magyar elektronika

E-mail cím:*

Név:

{a-feliratkozással-elfogadja-az-adl-kiadó-kft-adatvédelmi-és-adatkezelési-tájékoztatóját-1}

Renishaw IMG 3-1Amikor egy fogtechnikus elkészít egy koronát, annak tökéletesen kell illeszkednie. Amikor egy sebész végrehajt egy kényes agyműtétet, akkor hibának nincs helye. Amikor szak­emberek határidőkkel dolgoznak, nem tudják megállni, hogy ciklikusan le ne vegyék az egyes alkatrészeket a gyártósorokról, hogy ellenőrizzék a gyártás pontosságát. Ezekben a szituációkban a Renishaw mérőeszközei olyan szintű pontosságot biztosítanak, hogy az eltéréseket a milliméter ezredrészében, mikronokban lehet csak mérni

 

 

„Az innováció és a szabadalmak védelme alapvető feltétele cégünk sikerének. A Teamcenter biztosítja számunkra a kutatási és fejlesztési projektekhez szükséges rugalmasságot és irányítást.”

„Egyetlen eszköztár és egy központi tervezési és megmunkálási adatbázis segítségével a mérnököket könnyen át lehet szervezni az egyik projektből a másikba.”  

Martin Rudnicki, PLM Menedzser, Renishaw PLC

Renishaw 1

 

A 70-es évek kezdete óta, amikor a Renishaw forradalmasította a mérésipart, a vállalat számos innovációt mutatott be a metrológia (méréstudomány) területén. Első terméküket, az érintésvezérelt mérőt azért hozták létre, hogy megfeleljen egy egészen specifikus mérési követelménynek a Concorde repülőkön használt Rolls-Royce Olympus hajtóművek alkatrészeinek méretellenőrzésekor. A különböző ipari gyártók ma már világszerte alkalmazzák a Renishaw-eszközöket, továbbá a vállalat újabban betört az egészségügyi és fogtechnikai iparba is, ahol igen nagy hasznát veszik a pontos mérő és kalibráló eszközöknek.

 

Renishaw IMG 1-1  Renishaw IMG 2-1

 

A Renishaw folyamatos termék- es folyamatinnováció – továbbá ezek szabadalmaztatása –, illetve elkötelezett fejlesztés útján tartotta meg vezető szerepét a méréstechnikában. Martin Rudnicki, PLM menedzser szerint ez az üzleti modell felelős a cég sikeréért. Ugyanakkor a szabadalmak lejárnak és a konkurencia folyamatosan a felzárkózásra törekszik. Ebből az okból a Renishaw folyamatosan új lehetőségek után kutat és új technológiákat fejleszt, hogy megtartsa vezető szerepét, továbbá folyamatosan fejleszti meglévő termékeit és optimalizálja saját házon belüli folyamatait. „Hihetetlen mennyiségű időt és energiát fektettünk a gyártási és tervezési kutatásba és fejlesztésbe” – nyilatkozta Rudnicki. „Mi egy kutatással és fejlesztéssel foglalkozó vállalat vagyunk, és a Siemens PLM Software termékek részét képezik a stratégiánknak és az alapvető felépítésünknek.” A vállalat az NX™ digitális termékfejlesztési rendszert alkalmazza a tervezéshez, illetve a Teamcenter® PLM (digitális életciklus menedzsment) megoldásokat alkalmazza a jelenlegi pozíciójuk fenntartásához.

A CAD-rendszer fejlesztése a Teamcenter használatához vezet

A Renishaw gépészeti tervező részlege 1991-ben tért át a 2D-ről a 3D modellezésre. „Abban az időben az volt a cég stratégiája, hogy a tervezést és a gyártást a lehető legjobban össze kell kapcsolni” – mondja Rudnicki. „Az évek során elértük a célunkat. Egy testmodellből hihetetlen gyorsan át tudunk térni a modell tényleges gyártására, mivel az NX segítségével az évek során kialakítottunk egy optimalizált folyamatot a testmodellezés, a műhelyrajz készítés, a szerelés-összeállítás, illetve a CAM területén. Ezzel jelentősen lecsökkentettük az általános fejlesztési időtartamot és feltűnően javítottunk a tervezés minőségén. A legelső modell létrehozási folyamatának az ideje hetekről napokra csökkent az NX gyors prototípus készítési szolgáltatásának a segítségével, mely közvetlenül az NX adatokból generálja le a modellt.”

