Lean transzformáció: folyamat- és vezetési kiválóság
Megjelent: 2018. március 13.
A leant még most is gyakran a folyamatoptimalizáláshoz és módszerekhez hasonlítják. A STAUFEN.AG szempontjából azonban ez túlságosan egysíkú. Először is, a módszereknél fontosabbak a mögöttük megbúvó lean alapelvek. Másodszor pedig, a lean leginkább az alapvető gondolkodásmódról és a választott vezetői megközelítésről szól. A lean transzformáció csak akkor működik, ha a folyamatkiválóság és vezetési kiválóság elvei a Lean Vezetésben egyesülnek. Vannak ugyanakkor akadályok, melyeket figyelembe kell venni.
A lean transzformáció 6 akadálya
-
1. Egyéni szereplőkre támaszkodás
A transzformációt csak néhány személy viszi előre. Amint ők kikerülnek a területről, amelyért felelősek, vagy elhagyják a szervezetet, a „kártyavár” összedől.
-
2. A lean osztály a felelős
A munkavállalók úgy érzik, hogy nem nekik, hanem a lean osztály munkatársainak kell előremozdítani a lean megvalósítását a „majd ők megcsinálják...” mottó jegyében.
-
3. A leanre csak, mint vezetői projektre tekintenek
A projekteknek van kezdete és vége. De a lean nem egy „projekt”, hanem egy folyamat, amelynek nincs lezárása, a lean folyamatos fejlesztést jelent. Így azok, akik abban reménykednek, hogy „majdcsak vége lesz ennek is”, tévednek.
-
4. Csak a „lentről felfelé” megközelítésre koncentrálnak
A menedzsment azt hiszi, hogy a leannek csak a munkavállalók szintjén kell megvalósulnia, és nem tesznek semmit, hogy egy „fentről lefelé” megközelítést is alkalmazzanak.
-
5. A leannek csak a gyártásban van szerepe
A lean egy integrált megközelítés, amely kezdődhet a gyártásnál, de végső soron az egész értékláncra ki kell, hogy terjedjen, a fejlesztéstől az értékesítésig.
-
6. Felületes a változás
Első pillantásra úgy tűnik, hogy megvalósult az új lean kultúra a szervezeten belül. Ugyanakkor elég egy pillantás a színfalak mögé, és egészen más képet látunk, mert a viselkedés még mindig a régi mintákat követi.
4 elv a folyamatkiválóságért
Azt kockáztatva, hogy ismételjük magunkat: a lean folyamatok négy fontos elven alapulnak.
-
Zavarmentesség: a folyamatok zavarmentesek. Ha probléma van, annak elsődleges okát azonnal feltárják. Olyan megoldásokat alakítanak ki, melyek megakadályozzák a probléma ismétlődését.
-
Áramlás: a lean szervezet célja a zavartalan értéklánc megvalósítása.
-
Ritmus: minden munkatartalom időben kiegyenlített és össze van hangolva. Ezáltal a folyamatok ritmusban működhetnek együtt.
-
Húzóelv: a lean szervezet csak azt hozza létre, amire szükség van – és csak akkor, amikor szükség van rá.
Ezek mellett a nyilvánvaló folyamattervezési elvek mellett számos vezetésre vonatkozó elv van.
Vezetési kiválóság
Az a cél, hogy a munkavállalók képesek legyenek az önálló tanulásra, ezáltal létrejöjjön a folyamatos fejlesztési folyamat (CIP). Ezért kell a menedzsereknek több időt töltenie azzal, hogy a munkavállalókat a helyszínen támogatják, ahelyett, hogy az íróasztaluknál ülve irányítanának. A STAUFEN.AG „25 éves a lean menedzsment” című tanulmányában Daniel T. Jones professzor ezt így foglalja össze dióhéjban: „Olyan eszközöket kell a munkavállalók kezébe adniuk, melyekre szükségük van ahhoz, hogy munkájukat és a folyamatokat folyamatosan fejlesszék. Ez legalább annyira megváltoztatja a menedzserek munkavégzését, mint amekkora változást hoz a munkavállalók munkamódszereiben.”
Lean vezetői képesítések
Hogyan kezdheti fejleszteni a vezetői kiválóságot? A menedzsereknek hajlandónak kell lenniük arra, hogy kihívásokat fogalmazzanak meg maguknak és tanuljanak. Tapasztalataink szerint ez akkor működik a leghatékonyabban, ha egy meghatározott időtávon coach támogatja őket. A képzés, a fejlesztési projektek és coaching kombinációjával minden szinten megvalósítható a változás a vezetői viselkedésben. Ahhoz, hogy a képzési folyamat hatékony és gyakorlat-orientált legyen, a Staufen Akadémia moduláris rendszerű „tanúsított lean vezető” képzési programot kínál. Ennek a tanulási útnak az a célja, hogy fokozza a vezetői teljesítményt, és hogy kifejlessze azokat a lean kompetenciákat, amelyekre szükség van ahhoz, hogy sikeresen lehessen irányítani a szervezetet a csúcsteljesítményig vezető úton.