Témakör:
A radartechnika alapjai 1. rész - Történeti áttekintés
Megjelent: 2016. január 26.
A radar ötlete csaknem egyidős az elektromágnesség szilárd elméleti alapjainak lerakásával. Pályafutásának nagy részét végigkísérte az elektronikus hadviselés, ám ma már a polgári repülés és a kereskedelmi hajózás sem tudná napjaink megnövekedett forgalmát lebonyolítani nélküle. Számos ipari méréstechnikai módszer is a radar elvén alapul. A radar most új alkalmazás küszöbén áll: a közúti járművek biztonságának fokozásában is nélkülözhetetlen szerep vár rá, és ezzel szinte személyes kapcsolatba kerülünk vele. Sorozatunkban a radartechnológia alapjait foglaljuk össze.
Nincs egyetlen személy, sem nemzet, amely a radartechnológia felfedezését és tökéletesítését saját nevéhez köthetné. A gyakorlatban is használható radar megalkotásához szükséges ismeretek számos fejlesztés és javítás összegzett eredményei, amelyeket több nemzet számos kutatója – jelentős mértékben párhuzamosan – ért el. A tudomány- és technikatörténetnek azonban vannak olyan mérföldkövei, amelyek értékes hozzájárulásnak nevezhetők a radartechnológia kialakulásához és tökéletesítéséhez. Ezek a következők:
-
1865. James Clark Maxwell skót fizikus „Theory of the Electromagnetic Field” (Az elektromágneses tér elmélete) című munkájában leírja az elektromágneses hullámokat és terjedésük törvényszerűségeit. Megállapítja, hogy az elektromos és a mágneses tér változásai állandó sebességgel (a fény terjedési sebességével) hullámszerűen terjednek a térben.
-
1886. Heinrich Hertz német fizikus kimutatja az elektromágneses hullámok létezését, ezzel kísérleti bizonyítékkal támasztja alá Maxwell elméletét.
-
1897. Guglielmo Marconi olasz feltaláló létrehozza az első nagy távolságú jelátvitelt elektromágneses hullámok segítségével. Első kísérleteihez egy faoszlophoz rögzített vezetéket használ. Az olasz nyelvben a sátorkaró neve „l’antenna centrale”, Ebből rövidült le és került be számos számos nyelvbe az „antenna” szó az elektromágneses hullámok kisugárzására és érzékelésére szolgáló eszközök megnevezéseként. Ma Marconit a rádiókommunikáció egyik úttörőjének tekintjük.
-
1900. Nicola Tesla felveti, hogy a rádióhullámok visszaverődésével fémtárgyak mozgását lehet követni.
Marconi? Tesla?Guglielmo Marconi sokak és sok nemzet tudatában jelenik meg a rádiókommunikáció feltalálójaként, amelyet az 1909-ben megkapott fizikai Nobel-díja is megerősíteni látszik. Tény azonban, hogy Marconi Nikola Tesla asszisztenseként dolgozott, akinek eredményeihez is hozzáférhetett. Tesla ezért pert is indított és nyert, amelynek végén – már Tesla halála után – az Amerikai Egyesült Államok Legfelsőbb Bíróságának 1943-ban hozott döntése a rádiókommunikáció feltalálásának érdemét hivatalosan is Teslának tulajdonítja az 1896-ban bejegyzett szabadalma alapján. Ugyanebben a témakörben az orosz Alekszandr Popov 1895-ben demonstrálta a rádióhullámok használatát egyszerű kommunikációs célra. Az elsőség kérdése mellett nem mellékes tény azonban, hogy a gyakorlatban is használható, „drótnélküli távíró” néven közismertté vált találmány Marconi nevéhez fűződik. |
-
1904. Christian Hülsmeyer német mérnök feltalálja a „telemobiloszkóp” fantázianevű berendezést, amellyel rossz látási viszonyok között is lehet követni vízi járművek forgalmát. Ez az első, gyakorlatilag is használható radaralkalmazás. Hülsmeyer Németországban, Franciaországban és Nagy-Britanniában jegyeztet be szabadalmat találmányára.
-
1924. Albert Wallace Hull fizikus, Amerikai Egyesült Államok), feltalálja a magnetront, egy elektroncsövet, amely hatékonyan képes nagy teljesítményű, nagyfrekvenciás jelet előállítani.
