Szivárgásérzékelők töltőállomásokhoz
Megjelent: 2021. március 16.
Az áram-védőkapcsolót (RCD) sokan ismerik az alagsorban lévő biztosítékdobozuk révén. Habár még mindig több olyan régi épületet találunk, amelyek biztosítékokkal
vannak felszerelve, és ahol földelővezeték nélküli kábelezést építettek ki, ugyanakkor ezek egyre ritkábbak.
Szerencsére egyre több háztartásban alkalmaznak már áram-védőkapcsolót, mivel a biztosíték vagy a megszakító feladata csak az elektromos vezetékek túláram elleni védelme, ami alapvetően tűzvédelmi intézkedés. Az RCD viszont közvetlenül az embereket védi a halálos áramütésektől. Összehasonlítja, hogy az áramkörből kifolyó áram mennyisége megegyezik-e a beáramlott mennyiséggel. Bármely eltérés esetleges szivárgási áram jelenlétére utalhat, amely példának okáért egy személyen áramlik keresztül. Az áram-védőkapcsoló általában 30 mA szivárgási áramnál kikapcsol, mivel az 50 mA feletti váltakozó hálózati áram potenciálisan halálossá válik az emberek számára. A statisztikák mutatják, hogy mennyire fontos egy modern elektromos berendezés a lakók védelme szempontjából. Amíg a VDE 1970-ben több mint 250 halálos elektromos balesetet regisztrált Németországban, ez a szám 2018-ra már 43-ra csökkent. Egyébként a 43 haláleset közül természetesen 34 férfi volt, akik szeretik „bütykölni” az elektromos berendezéseket, de az esetek nagyobb részében nem rendelkeznek a szükséges óvatossággal és gondossággal – akiknek nincs szükségük feszültségmérőre, hiszen azt az ujjuk hegye is megteszi!
Biztonság az elektromos autó töltésekor
A közlekedés terén várhatóan komoly változás következik be, és úgy tűnik, hogy a verseny eldőlt: a belsőégésű motorral rendelkező személygépkocsikat az elektromos hálózatról tölthető gépjárművek váltják fel. A töltőállomások és a fali dobozok (elektromos járműellátó berendezések) piaca ennek megfelelően fejlődik, és egyes városokban gombaként szaporodnak a nyilvános töltőoszlopok. Mivel az elektromos járművek tömeges felhasználása egyre inkább elterjedtté válik, a fali dobozok értékesítési adatai is robbanásszerűen megnőnek. Az autótulajdonosok természetesen kényelmesen, elsősorban a saját garázsaikban akarják tölteni autójukat nap mint nap, de ugyanez igaz a céges parkolóban történő töltésre is, hiszen az a legjobb, amikor „teli tankkal” kezdhetnek minden reggel vagy indulhatnak haza munka után. Ennek eredményeként a nyilvános töltőoszlopok csak a nagyobb távolságokra történő utazások szempontjából lesznek relevánsak, és a korábbi benzin-, illetve dízelüzemű autótulajdonosok benzinkutakra tett hagyományos kirándulásai szép lassan a múlté lesznek.
Nem szabad azonban megengedni, hogy a biztonság háttérbe szoruljon, mivel töltés közben hatalmas erősségű áramok (kétjegyű amper tartományban) áramlanak az akkumulátorokba, és az akkumulátorokból vissza a hálózatba. (A „járműből a hálózatba” technológia [vehicle-to-grid – V2G] segítségével az elektromos járművek akkumulátoraiban tárolt energia visszatáplálható az elektromos hálózatba.) A szigetelési hibák pedig szivárgási áramokat is okozhatnak a kábeleknél vagy az autóban, amelyekkel szemben védeni kell az embereket és más élőlényeket.
Ezt a problémát Európában és a világ néhány más részén is az IEC 62752:2016 (a 2. töltési módú közúti villamos járművek tápvezetékébe beépített szabályozó- és védelmi készülék [IC-CPD]) szabványa kezelte. A töltőkábellel történő 2. töltési módú szabvány nemcsak a 30 mA-nél nagyobb váltakozó áramú szivárgási áramok esetén, hanem a 6 mA-nél nagyobb egyenáramú szivárgási áramok esetén is detektálást és kikapcsolást követel meg.
Azonban otthoni telepítés esetén a töltőállomás vagy a kábel integrált szivárgásvédelme eléréséhez csak egy olcsó „A” típusú RCD szükséges.