Osram: gyártásérettséghez közeledik az OLED automotív alkalmazása
Megjelent: 2013. október 24.
Ha a led a világítástechnika nagy reménysége, akkor az OLED (Organic LED) a ledek működési elvét követő, de szerves alapanyagú fényforrás a ledtechnológián belül számít „nagy reménységnek”. Ez a technológia az információmegjelenítésben már ért el kereskedelmileg is hasznosnak minősíthető eredményeket, de a világítástechnikai alkalmazásról sokáig csak annyit mondhattak a fejlesztők, hogy „még dolgoznunk kell rajta”. Az Osram a frankfurti International Motor Show keretében nemrég nyilvánosságra hozta az OLED-ek autótechnikai alkalmazásának menetrendjét, amely már több a „vágyálomnál”; ez a szakmai közvélemény által közvetlenül „számon kérhető” időrendet ad a tömeggyártott termékek megjelenésére. Az OLED-szektor irányítója szerint a cég lényegében teljesíteni képes a gyakorlati alkalmazhatóság kritériumait, és jövőre meg is jelenik az első piacképes, tömeggyártott termékkel.
A tervek szerint 2016-ban megjelenik az első olyan jármű is, amelyik már alkalmazza a technológiát. Az Osram első ízben tavaly demonstrálta a terméket. A sorozatgyártás legfontosabb akadálya a nem kielégítő hőmérséklet-stabilitás volt, mára azonban túllépték a 85 °C-os, „túlfeszített” hőmérsékleten néhány száz órás hibátlan működés kritikus szintjét. Egy további évnyi kísérleti munka után ma már a sorozatgyártás kisebb akadályaira is sikerült elfogadható megoldást találni. Az OLED a korábban megszokott pontsugárzókkal szemben felületi sugárzó, azaz leginkább a hátsó fények (fék- és helyzetjelző lámpa) megvalósítására látszik alkalmasnak. A féklámpafunkciónál arra is szükség volt, hogy az EU Gazdasági Bizottsága szabványosnak fogadja el ezt az alkalmazást.