magyar elektronika

E-mail cím:*

Név:

{a-feliratkozással-elfogadja-az-adl-kiadó-kft-adatvédelmi-és-adatkezelési-tájékoztatóját-1}

Farnell lidMiért létfontosságú a támogatás a termék fejlesztési folyamatában

Nem számít, hogy már létező cégről vagy egy, a piacon nyomot hagyni kívánó startup cégről van szó, mindkettő ugyanazokkal a kihívásokkal szembesül az új technológiák kutatása, az új elektronikus termékek létrehozása vagy a meglévő projektek fejlesztése során. Ezek a kihívások azon amatőrök esetében is jelen vannak, akik meg akarnak valósítani egy tervet és sikeresen be akarják vezetni azt a piacon.

 

Nyilvánvaló, hogy a kezdeti ötlet – egy hatalmas üzleti lehetőségekkel kecsegtető koncepció – kigondolásától a kész termék azon személyekkel való megismertetéséig, akiknek felkelti az érdeklődését, akiknek hasznára válik, valamint akik nagy mennyiségekben megrendelik és használják, még rengeteg a teendő.
A fejlesztőpanelek, a nyílt forráskódú hardverek, a szoftverkönyvtárak és a felhőalapú szolgáltatások növekedése révén már nem csak a nagy és sok pénzzel gazdálkodó szervezetek engedhetik meg maguknak azt a folyamatot, ami az ötlet kivitelezhetőségi tanulmányától a termék piacra viteléig terjed. Manapság az alkotókból, amatőrökből és barkácsolókból is ugyanakkora eséllyel válhatnak professzionális fejlesztők.
Egyedül vállalkozni erre az utazásra ugyanakkor rengeteg kihívást és nehézséget foglal magában, ezért fokozottan ajánlott valamilyen partnert találni, amely az éppen szükséges támogatás szintjén operál. Erre a támogatásra az ötlet kidolgozásának legelején, például az arra vonatkozó piackutatáskor lehet szükség először, feltérképezni, hogy egyáltalán szükség van-e az adott termékre, majd a folyamat másik végén is támogatásra lehet szükség a csomagolás megtervezése és a forgalmazás megszervezése során, valamint a termék nyilvános – marketing és PR-módszerekkel történő – megismertetésében.
Melyek tehát az elektronikus termékek létrehozásának és kifejlesztésének fázisai, és hogyan lehet döntő szerepe egy harmadik fél támogatásának abban, hogy a termék hatalmas vagy mérsékelt sikert arat – vagy netalán megbukik?

 

Egy nagyszerű ötlet születése

Nem számít, hogy az eredeti koncepció amatőröktől, startup cégektől vagy már működő vállalkozásoktól származik, mindig segít, ha beszélünk más, hasonló helyzetben lévő személyekkel. Az olyan online közösségek, mint például az element14 közössége (www.element14.com/community/welcome) ideális terepet kínálnak arra, hogy a feltalálók és alkotók megvitathassák az új ötletek piacra való bevezetésének buktatóit – természetesen anélkül, hogy felfednék saját ötletük részleteit.
A régi mondás, miszerint „Nincs értelme újra feltalálni a kereket” itt különösen igaznak bizonyul, és számos tippre és meglátásra tehetünk szert azáltal, hogy elbeszélgetünk azokkal, akik szintén a koncepciófejlesztés és a piaci térhódítás nehézségeivel küzdenek.
E korai fázisban egy másik lehetőség az, ha keresünk egy mentorprogramot. Számos mentorprogram elérhető, amelyek a teljes kezdeti termékfejlesztési folyamatot felgyorsítják azáltal, hogy hozzáférést biztosítanak az alkotó számára egy üzleti mentorokat, befektetőket, hardverszakértőket és még potenciális vásárlókat is magában foglaló hálózathoz. Ez a típusú szolgáltatás különösen hasznos az olyan startupok számára, amelyek ily módon szert tehetnek a magasabb szintre lépéshez szükséges pénzügyi támogatásra, valamint olyan mentorok útmutatását élvezhetik, akik óriási hatással lehetnek bármilyen termékfejlesztési projekt kimenetelére.
Ezzel egyidejűleg egy rendszermérnökkel való kezdeti konzultáció számos félelmet és kétséget eloszlathat, elősegítve, hogy tisztán lássunk egy gyakran zavarba ejtően összetett folyamatban. Az egyik legfontosabb megválaszolandó kérdés a termékmeghatározási fázisban az, hogy szükség van-e egyáltalán a tervezett elektronikus termékre.

