Osram: gépjárműfényszóró-alkalmazásra „tenyésztett” led
Megjelent: 2012. november 26.
A belsőégésű motorral hajtott járművek „villanyszámlájának” egyik legnagyobb tétele a világítás még akkor is, ha az elektronika és a „helyi” motorhajtások is egyre nagyobb részt követelnek belőle. Érthető tehát a törekvés, hogy a leginkább energiafaló világítótesteket, a fényszórókat is ledes világítással váltsák fel. Ez a szándék nyilvánul meg az Osram cég Oslon Back Flat nevű termékének kidolgozásában is, amelynek csipje és tokozása egyaránt újszerű, kerámiahordozóra épített konverterre épül. Nagy áramoknál is jó fényhatásfokkal rendelkezik, egyenletes fényeloszlású, és különösen jó hőstabilitása magas hőmérsékletű működést is lehetővé tesz.
Az Oslon Black Flat modellt egy éve mutatták be egy ledes világítástechnikai szimpóziumon, és az elmúlt évben a szériagyártás problémáit is megoldották. Az autófényszórókba szánt fényforrásoknak sokféle követelményt kell kielégíteniük. Nem elég, hogy megbízhatóan világítanak esőben, ködben és éjszaka, olyan változatos megvilágítási funkciókat is meg kell valósítaniuk, mint a tompított fény és a ködlámpa, és mindezt a motortér magas hőmérsékletén, korlátozott hűtési-szellőzési körülmények között. Ha az új led 2,3 W teljesítményt vesz fel 700 mA nyitóáramnál, a fényárama 200 lm (25 °C hőmérsékleten). 1,2 A nyitóáramnál viszont – 100 °C-os csiphőmérsékletnél – már 270 lm-re nő a fényáram. Minden ledes világítótest „kényes pontja” a csiphűtés. Ez a feladat az új modellel viszonylag egyszerű, mivel a nagy hőstabilitás magas csiphőmérsékletet is megenged. A tokozat kialakítása miatt külső optikára sincs szükség.