A CAD/CAM folyamatok optimalizálása után a következő megoldandó problémát az adatok kezelése jelentette. „Kezdetekben az információk megszerzéséhez minden alkalommal el kellett mennünk a forrásalkalmazáshoz” – magyarázza Rudnicki. „Ez azt jelentette, hogy valakinek például a gyártási részlegről el kellett kérnie a szükséges dokumentumokat az egyik tervezőtől. Ez nyilvánvalóan nem volt túl hatékony. Tudtuk, hogy integrálnunk kell az adatokat az egyes részlegeknél, ezt pedig kizárólag egy termékadat menedzsment (PDM) rendszeren keresztül tehetjük meg.”

Az eredeti PDM rendszer adattárolóként működött, melyet egy webböngészőn keresztül lehetett elérni. Az ebből származó előnyök azonnal feltűntek a cég dolgozói számára. „Ez olyan megoldás volt az adatok kiosztására, mely esetében az egyes dolgozóknak nem volt szüksége arra, hogy megértsék a tervező alkalmazás működését” – magyarázza Rudnicki. „A gyártásnak elég volt ránéznie a műhelyrajzokra. A beszerzési részleg az alkatrészek menedzselésére használta a rendszert, az adminisztrációs részleg pedig az asztali publikációs fájlok tárolására alkalmazta.”

2004-ben a Renishaw áttért a Teamcenter alkalmazásra. Mielőtt azonban áttértek volna, elvégeztek egy előzetes felmérést. „Eléggé meggyőzőek voltak az integrációs lehetőségek” – mondja Rudnicki. „Tisztán láttuk, hogy a Teamcenter mindenre alkalmazható, továbbá elég rugalmas interfész integrálási lehetőségekkel rendelkezik. Technológiailag tökéletesen megfelelő volt az alkalmazás, továbbá mind a mérnöki, mind pedig a pénzügyi vezető egyetértett az áttéréssel.”

Az NX és a Teamcenter segítségével lehetőség van arra, hogy a cég megossza a mérnöki adatokat a világ különböző pontjain található létesítményei között, mely egy igen fontos szempont, mivel így ugyanazokat az eszközöket tudják biztosítani, földrajzi helytől függetlenül. A Teamcenter szoftvert jelenleg a műhely, a szerelőegységek, illetve a beszerzés használja folyamatosan. A nem CAD-részlegen dolgozók számára lehetséges csak azokat az adatokat megtekinteni, melyek a munkájukhoz kapcsolódnak, ezzel csökkentve a megrendeléstől az eladásig eltelt időt. A Renishaw jelenleg egy eszközmenedzsment adatbázist készül bevezetni a Teamcenter alkalmazás segítségével. A Teamcenter alkatrésztervező funkcionalitása sokat segít majd abban, hogy egy egységes folyamatdokumentáció jöjjön létre az egységes gyártási folyamatok eléréséhez.

A Teamcenter vezérli azt az alkalmazást, mely létrehozza a felhasználói útmutatókat és az adatlapokat is. Ezt ki is használja a cég a világ különböző pontjain található szervizközpontjaiban, illetve az indiai összeszerelő központban, mely a Nagy-Britanniában és Írországban működő elsődleges, gyártó létesítményeket támogatja. A digitális tervezőcsapat a Teamcentert alkalmazza az adatok tárolására, és a cégnél minden speciális alkalmazáshoz kiépítettek egy Teamcenter interfészt, ezzel közvetlen hozzáférést biztosítva a végfelhasználók számára az adatokhoz. Ezekhez előzőleg csak úgy férhettek hozzá a felhasználók, hogy megigényelték az adatokat a központból Nagy-Britanniában, majd némi késedelem után (a nemzetközi időzónák miatt) megkapták azokat.

 

Renishaw IMG 3-1

Újragondolt folyamatok

A teljes Teamcenter implementáció lehetőséget biztosított a Renishaw számára az összes folyamat áttekintésére. „A Teamcenter kiemel minden következetlenséget, majd megmutatja, hogyan lehetnek javítani a stratégián és a megközelítésen” – jegyezte meg Rudnicki. A mérnöki módosítás fontos szempontja az egyik jelenleg is futó fő projektnek. Rudnicki a következőképpen fogalmaz: „Az a célunk, hogy csökkentsük a szükséges módosítások számát, továbbá hogy pontosabb rálátásunk legyen a költségekre, a kockázatokra és a termelésre, és ezen adatok segítségével minimalizáljuk és megtervezzük a módosítások hatását a gyártási folyamatokra. A Teamcenter implementálásának a folyamata felvet bizonyos kérdéseket és lehetőséget biztosít a vállalat számára az információk ismételt kiértékelésére. A Teamcenter használatával újra és újra ráébredünk, hogy először végig kell gondolnunk az alkalmazni kívánt megközelítést.”

