Skip to main content
Témakör:

Az elkerülhetetlen visszaesés ellenére is jó éve lehet a forgalmazóknak

Megjelent: 2023. május 03.

Farnell lidAnnak ellenére, hogy az elmúlt pár évben egyidejűleg több globális kihívás is próbára tette a forgalmazó vállalatokat, gondoljunk csak a világjárványra, az ukrajnai háborúra, az inflációra, az energiaválságra és az azóta is megoldatlan ellátásilánc-problémákra, nem csak rossz hírekkel lehet találkozni.

 

Egyes cégek pénzügyi eredményei ígéretesek. Ami azt illeti, egyes forgalmazók rekordnak számító eredményeket értek el és tele voltak megrendeléssel. Ez egészen addig logikátlannak tűnhet, amíg meg nem látjuk, hogy a vevők a termékek felülrendelésével biztosították be magukat, hogy ne okozzon náluk késedelmet a rendelések különböző válságok miatt megnyúlt átfutási ideje.
Ám ez mostanra azt is jelenti, hogy a vevők vásárlási buzgalma kezd csillapodni, a beérkezett és a teljesített megrendelések aránya az egész ágazatban elindul lefelé. Bár nem is várhatunk mást, ahogy a gazdaság világszerte lassul, és ahogy az alkatrészek egyre könnyebben beszerezhetőek, így már nem szükséges kimagasló mennyiségeket rendelni, azért mindebből az látszik, hogy nehéz idők jönnek.
Ez egyes forgalmazókra igaz is lehet, de a Farnell a kidolgozott tervei és az üzleti jövőképe miatt jó helyzetben van.

 

Farnell disztribúció 2

Az új disztribúciós központ

 

Mennyire fordulhat rosszra a helyzet?

Mivel a rendelésállomány nagyrészt a világjárvány utáni talpraállás és a végfelhasználói kereslet ezt követő felfutása miatt ennyire megemelkedett, nem meglepő, hogy 2023-ban korrekcióra van kilátás. Lehetséges, hogy az elmúlt néhány év meglepő eseményei még tartogatnak pár sokkhatást, és semmiképp sem jelenthetjük ki azt sem, hogy az előttünk álló év mentes lesz az ágazatot próbára tevő kihívásoktól. Azonban több jel is arra utal, hogy ez a nagyon erős piac inkább normalizálódni fog, és nem fog mindent maga alá temetve összeomlani.
A múltban láttunk már ilyen helyzetet az elektronikai piacon, ahol a nehezen beszerezhető termékek túlrendelését a megrendelések óriási visszaesése követte. Ezeket a korábbi lassulásokat az okozta, hogy a szürkepiacot elárasztották a már nem szükséges, felesleges készletek.
Ezúttal azonban más a helyzet. A korábbi túlrendelések miatti óvatosságból a gyártók és az értékesítési csatornáikban működő partnereik már tettek lépéseket a duplázott rendelések visszaszorítására. Olyan intézkedésekről van itt szó, mint a rendelkezésre álló készlet allokálására vonatkozó szabályok világos megfogalmazása, valamint olyan szerződések megkötése, amelyek a visszamondási jogok korlátozásával veszik el a kedvet a duplázott rendelésektől.
Ami a számokat illeti, az IMF legfrissebb adatai szerint a várható globális növekedés 2,7%, ami csökkenést jelent a 2021-es 6,0%-hoz és a 2022-es 3,2%-hoz képest. 2001 óta ez a legalacsonyabb növekedési érték, ha nem vesszük figyelembe a COVID-pandémia csúcspontját és a 2008-as pénzügyi válságot. A jó hír az, hogy az IMF az infláció esetében is csökkenésre számít: a 2022-beli 8,8%-ról 2023-ban 6,5%-ra, majd 2024-ben 4,1%-ra esik vissza. Ez jó hatással lesz az árak stabilitására és remélhetőleg a vásárlások felfutására is.

 

Hogyan készült fel a Farnell a jövőre

Több olyan forgalmazó is van, aki a jövőre gondolva az elmúlt pár évet arra használta fel, hogy jobbá tegye és megerősítse a működését és a kínálatát, hogy bármi jöjjön is, jól boldoguljon.
Ezen forgalmazók közt ott van a Farnell is, amely négy pillérre építette fel a stratégiáját, amelyek mindegyike egy-egy vevői szempontot jelent a forgalmazó kiválasztása során:

Termék: Milyen széles a választék és milyen minőségű.
Hogyan jut el a piacra a termék: Milyen tapasztalatot szerez a vásárló a weboldal és az online eszközök használata során, valamint az értékesítési csapatokkal.
Ügyfélszolgálat: A regionális ügyfélszolgálati csapatokból egyetlen globális csapat lett, hogy a vevőknek átfogó szolgáltatást nyújtson, és miközben a folyamatok és a gyakorlat egységessége érdekében a munkájukat globálisan irányítja, helyileg a régión belül marad, hogy a helyi nyelven tudjon szakértői isme­re­­teket nyújtani a vevőknek.
Háttér-infrastruktúra: Olyan rendszerekbe ruházott be a Farnell, mint az SAP, az új raktárkezelés, valamint a HR- és a tehetségekkel foglalkozó csapatokba is.