 

Meghatározás és tervezés

Ha tervezésről van szó, annak egyik aspektusa kigondolni az ötletet, ám megvalósítani azt teljesen más kihívás. Másképpen mondva, alkalmas-e az ötlet arra, hogy működőképes terv alapját képezze? Ezt a kérdést csak hosszas tervezőmérnöki munkával lehet megválaszolni.
A puhatolózás egyik módja, ha megvalósíthatósági tanulmányt végeztetünk, mielőtt túl sok időt és pénzt fektetnénk a projektbe. Ha olyan specialistákkal és szakemberekkel dolgozunk, akik jártasak a mérnöki megoldások amatőrök, startupok és már működő vállalatok számára történő szolgáltatásában, észszerű olyan részletes termékfejlesztési tervet készíttetni, amilyet csak lehetséges, és egyidejűleg megvizsgálni, hogyan kerül finanszírozásra a teljes fejlesztési projekt. Ha mindezek nem állnak rendelkezésre, nem ajánlatos további lépéseket tenni.
Amikor a helyes termékek kiválasztásáról van szó egy alkalmazáshoz, a megfelelő, naprakész termék- és tervezési tapasztalattal rendelkező partner segíthet a startupoknak dönteni olyan alapvető kérdésekben, hogy például az FPGA (felhasználó által programozható kaputömbök) technológiát érdemes-e alkalmazni, vagy a mikrovezérlők (MCU-k) és/vagy mikroprocesszorok (MPU-k) kombinációja kínálja-e a legjobb teljesítményt és hatékonyságot.
Az elektronikai termék fizikai kialakításának tekintetében fokozottan ajánlott olyan partnerrel dolgozni, aki sok éves tapasztalattal bír a NYÁK-kialakítás/sematikus tervezés területein. A termékfejlesztőknek mindig szem előtt kell tartaniuk azt, hogy milyen tervezési eszközök érhetők el számukra, milyen szoftverrel történik a terméktervezés, milyen hardver áll rendelkezésre, alkalmazásra került-e számítógép által támogatott tervezés (CAD) – amennyiben erre szükség van – és rendelkezik-e a termékkel foglalkozó szervezet a NYÁK-fejlesztésre vonatkozó tapasztalattal.

 

Farnell1 abra

1. ábra  A Premier Farnell „Maker to Market” (az alkotótól a piacig) folyamata

 

A prototípus megalkotása és a könyörtelen tesztelés

Ezen a ponton a harmadik fél szerepe létfontosságú a korszakalkotó ötlet megvalósítására való képesség tekintetében, különösen a piacra való belépést akadályozó tényezők elhárításában és a gyors, ám elengedhetetlen tervezésbéli módosítások végrehajtásában. A kezdeti fázisok tesztjeit kiálló termékek esetében igen fontos a prototípus megalkotása, a tesztelés, az elemzés és a szüntelen finomítás. A tesztelés és jóváhagyás mellett az újonnan kifejlesztett termékeknek a megfelelőségtanúsítás folyamatán is át kell esniük. Ez magában foglalja a megfelelőségi nyilatkozat megszerzését a Federal Communications Commission (FCC) szervtől, továbbá a Conformité Européene (CE) tanúsítvány és az Underwriters Laboratories (UL) minőségjelzésének elnyerését.
Ezzel egy időben azon alkotók számára, akik megtalálták a tökéletes piaci pozíciót termékük számára, elengedhetetlen a gyártási kapacitás gyors növelésére való képesség. A kisebb szervezetek és startupok gyakran nem rendelkeznek a szükséges méretű termelésre vonatkozó tapasztalattal, így, ha harmadik félként rendelkezésre áll egy olyan mérnöki csapat, amely sok tapasztalattal rendelkezik a tervezés és a termékek piaci bevezetésének támogatása terén, az nagy mértékben segíthet a megfelelő – pl. a Kickstarterről származó – alapok lehető leghatékonyabb felhasználásában és a teljes folyamat előmozdításában.

