Skip to main content

Hogyan tovább PCS Találkozó? – interjú a szervezőkkel

Megjelent: 2022. február 14.

PCS lidA tavalyi évben már másodjára kényszerítette a pandémia a folyamatirányítási szakma hagyományos éves fórumának szervezőit arra, hogy a kezdettől épített tradíciókkal szakítva, a virtuális térben hívják össze az érdeklődő szakembereket. Interjúnk a Találkozó Szervező Bizottságának tagjaival (Dr. Bölkény Ildivel, Godó Lászlóval, Konyha Józseffel és Vörös Csabával) – stílusosan online – szervezett kötetlen beszélgetés főbb gondolatait foglalja össze.

 

• Az elmúlt két év nagyon rányomta a bélyegét a PCS Találkozókra. A konferenciaszervezés és a mozgósítás az online térben nem igazán tűnt sikeresnek. Hogyan ítélitek meg a tavalyi eseményt: beváltotta-e az online konferencia a hozzá fűzött reményeket?

• Ezt a konferenciasorozatot lassan 30 éve indították útjára, és már akkor is nagyon helyesen Találkozónak nevezték el. Ez mutatja a legjobban, hogy az esetünkben nem csupán a szakmai tudás minél szélesebb körű terjesztése céljából, hanem a partneri és baráti kapcsolatok ápolására alkalmas közösségi térként kívánták létrehozni és – rossz szóval élve – „üzemeltetni” ezt az eseményt. Az élet 2020-ban erre az online kényszerpályára irányított minket, szervezőket, ahol éppen ettől a „személyes találkozó” jellegtől kellett megfosztanunk a hozzánk ellátogató szakmai közösséget és magunkat.
Mindezek miatt az egyetlen célunk 2021-ben az maradt, hogy az évek, évtizedek alatt kialakult szakmai közösséget valamilyen szinten egyben tartsuk egy online szakmai nap keretein belül, nyitva hagyva annak a lehetőségét, hogy a következő évben ugyanennek a szakembergárdának újra egy személyes, üzleti, szakmai és baráti találkozót tudjunk szervezni.

 

PCS Header

 

• Mekkora csalódást okozott, hogy 2021-ben is online módon kellett a konferenciát megrendezni?

• Egyrészt a kérdést fel lehet tenni a résztvevők és a szervezők szempontjából. Többekkel sikerült a résztvevők közül beszélnem, és megoszlottak a vélemények. Voltak, akik nem értették, hogy miért nem rendeztük meg élőben, és voltak, akik egyetértettek a döntésünkkel. Nyilván a konferencia helyszínét körülölelő Bükk atmoszférája, a Hotel Palota nyújtotta kényelem és a személyes találkozás, a networking mindenkinek hiányzott.
A kérdés másik része, hogy csalódás volt-e egyáltalán? Úgy látjuk, hogy ez volt az egyetlen megnyugtató választás, és ennek megfelelően objektíve is helyes döntésként értékeljük a megteremtett biztonság miatt, az eredmények és hátrányok mérlege inkább pozitív. Nem vagyunk csalódottak.
Ezzel együtt – természetesen – az optimizmus töretlen: már nagyon várjuk az idei élő találkozást és a rég megszokott és jól bevált, két és fél napos élő szakmai részvétel lehetőségét.

 

• Akkor, ezek szerint tervezitek idén a konferenciasorozat folytatását.

• Ahogy az már az előbb is elhangzott, a teljes szervezőcsapat nagyon várja a 2022. évi személyes találkozót, elkötelezetten a lillafüredi konferencia megrendezése irányában. Azt tapasztalom, hogy a résztvevők jelentős része szintén osztja ezt a nézetet.

 

• Egyáltalán miért maradt el az „élő” konferencia?

• A pandémia első évében egyértelmű volt, hogy a konferenciát csak online tudjuk megrendezni, hiszen a központi korlátozások novemberben már nem engedélyezték a rendezvények megtartását. Azonban 2021-ben már nem volt ennyire egyértelmű a helyzet, hiszen a nyár végi és őszi időszakban már komolyabb, központilag vezérelt korlátozások nem voltak. Sokakkal egyeztettünk a témában, és érezhető volt, hogy számos cég már ősszel bevezetett bizonyos biztonsági korlátozásokat a munkavállalóik utazásaival és rendezvénylátogatásaival kapcsolatosan, megelőzve ezzel a későbbi tömeges megbetegedéseket. Továbbá, a jelentkezések számán is látszott, hogy egy novemberi rendezvényt már kevesen vállalnának be. Egy bizonyos létszám alatt viszont már egyszerűen nem érdemes konferenciát rendezni, hiszen teljesen elvész a találkozójelleg.

 

• Mekkora volt az érdeklődés az online konferencia iránt? Hányan regisztráltak?

