Skip to main content

Kibocsátásmentes e-teherautót mutatott be az ABB

Megjelent: 2019. július 09.

abb e truck lid2019 júniusában először közlekedett a svájci főváros, Bern utcáin az ABB technológiai megoldását alkalmazó, kibocsátásmentes elektromos meghajtású áruszállító jármű, amely évente 400 tonnával járul hozzá a CO2-kibocsátás csökkentéséhez, így jelentős előrelépést jelent a fenntartható városi logisztikai megoldások fejlesztése terén.

 

 

Az e-tehergépkocsit az ABB a kísérleti teherautók gyártására szakosodott partnerével, az E-Force One-nal közösen fejlesztette ki. A jármű kifejlesztése azt a célt szolgálja, hogy az ABB 2022 végére villamos meghajtású járművekből álló áruszállító flottát alakítson ki.
A tehergépkocsit, amellyel az ABB Formula E „Gen2” versenyautót szállították az ABB FIA Formula-E autóverseny berni futamának nyitóeseményére, az ABB által gyártott villanymotorral, inverterrel, hajtás- és akkumulátorrendszerrel szerelték fel. Az akkumulátorok töltését ABB Terra 54 villámtöltők biztosítják. A feltöltött akkumulátorok maximum 300 km hatótávolságot biztosítanak a jármű számára.
Az első két tehergépjárművet az ABB-nek az észak-svájci Turgiban működő teljesítményelektronikai gyárában szervizelik majd. A több hónapig tartó tesztelési fázist követően az ABB jelenleg 11 dízel üzemű járműből álló flottáját a következő három évben egyetlen üzemeltető által kezelt, e-tehergépkocsikból álló flottára kívánják lecserélni. A többletköltséggel nem járó átállásnak köszönhetően a becslések szerint évi 400 tonnával csökkentik a flotta szén-dioxid-kibocsátását.
A 25 tonnás prototípus járműveket 310 kWh kapacitású akkumulátorral szerelik fel, amelyek éjszakai töltését a Turgiban lévő járműtelepen végzik majd. Egy akkumulátor feltöltéséhez 6 órára van szükség. Az ABB 360 kW teljesítményű motorjai 2700 Nm nyomatékot adnak le, és lehetővé teszik, hogy az e-tehergépkocsi biztonsággal tudjon vontatni egy 12 tonnányi teherrel megrakott trélert. A jármű maximális sebessége 85 km/h. Eltekintve a gumiabroncsok által generált zajtól, a jármű menetzaja elhanyagolható.

 

abb e truck

 

A Turgiban lévő járműtelepen működő töltőállomások energiaellátását – a gyárban már kiépített napelemtábláknak és invertereknek köszönhetően – fenntartható energiaforrásból tudják majd biztosítani. Az e-tehergépkocsi-flottának az ABB logisztikai tevékenységébe történő integrálása jelentősen hozzájárul a vállalat globális kibocsátásmentesség iránti kötelezettségvállalásának teljesítéséhez, amely alapján az ABB azt a célt tűzte ki, hogy karbonsemleges és energetikailag önellátó ökoszisztémákat fejleszt ki az ipar, az otthonok és a nagyvárosok számára.
Svájcban az ABB lesz az első vállalat, amely kísérleti jelleggel teljeskörűen villamos hajtású tehergépkocsikra alapozza az áruszállítását. Az e-járművek a tesztelési időszakban az ABB létesítményeket összekötő útvonalakon közlekednek majd. A tervek szerint a Svájcon belüli leghosszabb áruszállítási útvonal 235 km lesz, amely még belül van a kísérlethez kiválasztott háromtengelyes EF26 járművek hatótávolságán. Ha a járműveket a jelenleg rendelkezésre álló legnagyobb kapacitású akkumulátorokkal szerelik fel, a hatótávolság akár 500 km-re is megnövelhető.

 

Forrás: az ABB sajtóközleménye