 

A gyártás megszervezése

Amint a termék gyártásra való alkalmasságát megállapították, a gyártó megtalálása, valamint annak biztosítása, hogy a gyártó elsajátítsa az elkészítés módját, jelentős feladatokat jelentenek a megvalósítás folyamatában. Ha ebben a fázisban hibát ejtünk, az összes eddigi munkánk kárba veszhet. Még ennél is rosszabb, ha a piacra való bevezetés ideje jelentősen megnyúlik, és elfecsérlik azokat a pótolhatatlan alapokat, amelyekre nagy szükség lenne. Ezért létfontosságú, hogy a termékalkotó jól működő kapcsolatban álljon egy olyan profi hardveres partnerrel, aki megfelelő szakértelemmel rendelkezik ahhoz, hogy optimális minőséget garantálva és a gyártási költségeket a minimálisra szorítva tudja legyártani a kész terméket. A legalkalmasabb anyagoknak a BOM (anyagjegyzék) segítségével történő felkutatása, a költségoptimalizálás és a kompetens beszerzés a gyártási folyamat elengedhetetlen részeit képezik.
A Dragon Innovation például a tervezéstől a prototípuskészítésen át a nagy tételű gyártásig támogatja a termékalkotókat. Bőséges tapasztalatukra alapozva segítenek ügyfeleiknek megfelelő gyárakat találni, átlátni a gyártási költségeket és ütemterveket, valamint vállalkozásaik növekedésével összhangban igazgatni a termelést. E szervezetek segítenek a felhasználónak megérteni a pénzáramlást, a fedezetszámítási jelentéseket és a nyilvántartási rendszereket a gyártás teljes folyamata során.
Egy átfogó tervezési és gyártási szolgáltatás aranyat ér, mivel sok termékalkotó számára ez a szakasz bizonyul a legnagyobb akadálynak ötletük megvalósításának folyamatában. Ha egy szakértő veszi kézbe ezt a feladatot, az alkotók azzal foglalkozhatnak, amihez a legjobban értenek, például további termékfejlesztéssel vagy jövedelemtermeléssel.

 

Irány a piac

A termék legyártása után a következő fázis a magas szintű szolgáltatást nyújtó forgalmazás. Mindez persze feltételezi, hogy a szükséges csomagolásokat megtervezték és véglegesítették. Ez magában foglalhat készletösszeállítást, a doboz megtervezését és szerkezetét, kézikönyvek és használati utasítások nyomtatását, a tartozékok egybecsomagolását, valamint egyéni és nagytételű csomagolást.
Miközben biztosítja a létfontosságú dokumentációk minden szükséges nyelvre való lefordítását, a forgalmazónak szoros kapcsolatban kell állnia a terméket a végfelhasználókhoz eljuttató ellátási lánccal. Ez azt jelenti, hogy a forgalmazónak tapasztalattal kell bírnia nagy mennyiségű elektronikus termék hatékony és gazdaságos kezelésére vonatkozóan, különösen online, ahol hatalmas mérnöki közösséghez lehet kapcsolódni.
Végül a potenciális vásárlók figyelmét fel kell hívni az adott termékre vagy termékekre, többek között egy olyan, a nyomtatott és online médiában – kulcsfontosságú közösségi médiaoldalakon – megjelenő hivatalos termékbemutatón keresztül, amely eljut a terméktervező által kijelölt célcsoporthoz.

 

Összegzés

A Premier Farnell sok éve támogatja a globális technológiai közösséget a termékfejlesztés minden fázisában, a diákoktól és alkotóktól a tervezőmérnökökig és gyártókig. 80 év tapasztalatára alapozva a cég szakterülete a tervezőmérnökök támogatása tervek készítésében, prototípusok építésében és a kész termékek gyors leszállításában, nemrég pedig egy új szolgáltatást vezetett be, amely az alkotókat támogatja termékötleteik piacra juttatásában. Egyidejűleg forgalmazási csatornái – amelyek évente 19 millió rendeléssort szállítanak – biztosítják, hogy a termékek a lehető legnagyobb piacra találjanak. A végső cél mindig a személyek, termékek és vállalkozások támogatása az olyan technológiák alkalmazásában, amelyek jobbá tehetik a világot.

 

Szerző: Cliff Ortmeyer – a Premier Farnell megoldásfejlesztési részlegének globális vezetője

 

Farnell element14
Ingyenesen hívható telefonszám: 06 80 016 413
Műszaki támogatás e-mailben: tech-hu@farnell.com
http://hu.farnell.com

www.element14.com