A Renishaw a közeljövőben tervezi a Teamcenter és a cég által alkalmazott MRP rendszer (SyteLine) teljes egymáshoz történő integrálását, ezzel lehetőséget biztosítva az információk megosztására a rendszerek között, illetve a jobb döntések meghozására. „Az előző MRP rendszerünkkel nem volt erre lehetőségünk” – teszi hozzá Rudnicki. A vállalat célja, hogy a dolgozók megértsék a tervezés és gyártás hatását a folyamatokra, felhasznált anyagokra, illetve átfutási időkre az újabb és újabb termékmódosítások alkalmával.
Az egyik további cél a vizualizációs előnyök kibővítése, illetve az, hogy egyes ügyfelek képesek legyenek hatékonyan módosítani az egyes testmodelleket. Ebből a célból a Renishaw a közeljövőben bevezeti a JT™ neutrális fájlformátumot. Rudnicki a következőképpen fogalmaz: „Az új mérnöki módosítási folyamat mellett kulcsfontosságú szerepet játszik az irányított környezetben történő grafikus információk szolgáltatásában a testmodellek, a műhelyrajzok, illetve a darabjegyzékek megjegyzésekkel történő ellátása. Ez javítani fogja a kommunikációt a tervezési és gyártási részlegek között, anélkül, hogy biztonsági kockázatot vállalnánk mindeközben.”

Még több idő fordítható az innovációra

Rudnicki azt nyilatkozta, hogy a hatékonyság növelése az egyik legfőbb előny, amelyet a Teamcenter és az NX segítségével értek el: „Javítottunk a tervezési folyamat hatékonyságán és csökkentettük a felesleges tevékenységeket. A folyamatok automatizálásával a tervezőmérnökök a tervezésre koncentrálhatnak, a továbbiakban nem kell olyan személyekkel foglalkozniuk, akiknek tervezési adatokra van szüksége. Például ha valaki megzavar egy gépészmérnököt egy rajz igénylése miatt, akkor egy fontos tervezési folyamatot zavar meg. Ha a beszerzési részleg egy tervezőre támaszkodik egy árajánlattal kapcsolatos információk megszerzéséhez, és az adott tervező éppen nem elérhető, akkor ez késedelemhez vezet. A Teamcenter gyakorlatilag eltörli ezt az átfutási időt, mivel mindenki megszerezheti magának a szükséges adatokat. Mindemellett, mivel a Teamcenter folyamatosan frissíti az adatokat, ezért mindig a legfrissebb információhoz jutnak hozzá az egyes részlegek, és mindezt azonnali módon tehetik, hibák nélkül. Ez rengeteg időt megtakarít, csökkenti a feszültséget és felgyorsítja a kommunikációt a csapattagok között.”
Az adatok tetszőleges időben történő elérhetősége igen hasznos azon műhelyek esetében, melyek műszakokban dolgoznak egymáshoz közel, illetve nagyban támogatja az írországi és indiai gyárak munkáját. Például a műhely dolgozói azonnal megtekinthetik, mi kerül a legközelebb gyártásra. A gyártómérnökök azonnal hozzáférhetnek például egy adott alkatrész műszaki rajzához és az ahhoz tartozó adatokhoz. Ez jobb döntéshozási lehetőségeket teremt, különösen az időzítés tekintetében.
Az egyik legújabb alkalmazási terület az idegsebészet, azon belül is a leginkább a Parkinson-kór kutatása. Ez a terület nagyban támaszkodik arra, hogy hajszálpontossággal elektródákat ültessenek be mélyen az emberi agyba. A Renishaw ennek a projektnek a menedzselésére is a Teamcenter megoldást alkalmazza, mivel ez a szoftver igen nagy biztonságot biztosít. „Az innováció és a szabadalmak levédése alapvető feltételei a cégünk sikerének” – mondja Rudnicki. „A Teamcenter biztosítja számunkra a kutatási és fejlesztési projektekhez szükséges rugalmasságot és irányítást.”

 

A Teamcenter terméket magyarországon képviseli:

 

graphIT Kft.

1027 Budapest, Medve u. 17.

Telefon: +36 1 436 9600

E-mail: sales@graphit.hu

www.graphit.hu

www.facebook.com/graphitltd

www.youtube.com/graphitltd

Még több graphIT

 

Címkék: Renishaw | Teamcenter | PLM