• Az év elején a regisztrációt még azzal a feltételezéssel indítottuk el, hogy személyes részvételre lesz lehetőség, bár az nem volt még előre látható, hogy milyen feltételekkel vagy korlátozásokkal fogjuk tudni biztosítani a részvételt zárt térben. Ennek a bizonytalanságnak az árnyékában hirdettük meg a konferenciát, és bíztunk abban, hogy a kis-, közép- és nagyvállalatok megtalálják a módját annak, hogy a szakembereiket „el tudják engedni” egy ilyen típusú rendezvényre.
A regisztráció beindítása után már láthatóvá vált, hogy a munkáltatók nem érezték biztonságban a legnagyobb értéküket, a munkatársaik egészségét, a „humán erőforrásban” rejlő szakmai tudást. Emiatt viszonylag lassan gyarapodott a regisztrációk száma. A visszafogottság okát egyértelművé tette a trend megfordulása, ugyanis az online konferencia meghirdetését követően: a novemberi időpontig ez a szám 150 főig emelkedett. Ez kellemesen lepett meg minket, szervezőket, és a munkánk elismerésének megnyugtató érzésével töltött el, hogy még ilyen formában is igény van a PCS Találkozóra. A beérkezett előadások száma viszont nem tükrözte ezt a lelkesedést.

 

• Miért volt ingyenes az online konferencia? 

• Úgy gondoljuk, hogy a konferenciánk egyik kiemelkedő értéke a személyes jelenlét, amely segít a szakmai és szakmán alapuló baráti kapcsolatok kiépítésében és megőrzésében. Ezt semmilyen online platformon nem lehet pótolni, így az online konferenciát csak azért szerveztük meg, hogy segítséget nyújtsunk a szakmai partnereknek, hogy könnyebben érjék el egymást.

 

• Igaz, hogy kevés előadás hangzott el, de lehetett valamilyen főbb irányvonalat felismerni az előadásokban? Volt valamilyen fő topik, vagy topikok?

• Az előadások között három is a hidrogéntechnológiát érintette. A hidrogén energiatárolóként történő hasznosítása kihívás és egyben lehetőség is. Amennyiben előállítása karbonmentesen történik, úgy a legtisztább, hatékony eszköz az energia hosszabb távú, rugalmasan felhasználható tartalékolására. Hidrogén formájában az energia tárolható, viszonylag könnyen előállítható, szállítható. Felhasználható üzemanyagként járművekben, áramfejlesztőkben és az ipar számos területén – és ami a legfontosabb: karbonmentesen. 
Nem meglepő, hogy az Európai Uniót követve Magyarország is rendelkezik már kidolgozott hidrogénstratégiával, és – ha szabad így fogalmaznunk – itthon is kialakult a „hidrogénláz”, amit számos elindult, vagy előkészítés alatt álló beruházás fémjelez. 

 

• Marad-e a konferencia a megszokott környezetben és időpontban?

• Határozottan: igen! Amint azt mindig is hangsúlyozni szoktuk, ez a konferencia több, mint egy szakmai esemény. Itt mindig is igyekeztünk a személyes kapcsolatokra is időt fordítani, és annak teret biztosítani. A lillafüredi környezet tökéletes választás: itt ki lehet szakadni a mindennapi feladatok mókuskerekéből, és egy kellemes környezetben lehet szellemileg feltöltődni. 
Gyakran láttunk csoportokat, akik a reggeli kezdés előtt futóruhában érkeztek vissza a szállodába, és olyanokat is, akik az esti program előtt kerékpárra pattantak. A bükki környezet adta lehetőségeket sokan szeretik, és ki is használják. De a szálloda wellness részlege is egy olyan „csomópont”, ahol gyakran verődik össze gyártókból, integrátorokból és felhasználókból álló társaság egy kis testi-szellemi lazításra, és ahol mégis a leggyakoribb beszédtéma a folyamatirányítás. Ugyanitt, az egymással versenyben álló cégek képviselői is nyugodtan koccinthatnak az esti fogadáskor. Lillafüred tökéletes helyszín ehhez a rendezvényhez. Egy szóban összefoglalva tehát a terveinket: maradunk.
Az egyetlen változás, hogy a konferencia időpontját kissé előbbre hoztuk – idén szeptember 20–22. között rendezzük meg a PCS Találkozót. 

 

Lillafüred

 

• Terveztek-e valamilyen újítást a szerkezetében?

