A metróállomások biztonsága
Az utasbiztonság a Frankfurti Közlekedési Társaság központi kérdése. Ez nem csupán a tömegközlekedési eszközön való utazásra, hanem az utasok fel- és leszállására is vonatkozik. Alapjaiban újul meg 27 földalatti állomás tűzvédelmi rendszere. Ebben fontos szerepet játszanak a WAGO-I/O-SYSTEM 750 és 753 sorozatú építőelemek csatolói és buszmoduljai.
A frankfurti metró tűzbiztonságáról WAGO-technológia gondoskodik
A Frankfurti Közlekedési Társaság (VGF) – közlekedési szolgáltatóként – összesen kilenc metró- és tíz villamosvonalat üzemeltet. Az évi több, mint 160 millió utas szállítása érdekében, körülbelül 350 kötöttpályás jármű van gyakorlatilag egész nap használatban.
Naponta utasok ezrei szállnak le vagy fel a nagy frankfurti földalatti állomásokon, mint itt, a vásár közelében is
Eldöntött kérdés a tűzvédelmi rendszer továbbfejlesztése
A város kötöttpályás hálózatának összesen 86 állomása közül 27 található a föld alatt. Itt is, mint minden olyan épületben, ahol emberek tartózkodnak, fontos szerepet játszik a tűzvédelem. Vészhelyzetben biztosítani kell az állomások kiüríthetőségét rövid időn belül. A múlt évben a VGF alapvetően átdolgozta a földalatti állomások tűzvédelmi koncepcióját. Kiindulópontként szolgált az idevágó tűzvédelmi szakvélemények és az épületirányítási technika integrálása a főkoncepcióba. Ezenkívül a korábban önállóan működő tűzjelző berendezéseket az egyes állomások épületautomatizálási rendszerébe csatlakoztatták.
Kezelési szinten Siemens Siclimat X épületfelügyeleti vezérlőket alkalmaztak, míg az automatizálási szintet SIMATIC-S7-vezérlőkkel oldották meg. A VGF rendszeroperátorának a központi irányítóteremben lehetősége van hozzáférni minden állomás összes részlegéhez, valamint számos infrastrukturális rendszerhez. A földalatti-állomáson belül üvegszálas, redundáns és gyűrűtopológiájú Ethernet-hálózat valósítja meg az összes vezérlés kapcsolatát. Az egyes részlegek között Profibus-terepibusz és Profinet-szabványú hálózati kommunikáció segítségével teremtenek kapcsolatot.
PLC-egységen keresztül kötik össze a ki- és bemeneteket
A tűzvédelmi berendezések összekötése az irányító központban elhelyezett PLC-egységen keresztül valósult meg. A tűzjelző berendezés állomásonként elhelyezett tűzjelző eszközökből áll. A tűzvédelmi forgatókönyv szerint azonnali riasztás akkor keletkezik, ha egy égő szerelvény fut be az állomásra. Ilyenkor haladéktalanul ki kell üríteni az állomást. A vészhelyzet kezelésével egyidejűleg különböző tevékenységeket kell elvégezni, amelyeket egy úgynevezett tűzmátrix formájában a PLC-egységben tárolnak. A vészforgatókönyv szerint a lefelé haladó mozgólépcsők automatikusan leállnak, a felvonók felső helyzetben maradnak, kikapcsolódik a szellőzés, vizuális és hangjelzések szólítják fel az utasokat az állomás elhagyására, a füst terjedésnek megakadályozása érdekében pedig füstfüggönyök választják le az állomás különböző területeit.