-
1922. Albert H. Taylor és Leo C. Young, az USA haditengerészeti kutatóintézetének (Naval Research Laboratory) mérnökei első ízben detektálják egy fából épített hajó jelenlétét rádióhullámok reflexiója segítségével.
-
1930. Lawrence A. Hyland (ugyancsak az USA Naval Research Laboratory munkatársa) elsőként végez sikeres kísérletet egy repülőgép rádióreflexiós felderítésére.
-
1931. Nagy-Britanniában William A.S Butement és P.E. Pollard tesz javaslatot rádióreflexiós felderítőberendezés építésére. Ezt egy hajóra telepítik. Parabolikus reflektorral felszerelt antennát használnak, amelybe körsugárzóval csatolják be az adóból kilépő RF-energiát. Bár a kísérletek sikerrel kecsegtetnek, a fejlesztés kormánytámogatás híján abbamarad.
-
1933. Saját akusztikus, reflexiós felderítőkészülékének ötletét továbbfejlesztve a német Robert Kühnhold bemutat egy „Funkmessgerät” elnevezésű rádióreflexiós felderítőberendezést. Ez 48 cm-es hullámhosszú jellel működik kb. 40 W adóteljesítménnyel. Ennek továbbfejlesztéseként készül el Németországban az 1938-tól sorozatban gyártott Freya távolfelderítő radarberendezés, valamint annak haditengerészeti változata, a Seetakt.
-
1935. Robert Watson-Watt javaslatot tesz egy repülőgépek távoli felderítésére alkalmas rendszer felépítésére, és körvonalazza ennek lehetséges megvalósítási módját is. Ennek nyomán intenzív fejlesztés indul egy légvédelmi radarlánc megvalósítására, amelynek eredményeként 1939-ben működésbe lép a szigorúan titkos Radio Direction Finding (RDF – Rádióiránymérő) állomások rendszere.
-
1936. George F. Metcalf és William C. Hahn, a General Electric mérnökei feltalálják a klisztron elnevezésű mikrohullámú elektroncsövet, amely erősítőként és oszcillátorként a radarrendszerek fontos alkatrészévé válik.
-
1939. A birminghami egyetemen dolgozó két mérnök, John Turton Randall és Henry Albert Howard Boot egy kisméretű, de nagy teljesítményű radart épít egy soküreges magnetroncső felhasználásával. A készüléket B-17-es bombázógépekbe építik be. Ennek segítségével a szövetséges légierő sikerrel veszi fel a harcot a német tengeralattjárókkal, amelyeket ezáltal éjszaka és ködben is fel tudnak deríteni.
-
1940. Az USA, a Szovjetunió, Németország, Franciaország és Japán különféle radarberendezéseket használ a hadműveletei során. A hadi alkalmazások sikere nyomán a radar a légierők legfontosabb szolgálatainak egyikévé válik. A II. világháború és az azt követő hidegháború során földi telepítésű, légvédelmi felderítő radarrendszereket helyeznek üzembe.
-
1944. Az Egyesült Izzó (Tungsram) laboratóriumában a Bay Zoltán fizikus által vezetett fejlesztőcsoport berendezésével légvédelmi célra alkalmas radarberendezést állít elő.
-
1946. A Bay-féle kutatócsoport (a világon másodikként) 55 cm-es hullámhosszon (540 MHz) radarvisszhangot észlel a Hold felületéről, amellyel annak távolságát a jelismétlés és -összegzés módszerével nagy pontossággal képes meghatározni. A II. világháború után az USA-ba emigrált Bay ott is megismétli a Hold radaros távolságmérését, ezúttal azonban már a centiméteres hullámhossz-tartományban működő, magnetronos adóval.
A magnetron történeteA magnetron olyan lényeges hozzájárulás a radar létrehozásához, hogy érdemes áttekinteni kialakulásának történetét.
Ma a magnetron szinte minden konyhában megtalálható. |
A következő folytatásban a radar elméleti alapjait és működési elvét mutatjuk be.
Készítette: Tóth Ferenc a www.radartutorial.eu weblap (szerző: Christian Wolff) fordításával és átdolgozásával, a GNU Free Documentation License és a Creative Commons „Nevezd meg – Így add tovább 4.0” licence alapján.
Címkék: Radartechnika | radar | magnetron | klisztron