• Még 2019-ben fogalmazódott meg bennünk, hogy a konferencia szerkezetét hozzá kellene igazítani a résztvevők lassan átformálódó igényeihez. Egyrészt azt tapasztaltuk, hogy egy-egy workshop sokkal inkább közelebb hozza az adott terméket, szolgáltatást vagy megoldást a felhasználókhoz, mint egy szakmai előadás.
Másrészt pedig szeretnénk olyan közösségeket, szervezeteket is megszólítani és elérni, akik eddig – különböző okokból – nem kerültek kapcsolatba a PCS Találkozókkal, annak ellenére, hogy lennének szakmai kapcsolódási pontjaink. Ezeknek a csoportoknak is szeretnénk felkelteni az érdeklődését a rendezvényünk és az azon hagyományosan részt vevő, mértékadó hazai szakmai közösség megismerése iránt.
Ezek miatt a hagyományosan két és fél napos rendezvényt a feje tetejére akarjuk állítani. A nulladik nap egy ingyenes, nyitott szakmai nap lesz, ahol a főszerepet a workshopok-nak szánjuk. A kora délután induló esemény idején a földszinti nagyteremben több szervezet és cég részvételével hozunk létre egy olyan eseményt, ahová szeretettel várunk minden érdeklődőt – az iskolapadot koptatóktól a senior szaktanácsadóig. Ez egy olyan lehetőség lesz, amikor bőségesen lesz idő, hely és alkalom a személyes kapcsolatok ápolására. 
A másik két nap két egyenértékű, teljes nap lesz, ahol kora délelőttől késő délutánig várhatók szakmai előadások, workshopok és kiállítások, az este folyamán pedig állófogadáson és borkóstolóval egybekötött vacsorán lesz lehetőség a kapcsolatok építésére és ápolására. A konferenciát az utolsó nap esti programján zárjuk.

 

• Hogyan befolyásolhatja az idei konferenciát a pandémiás helyzet?

• A tavalyi tapasztalatok alapján úgy gondoljuk az új, szeptember végi időpontban biztonságosan megtartható lesz a konferencia. Így remélhetőleg nem kell komolyabb hátrányos következményekkel számolni, különösen, ha a higiéniás óvintézkedések betartásáért minden szükségeset megteszünk – ez pedig feltett szándékunk.  

 

• Kell e számítani a konferencián valamilyen korlátozásra? 

• Nem számítunk korlátozásokra. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy minden esetben eleget fogunk tenni a központilag előírt járványügyi korlátozó intézkedéseknek. 

 

• Hogyan hat az infláció a konferencia áraira? 

• A konferencia szervezésekor és a lebonyolítása során számos szolgáltatást közvetítünk, mint például az étkeztetés vagy a szállás. Ha a szervezésbe bevont partnercégek a szolgáltatások áraiban követik az inflációt, az sajnos elkerülhetetlenül megjelenik a kon­ferencia részvételi díjaiban is.

 

• Nem okozott nehézséget a két év szünet?

• Kicsit „megmacskásodtunk” a két év alatt. Mi négyen, akik a szer­vezőcsapat magját alkotjuk, érezzük, hogy nemcsak megkopott a konferenciaszervezés rutinja, hanem alkalmazkodnunk is kell a társas érintkezéstől a cégek kapcsolattartási gyakorlatán át az üzleti utazások szervezéséig terjedő változásokhoz. Bízunk viszont abban, hogy nagyon hamar „felkapjuk a fonalat”, és ott tudjuk folytatni, ahol abbahagytuk.

 

• Kikből áll idén a Szervező Bizottság?

• Évek óta ugyanaz a csapat szervezi a PCS konferenciákat – legyen szó hagyományos, vagy online eseményről. Ez a csapat szervezte a DCS időszakban rendezett konferenciákat is, igaz, akkor még a szervezői tábor jelentősen népesebb volt.
A Szervező Bizottság jelenleg négy főt számlál: Dr. Bölkény Ildi, Godó László, Konyha József és Vörös Csaba. Eredetileg mind a négyen a Miskolci Egyetem Alkalmazott Földtudományi Kutatóintézetének munkatársai voltunk. Az évek során szétszóródtunk némiképp, de ennek a konferenciasorozatnak a szervezése még mindig összetart minket.
Minden évben próbáljuk fejleszteni és alakítani, formálni a PCS Találkozót úgy, hogy a változó igényeknek jobban megfeleljen – természetesen, a Hotel Palota és a képviselt folyamatirányítási szakma jelentette határokon, igényeken és lehetőségeken belül.

 

• Hogyan alakul az idén a Programbizottság?