Tűz esetén meg kell állítani a lefelé haladó mozgólépcsőket, valamint a felvonókat
Egy állomáson belül is több vezérlést építettek ki az egyes részlegek számára. A WAGO-I/O-SYSTEM építőelemeit alkalmazták a számos csatlakozópontot elfoglaló be- és kimenetek megvalósítására. Profibus- vagy Profinet-csatolókat alkalmaznak attól függően, hogy a be- és kimenet a vezérlőrendszer mely területén található. „ A WAGO-I/O-SYSTEM-építőelemek segítségével minden elképzelhető jelhez rendelkezésre áll megfelelő ki- és bemeneti modul”– mondja Rainer Kuhn, aki a VGF részéről felelős a földalatti állomások automatizálási technológiájának átalakításáért. A WAGO-alkotóelemek adatgyűjtési funkciót látnak el, ezenkívül érzékelik a jeleket, és továbbítják azokat a megfelelő PLC számára. A kimenetek csatlakoztatása is a WAGO-I/O-SYSTEM interfész-építőelemein keresztül történik. Ilyen például a hangbemondásos riasztóberendezés vezérlése.
WAGO-I/O-SYSTEM-építőelemek használatával valósították meg vészhelyzetben az állomás kiürítésére szolgáló, hangbemondásos riasztóberendezés vezérlését.
Rövidzárlatok és kábelszakadások ellenőrzése
Az olyan biztonságkritikus alkalmazásoknál, mint a tűzvédelem, gondoskodni kell arról, hogy a jelek kifogástalan állapotát a vezérlő ellenőrizni legyen képes.
„Régebben ellenállás-számítással és egy analóg bemeneten keresztül végzett méréssel oldottuk meg ezt”– magyarázza Kuhn. A WAGO-I/O-SYSTEM-építőelemek egyetlen buszmoduljával, az úgynevezett behatolásjelző modullal elegánsan helyettesíthető a korábbi – nagyon drága – megoldás. A 753-424 modulban alapértelmezés szerint integrálva van a kábelszakadás és a zárlatellenőrzés funkciója, és ezért problémamenetesen veheti át a biztonsággal kapcsolatos bemenetek ellenőrzésének feladatát. „A behatolásjelző modul esetében – mondja a VGF szakértője – minden funkció egy keskeny modulba van integrálva, ezért ez volt az egyik fő ok, amiért a WAGO építőelemeket választottuk.”
A WAGO-I/O-SYSTEM-építőelemek egyéb előnyei meggyőzték a VGF munkatársait. A moduláris felépítés a záloga annak, hogy minden követelményt kielégítő és utólag beszerelhető buszmodulok álljanak rendelkezésre. A földalatti állomásokon alkalmazott WAGO-I/O-SYSTEM 753-sorozatú építőelemek moduljai ezenfelül dugaszolható foglalatokban vannak elhelyezve, és ez a mechanikai megoldás jelentősen megkönnyíti mind a szerelés, mind a szervizelés munkafolyamatait. A szerelő kihúzza a modult a foglalatból, elvégez – például – egy mérést, majd ismét visszadugja a modult a foglalatába. A funkció működése néhány kézmozdulattal helyreállítható.
PROFIBUS- vagy PROFINET-csatoló, valamint a WAGO-I/O-SYSTEM építőelemek különböző buszmoduljai csatlakoztatják a ki- és bemeneteket a megfelelő PLC-egységhez.
Megbízhatóság és hatékony tanácsadás
A hatályos tűzvédelmi előírásoknak megfelelően 2006-ban kezdte meg a VGF az állomások átalakítását. „Különösen a rendszer tervezése során profitáltunk sokat a WAGO munkatársainak tanácsaiból” – állítja Rainer Kuhn. Az összesen 27 állomásból eddig hat készült el. Emellett további projektekben körülbelül 100 csomópontba építettek be WAO-I/O-SYSTEM-építőelemeket. Csomópontonként átlagosan tíz buszmodult alkalmaznak.
• Integrált kábelszakadás- és zárlatellenőrző funkciójával a 753-424 buszmodul optimális megoldás a biztonsági alkalmazásoknál, • A 753 sorozat dugaszolható foglalatai megkönnyítik és gyorsítják a szerelési és szervizelési munkát, • A WAGO-I/O-SYSTEM építőelemek között minden elképzelhető jelhez rendelkezésre áll megfelelő buszmodul. |
Szerző: Tarak Viol – WAGO