapjait tárgyaló cikksorozatunk ezúttal a radar egyik legfontosabb tulajdonságát, a hatótávolságot befolyásoló tényezőket tekinti át.
A radar hatótávolságát számos műszaki és környezeti tényező határozza meg, amelyek közül elsőként a legtermészetesebbet kíséreljük meg elemezni. Amint azt már elmondtuk: a radar adóberendezése nagy teljesítményű elektromágneses impulzust bocsát ki a céltárgy irányába, amelyről az adó által kibocsátott PT teljesítménynek sok nagyságrenddel kisebb PR töredéke verődik vissza a vevőantennára[1]. A hatótávolság az a távolság, amelyen belül még értékelhető radarvisszhang éri a vevőantennát. Ez függ a radar és a céltárgy közötti jelterjedési feltételektől, a céltárgy reflektálási tulajdonságaitól (amit a σ radarkeresztmetszettel szokás kifejezni). Ha ismerjük a radarvevő érzékenységét, a radar hatótávolságát meghatározó egyenlettel megadhatjuk azt az elméleti maximális távolságot, amelyen belül az adott radar az adott céltárgyat érzékelni képes. A radar hatótávolság-egyenletét a továbbiakban az egyszerűség kedvéért radaregyenletnek nevezzük majd.
Először tételezzük fel, hogy az elektromágneses hullámok ideálisan, szóródásmentesen terjednek. Ha a nagyfrekvenciás energiát egy ún. izotróp sugárzóval sugározzuk ki, az energia egyforma mértékben terjed a tér minden irányába. Emiatt azok a felületek, amelyeket azonos R távolságból azonos teljesítménysűrűségű sugárzás ér, a sugárzót körülvevő R sugarú gömbfelületet alkotnak, amelynek felszíne A = 4πR2. A hullám terjedése közben ez az R érték az idő előrehaladtával növekszik. Ugyancsak növekszik – mégpedig a sugár négyzetével arányosan – a gömbfelület nagysága is, amelyen az adóból kilépő állandó mennyiségű energia eloszlik. A gömb felszínén mérhető teljesítménysűrűség tehát a gömbsugár négyzetével fordítottan arányos. Ebből meghatárzató az „irányítatlan teljesítménysűrűség” (Su).
[W/m2], ahol PT az adóteljesítmény, R a gömbfelület (a „hullámfront”) pillanatnyi sugara.
Mivel az izotróp sugárzó minden irányban egyenlő teljesítménysűrűséget bocsát ki, célszerű a sugárzást úgy „átcsoportosítani”, hogy a teljes gömbfelületen eloszló teljesítményt annak egy részére koncentráljuk. Ezzel ugyanakkora adóteljesítménnyel meg lehet növelni a sugárzás irányában mérhető teljesítménysűrűséget. Ezt a hatást nevezzük antennanyereségnek[2]. Az irányított antennával elérhető Sg teljesítménysűrűséget az irányítatlan izotróp sugárzóval elérhető Su teljesítménysűrűség és a G nyereség felhasználásával a következőképpen számíthatjuk ki: Sg = Su · G. A radarantennák azonban nem „félig-meddig” sugárzó izotróp antennák, hanem viszonylag keskeny sugárrá koncentrálják az adóteljesítményt. Ezzel az antennanyereség parabolaantennánál vagy fázisvezérelt antennarácsnál elérheti a 30…40 dB-t.
A céltárgy detektálása azonban nemcsak az adó által a céltárgy távolságában létrehozott teljesítménysűrűségétől függ, hanem attól is, hogy a céltárgyat ért RF-teljesítménynek mekkora hányada verődik vissza a kibocsátó radarberendezés irányába. A céltárgynak ezt a tulajdonságát radarkeresztmetszetnek (σ) nevezzük. Ezt a mennyiséget is több tényező befolyásolja: mindenekelőtt a méret. Egy Airbus sokkal nagyobb radarkeresztmetszetű, mint egy azonos repülési szituációban tartózkodó sportrepülőgép. Ezenkívül a radarkeresztmetszet erősen függ a céltágy alakjától (sokan emlékezhetnek még az USA légierejének hadrendjéből nemrég kivont első „lopakodó” harci repülőgép, az F-117 Nighthawk síklapokból összeállított, szögletes, repülőgépre alig emlékeztető, bizarr formájára (1. ábra, fent), amelyet teljes egészében a kis radarkeresztmetszet[3] céljának rendeltek alá), ezenkívül a felületminőségtől és a felhasznált anyagoktól (többrétegű, radarelnyelő bevonat). A fentiek alapján kiszámítható, mekkora reflektált teljesítmény jut vissza a vételre kapcsolt radarantennához:
ahol PR a reflektált teljesítménysűrűség a céltárgy helyén, R pedig a céltárgy távolsága. Mivel a visszavert jel ugyanolyan feltételekkel terjed vissza a
vevőantenna felé, a vétel helyén mérhető SR teljesítménysűrűséget a következőképpen lehet számítani:
Ahhoz, hogy kiszámíthassuk, mekkora PE teljesítményt hoz ez létre a vevő bemenetén, ismerni kell az AW effektív antennaapertúra értékét, amelyet az A antennafelület[4] és egy a veszteségekre jellemző, hatásfok típusú Ka mennyiség határoz meg a következőképpen: AW = A · Ka. Ennek felhasználásával a vevő bemenetén mérhető PE teljesítmény PE = SR · AW.
