Létesítménymenedzsment
Megjelent: 2019. november 29.
A Létesítménymenedzsment megoldásrendszer az Európai Unió és a Magyar Állam támogatásával a „Prototípus fejlesztése a LightPort Kft.-nél” című, a „VEKOP-2.1.7-15-2016-00558” azonosítószámú projekt keretén belül valósul meg.
A LightPort Kft. 2003-ban alakult, folyamatosan fejlődik, jelenleg 18 munkatársa van. A cég fő tevékenysége a programozás, saját fejlesztésű webes és mobiltelefonos megoldásokat fejleszt, és vezet be partnereinél a meglévő IT infrastruktúrához illesztve. Megoldásait Java technológiai alapokon valósítja meg, open source modulokat beépítve. A cég munkája során kiemelt figyelmet fordít a szabványos technológiák használatára, ennek köszönhetően a kialakított megoldások operációs rendszer és kiszolgáló-, SW-környezet-függetlenek tudnak maradni, azaz könnyen alkalmazhatók az ügyfelek megszokott környezetéhez, elvárásaihoz.
A Projekt összköltsége 119 484 000 Ft. A támogatás intenzitása a Projekt elszámolható összköltségének 62,45%-a, de legfeljebb 74 622 600 Ft. A projekt célja egy könnyen üzembe helyezhető és integráltható, költséghatékony, környezettudatos szempontokat figyelembe vevő, közúti adatgyűjtő prototípusgép fejlesztése, továbbá közúti, közterületi létesítményelemek rendszeres ellenőrzésének és automatizált feladatkiosztáson alapuló karbantartásának támogatása.
Létesítménymenedzsment-megoldás
A Létesítménymenedzsment-megoldás (LM-megoldás) célja, hogy ügyfelei számára a létesítményeik kezelésével kapcsolatos mindennapi feladatokat áttekinthető és innovatív platformon tegye elérhetővé.
LM-rendszer által kezelt létesítmények:
-
közutak és jelzésrendszereik;
-
közterületek, közparkok;
-
létesítmények.
A rendszer eredményeképp ügyfelei létesítményei költséghatékonyan, magas minőségű rendelkezésre állással működnek rendeltetésük szerint, ezáltal a létesítményekkel kapcsolatos mindennapi feladatok átláthatóvá, nyomon követhetővé válnak. A rendszer által biztosított riportok segítségével a várható költségek tervezése megalapozottnak tekinthető, a létesítményre vonatkozó vezetői és üzleti döntések biztos alapokon nyugszanak.
Az LM-megoldás felhasználási esetei:
-
közútkezelő szervek – közúti adatgyűjtés, incidenskezelés;
-
létesítményüzemeltető cégek – létesítménymenedzsment;
-
városgazdálkodási szervek;
-
városi úthálózat-adatgyűjtés, incidenskezelés;
-
ingatlanmenedzsement.
-
Az LM-rendszer megvalósítása során szem előtt tartott általános elvárások, amelyek a rendszer rugalmas, széles körű használatát lehetővé teszik:
-
nincs harmadik féltől való függés;
-
nincsenek rejtett költségek;
-
open source térinformatikai (GIS) és tervezői (CAD) fejlesztőkészletek integrálása;
-
MI alapú objektumfelismerési technológia megvalósítása (jelzésrendszer és útburkolat-minőségi objektumok azonosítása);
-
adatgyűjtő eszköz biztosítása;
-
díjmentes és fizetős adatbázis-kezelőkkel való együttműködés;
-
interfészalapú kommunikáció a rendszermodulok között;
-
illeszthetőség a meglévő rendszerekhez;
-
felhasználóbarát, magas felhasználói élményű felületek (szabványos webes technológiákkal);
-
IOS és Android mobilalkalmazások;
-
Java-alapszerveroldali programnyelv;
-
a magyar fejlesztés előnyei:
-
forráskódátadás;
-
teljes körű felhasználói és továbbfejlesztési jogosultság biztosítása.
