Robot parkolja a kerékpárt
Automatizált, földalatti parkolási rendszer igus energialáncokkal
Autók helyett kerékpárok: ahhoz, hogy a mobilitási átállás működjön, a kerékpároknak több parkolási lehetőségre van szükségük a városokban anélkül, hogy túlságosan befolyásolnák a városképet. A japán GIKEN gyártó erre a célra építette meg az Eco Cycle nevű robotgarázst, amely teljesen automatikusan parkolja a kerékpárokat a föld alatt. A robotgarázs megbízhatósága érdekében a mérnökök az igus cég robusztus és karbantartásmentes energialáncait használták a felvonó kábeles vezetési rendszeréhez.
Vasárnap délután süt a nap és a hőmérséklet 30 °C: tökéletes alkalom egy laza biciklitúrára a városba és egy fagylalt elfogyasztására. Odaérve kellemetlen a meglepetés: az összes kerékpárállvány használatban van. A kerékpár járdán hagyásának alternatívája végzetes hibának bizonyul: fagylaltozás közben ugyanis a biciklit ellopják. Ez a probléma kerékpárosok ezreit érinti Németországban, mivel a kerékpártartók hiánycikknek számítanak. Van azonban egy megoldás, amelyet jelenleg Japánban valósítanak meg: a GIKEN, egy közel 700 alkalmazottat foglalkoztató tokiói technológiai gyártó cég Eco Cycle nevű mélygarázsa. Ez egy hatalmas robotizált rendszer, amely teljesen automatizált. A kerékpárosoknak nem kell sötét területekre menniük, hanem a föld felett hagyhatják a kerékpárjukat egy gyűjtőponton, amely úgy néz ki, mint egy lift bejárata. További előnye: a városkép gyakorlatilag változatlan marad.
A japán GIKEN cég az Eco Cycle révén egy automata földalatti kerékpárgarázst fejlesztett ki a városközpontok számára (Forrás: GIKEN)
A robot teljesen automatizáltan parkolja a kerékpárokat egy földalatti térben
Így működik az a futurisztikus garázs, amely Japán 26 városában már 63 helyszínen megtalálható, és valamikor Németországban is látható lesz – a kerékpárosok a regisztrációs ponton a földön lévő sínre helyezik kerékpárjukat a kártyaszkennerrel történő érintésmentes bejelentkezéshez. Ezután kezdődik a látványosság. Egy ajtó kinyílik, és egy földszinten lévő markoló áthúzza a kerékpárt a sínen az autó méretű állomásra. A kerékpár ekkor egy mobil platform tetején áll, amely akár 16 métert is képes lefelé haladni és képes 360°-ban forogni. Ezt a felvonót kerek falak veszik körül, amelyekhez szabályos időközönként 200 sín alakú kerékpártartó van rögzítve. Ennek a helyiségnek az átmérője 8,5 méter. Ami ezután történik, olyan, mint egy sci-fi film jelenete. A lift leereszkedik, megáll egy szabad tér szintjén, és a megfelelő irányba fordul. Ezután egy teleszkópos mechanizmus tolja a kerékpárt a kerékpártartóra. A parkolási folyamat átlagosan 13 másodpercig tart.
Az energialáncok biztonságos kábelvezetést biztosítanak vízszintes és függőleges mozgások során (Forrás: GIKEN)
Megbízhatóság az automatizálásban – az igus energialáncai védik a felvonókábeleket 4,5 millió működési ciklus során
Az eredmény: elegendő parkolóhely, miközben a városkép gyakorlatilag változatlan. Egy robot gondoskodik a parkolásról – az automatizálás ezen szintjének számos előnye van, de egy potenciális hátránya is, hogy az emberek a gép megbízhatóságától függenek. Ha egy lift meghibásodik, például egy meghibásodott vezérlőkábel miatt, akkor akár 200 bosszús kerékpárosnak kell hazasétálnia. A GIKEN ennek elkerülésére az E4.42 és 1400 sorozatú, nagy teljesítményű, műanyagból készült igus energialáncokra támaszkodik. Ezek biztosítják, hogy a parkolási rendszer energia- és adatkábelei ellenőrzött módon kövessék az emelő- és teleszkóptengelyek vízszintes és függőleges mozgását. „Az energialáncok megvédik a felvonó elektromos kábeleit a mechanikai sérülésektől és a külső hatásoktól, ami elengedhetetlen az egész rendszer megbízható működéséhez” – mondja Jörg Ottersbach, az igus e-lánc üzletágának vezetője. Az e-láncok könnyen telepíthetők és karbantarthatók, ami növeli a rendszer költséghatékonyságát. Emellett rendkívül robusztusak és tartósak. „Energialáncainkat úgy terveztük, hogy elérjék a GIKEN által megkövetelt hosszú élettartamot – akár 4,5 millió üzemeltetési ciklust nagy sebességek és gyorsulások mellett, problémamentesen.” A felvonó emelőtengelye 3 m/s sebességgel és 3 m/s2 gyorsulással működik, a teleszkópos tengely pedig akár 4 m/s2 sebességgel is, 2,6 m-es lökettel. „A nagy teljesítményű műanyagból készült energialáncaink használata hozzájárul az Eco Cycle kerékpárgarázsok üzembiztonságának és hatékonyságának növeléséhez” – mondja Ottersbach.
https://www.youtube.com/watch?v=XCiA9oGsa0A
igus® Hungária Kft.
1044 Budapest,
Ipari Park utca 10.
Tel.: +36 1 306 6486
E-mail:
www.igus.hu