• Teljesen időszerű és jogos a kérdés, mivel minden évben van változás a Programbizottságban, de idén jelentősen változtattunk a szerkezetén, összetételén és létszámán is. Az eddigi hatfős létszámot idén hétre emeltük, és igyekeztünk olyan összetételt választani, ahol jelen vannak a tudományos élet, a mamutvállalatok és az úgynevezett integrátori területet lefedő cégek képviselői is.
Így minden meghatározó szegmens képviseltetheti a saját álláspontját és érdekeit – megmutathatja a szakmát a saját maga szemszögéből. Ezzel – reményeink szerint – közelebb hozzuk az egyes érdekcsoportokat egymáshoz, és segítjük kölcsönösen megérteni egymás igényeit. Nem véletlenül nevezzük a rendezvényt „találkozónak”, aminek a célja a szakmai fejlődés és az emberi kapcsolatok ápolása is. Ezt tükrözi a Programbizottság szerkezete is: Dr. Abonyi János (Pannon Egyetem), Bereznai Gábor (MOL Nyrt.), Bóta Péter (Richter Gedeon Nyrt.), Manninger Gusztáv (Flowell Kft.), Poór Tibor (MOL Petrolkémia Zrt.), Dr. Trohák Attila (Miskolci Egyetem), Veress Árpád (ExNB Tanúsító Intézet). Azt szeretnénk, ha a Programbizottság tagjai a PCS programját úgy alakítanák, hogy minden marginális területről érkezzenek érdekes, naprakész elő­adások, amiket nemcsak a saját területük, hanem a teljes technológiai kör élvezettel és érdeklődéssel hallgathat meg.
A gyártóspecifikus elkötelezettség látszatát továbbra is el szeretnénk kerülni, így a folyamatirányítást meghatározó beszállítói kört alkotó neves (német, japán, stb.) cégektől nem kértünk fel képviselőket a Programbizottságba. Ennek valóban csak a szakmai függetlenség, és a PCS Találkozók hitelességének biztosítása az oka, bár tudjuk, hogy sok fejlesztési irányra rá tudnának mutatni az innen érkező szakértők. Számukra sokkal alkalmasabb megjelenési platformot kínálnak az előadások, hogy elénk tárják a jelen technológiai megoldásaik legjobbjait.

 

• Milyen szakmai fókuszpontok lesznek?

• Az utóbbi konferencián a hidrogéntechnológia felvezetése csak ízelítőnek számított ahhoz képest, hogy az idei évben teljes „hidrogénnapot” tartunk, ahol kísérletet teszünk körbejárni a témát. A hidrogéntechnológiák keretében foglalkozni kívánunk a technológiai fejlesztésekkel, a telepítési és üzemeltetési tapasztalatokkal, a hidrogéngáz-koncentráció mérési megoldásaival. Kiemelt figyelmet érdemelnek továbbá napjaink olyan fontos témái, mint az Ipar 4.0 és 5.0, valamint a DataScience – Advanced Analytics (az adattudomány, a gépi tanulás és a mesterséges intelligencia alkalmazásai). 

 

• A gyártásautomatizálás már évekkel ezelőtt megjelent a PCS Találkozók életében mint tématerület. Lesz ennek valamilyen folytatása?

• Mindenképp szeretnénk ezt a vonalat is tovább vinni, hiszen rengeteg átfedés van a két terület között. Ha az Ipar 4.0-ra vagy a Digital Twin-re gondolunk, akkor mindkét táborból elkezdenek ömleni a közös témák. A buszrendszerek, szenzorok, a safety szintén olyan területek, ahol szintúgy közös nyelvet lehet beszélni. Nyilván látszik egy éles határvonal a folyamatirányítás és a gyártásautomatizálás között, de az egymást átfedő technológiai megoldások – legyenek azok szoftveres vagy hardveres témák – egyre szélesebb sávon terjednek szét, növelve a két alkalmazási terület megoldásainak átfedését.
Ezek mellett mi is látjuk, hogy a gyártásautomatizálásnak túl nagy külön területet – például önálló szekciót – nem kell biztosítanunk a PCS Találkozókon. A beszállítói oldalról viszont mégis csak jelen vannak azok a meghatározó szereplők, akik a folyamatirányításon kívül a gyártásautomatizálás területére is szállítanak megoldásokat. Bennük eleve megvan az az elvárás, hogy megmutassák a teljes palettájukat. Ezek mellett a felhasználói oldalról is megnyilvánul az a szakmai érdeklődés, hogy szívesen látnak egy-egy gyártócellákkal, robotokkal, gépi látással, gyártástámogató rendszerrel, raktározási megoldásokkal foglalkozó előadást.
Ezeknek megfelelően a PCS Találkozón a jövőben is lesznek gyártásautomatizálással foglalkozó előadások, de nem fogják átvenni a vezető szerepet a folyamatirányítással foglalkozó témáktól.

 

• Az elhangzottak alapján akkor reméljük, hogy idén már személyesen is fogunk tudni találkozni – egy megújult szerkezetű konferencián – veletek, Lillafüreden!

• Mindent megteszünk azért, hogy a folyamatirányítási szakma képviselői ismét egy nagyszerű, színvonalas rendezvényen találkozhassanak – személyesen. Várunk minden kollégát, szervezetet, céget – akár előadóként, kiállítóként vagy a folyamatirányítási szakma új trendjei iránt érdeklődő szakemberként.

 

www.pcsmeeting.hu