-
Az LM-megoldás bevezetésével és üzemeltetésével kapcsolatos szolgáltatások – a megrendelői igényeknek megfelelően:
-
folyamat felmérés;
-
testreszabás;
-
megrendelői elvárások szerinti módosítások elvégzése;
-
integrálódás a meglévő rendszerekhez;
-
-
telepítés és kezdeti feltöltés;
-
oktatás;
-
üzemeltetés;
-
magas rendelkezésre állás biztosítása;
-
Level 1. 2. 3. szintű támogatás;
-
7 × 24 órás felügyelet;
-
Az alábbiakban az LM-rendszer előnyeit mutatjuk be különböző felhasználási esetekben. A LightPort Kft. partnerei – természetesen – az egyes felhasználási előnyöket integráltan alkalmazhatják az LM-rendszer használatával.
Esettanulmány: Közúti adatgyűjtés, incidens kezelés
Problémafelvetés
Jelenlegi helyzet, problémaforrások feltárása:
-
a meglévő adatgyűjtő eszközök:
-
költségesek;
-
a gyűjtött adatok feldolgozása magas humán és gépi erőforrás-igényű;
-
-
az adatgyűjtő folyamatok szervezetenként külön-külön kerülnek megvalósításra:
-
magas az adatgyűjtés költsége;
-
alacsony az adatgyűjtés gyakorisága;
-
nem tevezett az adatgyűjtés és adatfeldolgozás ütemezése;
-
-
2018. évben előállt új fejlesztői környezetek:
-
MI-modellek elérhetősége;
-
a tensorflow (google)-modellek fejlődése és széles körű nyilvánossá tétele;
-
-
a piacon működő természetes adatgyűjtő szervezetek nincsenek bevonva az adatgyűjtésbe.
Az LM-rendszer szolgáltatásai:
-
automatikus adatfeldolgozás és ticketing-feladat;
-
természetes adatgyűjtő szervezetek bevonásának támogatása (busz, taxi, posta, logisztikai cégek);
-
elérhető árú adatgyűjtő eszköz biztosítása;
-
GIS-adatok kezelése:
-
térképadatok;
-
alaprajzok;
-
objektumok minőségi megjelenítése;
-
adatok, feladatok, felelősségek kezelése;
-
-
mobil és webes hibabejelentés és feladatkezelés;
-
online vizuális létesítménystátusz áttekintése;
-
eseményvezérlet állapotkezelés;
-
objektumalapú eszközleltár;
-
elektronikus ügyintézés támogatása.
Eredmények – Fenntartható, üzemeltethető, transzparens ingatankezelés
Átlátható ingatlan-nyilvántartás – elérhető eredmények áttekintése:
-
térképi, alaprajzi áttekintő nézetek;
-
GIS – Objektumszemléletű nyilvántartás;
-
GIS – Objektumcsoportok kezelése;
-
GIS – Objektumalapú feladat- és felelősségkezelés;
-
létesítményhasznosítási riportok (kiadható, felújítandó, üzemelő);
-
Ticketing-integráció;
-
állapotkezelés, állapotalapú nyilvántartás;
-
karbantartási és tervezési folyamatok vizualizálása;
-
Up to date tájékoztatás / online információk;
-
ellenőrizhető tevékenységek (ki, mit, mikor csinált?);
-
vezetői, és döntéstámogató riportok;
-
neuralgikus pontok;
-
havi riportok.
Nő a kihasználtság, csökkennek a költségek, megszűnnek a rejtett költségek.
Minta: Közúti jelzésfelismerés
Külső kapcsolatok
A rendszer és moduljai a moduláris szabványos interfészalapú kommunikáció szempontjai szerint kerülnek kialakításra, ezért a partnereknek a rendszerekkel való szoros együttműködése támogatott, például:
-
Ticketing-rendszer;
-
központi jogosultság kezelése;
-
adatgyűjtő folyamatok és hálózatok támogatása;
-
szakági rendszerek;
-
hivatali szolgáltatások.
Lightport Kft.
1024 Budapest
Keleti Károly utca 26
Tel: +36 30 465 96 53
Mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Web: lightport.hu