Az eddigiek felhasználásával, a levezetés további részleteit mellőzve
Használjuk fel a G antennanyereség – itt nem levezetett – kifejezését:
Ebből az A-t kifejezve és a PE fenti képletébe helyettesítve ez adódik:
amelyet az R távolság értékére rendezve kapjuk a klasszikus radaregyenletet:
Ez minden mennyiséget tartalmaz, amely befolyásolja az adóból kilépő és a vevőig visszaverődő hullám teljesítményét. Mielőtt azonban gyakorlati célokra próbálnánk használni – például hogy egy radarberendezés hatásfokát meghatározzuk vele – néhány további megfontolást kell tennünk.
Egy adott radarberendezésnél több paraméter (a PT, a G és a λ) állandónak és ismertnek vehető, mivel ezek a radar tulajdonságai.
A σ radarkeresztmetszet viszont a céltárgytól függően széles tartományban változhat. Gyakorlati célból tekintsük 1 m2-nek.
Van egy minimális teljesítmény, amit a vevő még érzékelni képes (nevezzük PEmin-nek). Ennél kisebb jel nem értékelhető, mert a jel elvész a vevő zajában. Ebből kiszámítható egy maximális hatótávolság (Rmax)
A radaregyenlet levezetésénél az elektromágneses hullámok ideális terjedését vettük figyelembe, azonban van néhány veszteségforrás, amit az 1. táblázatban (tovább nem részletezve) megemlítünk egy-egy tipikus értékkel együtt:
Ez már elég tetemes veszteség ahhoz, hogy a hatótávolság kalkulációjánál számításba kelljen venni, de még jól tervezett és rendszeresen karbantartott berendezéseknél is eléri a 13...15 dB-t. Ezt jelképezi a radaregyenletbe bevezetett Ltot teljes veszteség.
Pontosabb számításoknál a földfelszín hatásait is figyelembe kell venni, ennek „dúsan burjánzó” képleteitől azonban ezúttal megkíméljük az olvasót.
Készítette Tóth Ferenc
a www.radartutorial.eu weblap (szerző: Christian Wolff) fordításával és átdolgozásával, a GNU Free Documentation License és a Creative Commons „Nevezd meg – Így add tovább 4.0” licence alapján.
A cikksorozat korábbi részei:
1. rész |
2. rész |
[1] Eddig elmulasztottunk említeni egy aránylag közismert tényt: a legtöbb radarberendezésben az adó- és a vevőantenna azonos. Az adó által generált nagy teljesítményű impulzus kibocsátása után egy elektronikus kapcsoló az antenna táppontját a vevő bemenetére kapcsolja át. Elképzelhetők a kapcsolóra vonatkozó extrém műszaki követelmények: adáskor akár MW nagyságrendű csúcsteljesítményt is kezelnie kell, míg vételkor a μW alatti nagyságrendű visszavert jelet kell alacsony zajszinten átvezetnie – és nagy áthallási csillapítást kell megvalósítania az adó kimenete és a vevő bemenete között. – A szerk. megj.
[2]Ebben az esetben a magyar „nyereség” szakkifejezés szerencsésebb – mivel egyértelműbb – az angol „antenna gain” kifejezésnél, amelyet elektronikus „észjárással” lehet „erősítésnek” is értelmezni. Itt azonban a szó „aktív” értelmében nincs szó erősítésről, a teljesítménysűrűség növekedése egyedül az antenna irányított jellegének köszönhető. – A szerk. megj.
[3]Itt említjük a „magamból indulok ki” típusú műszaki gondolkodás veszélyeinek egy általánosítható tanulságát: az F-117-est a tervezői radarral gyakorlatilag felderíthetetlennek tartották, mivel az USA-haderő korszerű, nagyfrekvenciás radarberendezéseinek képességeit vették alapul a „lopakodó” tulajdonságok megtervezésénél. Nem számoltak azonban azzal, hogy például a délszláv háborúban a szerb hadsereg még használt az 1950-es évek műszaki színvonalát képviselő, a méteres (néhányszor 10 MHz-es) tartományban működő, régen elavult radarberendezéseket. A korszerűtlenség itt előnnyé vált, mert ilyen alacsony frekvenciákon a radarhullám behatolási mélysége több m, azaz a „ravasz” reflektáló burkolatokon és bevonatokon áthatoló alacsonyfrekvenciás hullámokra a belső fémalkatrészek jelentős radarvisszhangot adtak. Sokan ennek tulajdonítják, az F-117 típus egyetlen harci bevetés közbeni veszteségét. – A szerk. megj.
[4] Pontosabban az antennának az antenna és a céltárgy közti egyenesre merőleges vetülete – A szerk. megj.