A Farnell hatalmas erőfeszítéseket tett azért, hogy az ágazatban az övé legyen a legjobb „e-katalógus”, vagy ő legyen a „legkiválóbb szolgáltatást nyújtó” beszállító. Ezt segíti elő az Avnetben rejlő erő, ennek részeként a Farnell képes arra összpontosítani, amiben jó: kiszolgálni azokat a vásárlókat, akik nagyra értékelik a kényelmet, jelentsen az akár egy könnyen használható, gyors e-kereskedelmi weboldalt, vagy olyan műszaki támogató csapatokat, amelyeket egyszerűen el lehet érni online.

 

Farnell disztribúció 3

A rendelések feldolgozása

 

Hogyan maradnak majd életben más forgalmazók

Ahogy a világ visszatér azokhoz a kereskedelmi körülményekhez, amelyek valamelyest a világjárvány előtti időket idézik, a vevők már nem azt fogják nézni, hogy melyik forgalmazó tud óriási készleteket kiszállítani – az lesz az általános, hogy a forgalmazóknál van elérhető készlet, vagy reális átfutási idővel be tudják szerezni a termékeket.
A forgalmazók azonban ki tudnak tűnni ebből a mezőnyből, ha lemásolják a Farnell jövőképét, különösen akkor, ha a következő három konkrét területre összpontosítanak:

A vásárlás egyszerűsége: Létfontosságú, hogy egyszerűvé tegyük a termékek megvásárlását, a gyors és könnyű rendelésleadás kulcsa pedig az e-kereskedelem. A vevők nagyra értékelik a termékek kiválasztását és konfigurálását lehetővé tevő online eszközöket, ami azt is jelenti, hogy életbe vágó fontosságúak a weboldalakat érintő fejlesztések, például a sebesség javítása.
Ügyfélszolgálat: Az is létfontosságú, hogy remek ügyfélszolgálat fogadja a vevők megkereséseit. Egy elhivatott, lelkes csapattal, amely készségesen segít, gyorsabban megoldódnak az ügyfelek problémái, visszaküldhetők a termékek és elrendeződnek mindazok a kérdések, amelyek a rendelésekkel vagy a termékekkel kapcsolatban felmerülnek. A digitális szempontokon túl a vevők néha csak arra vágynak, hogy legyen valaki a telefonvonal másik végén, aki őszintén segítőkész és szakemberként ad tanácsot.
Back office: Az egyik olyan szempont, amelyen gyakran átsiklanak, hogy mi történik a színfalak mögött annak érdekében, hogy minden zökkenőmentesen menjen: ide tartoznak a hatékony pénzügyi rendszerek és a képzett jogi csapat, akik olyan speciális helyzetekkel foglalkoznak, mint például egy határokon átnyúló kiszállítás. Az ide tartozó készségek közül nem maradhat ki az sem, hogy kell egy tapasztalt HR-csapat is annak biztosítására, hogy a forgalmazó a legjobb embereket szerezze meg, akiket csak lehet, mivel a munkaerőhiány világszerte kezd kritikussá válni a különböző ágazatokban.

Az elmúlt pár év kivételes körülményei után nem nagyon lehet kételkedni abban, hogy egy korrekciós folyamat hamarosan visszalendít bennünket a normálishoz jobban közelítő közegbe. A Farnellnek már megvannak a tervei ehhez az új világhoz, a jó – és a rossz – időkben pedig már áldozott arra, hogy minden körülmények között készen álljon a vevői igények kiszolgálására.
Ahhoz, hogy túléljék ezt az időszakot, a többi forgalmazónak is a Farnell útjára kell lépnie és áldozniuk kell az üzletvitelük kevésbé szem előtt lévő vonatkozásaira is, ezzel biztosítva azt a zökkenőmentes működést, amely a talpraálláshoz és a boldoguláshoz szükséges.

Hristopher BreslinSzerző: Christopher Breslin – a Premier Farnell PLC elnöke

Farnell element14
Ingyenesen hívható telefonszám: 06 80 016 413
Műszaki támogatás e-mailben: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
http://hu.farnell.com | www.element14.com

 

 

#46b55a