Skip to main content

Az automatizálás új hulláma – AR vezérelt kobotok

Megjelent: 2018. július 24.

universal robots kiterjesztett valosag lidA robotikai kutatásban meglepő, új szerepet kap a kiterjesztett valóság (Augmented Reality – AR) technológia, amelynek nemsokára jelentős hatása lehet a gyártási- és logisztikai automatizálásra, valamint – idővel – az otthoni- és kiszolgáló robotokra is.

 

 

 

A robotok programozásának hagyományos módja korábban a kódolás volt, ami időigényes és költséges folyamat, mivel a robotokat egy konkrét feladatra programozták be, amit újra és újra el kellett végezniük. Az együttműködő robotok (kollaboratív robotok – kobotok) programozása azonban sokkal könnyebb. Az – akár teljesen tapasztalatlan – működtetőnek mindössze a kívánt irányokba kell mozgatnia a robotkart, és egy vezérlőegység használatával beállíthatja az útvonalpontokat és műveleteket. Ezáltal sokkal intuitívabbá és rugalmasabbá válik a programozás, emellett a robotot új feladatokra is könnyedén be lehet programozni. Noha a robotok mozgása pontos és egységes, általában nem olyan finom, mint az emberi mozdulatoké, emellett a robot csakis azt a feladatot tudja ellátni, amire beprogramozták.
Ezen a ponton érdemes alkalmazni a kiterjesztett valóság (AR) által biztosított technológiai megoldásokat[1], amelyek lehetővé teszik, hogy az emberi dolgozó átvegye robot feletti irányítást. A működtető az AR technológiát használva vezérli a robotot, természetes és óvatos mozdulatokkal, tehát úgy ad a robotnak pontos instrukciókat, hogy elvégzi azokat a feladatokat, amiket a robottól is szeretne viszontlátni. Ez az új hozzáállás ideális megoldásnak számít a kobotok esetében, mivel azok az emberekkel közvetlenül és közösen tudnak dolgozni, bármiféle zavaró biztonsági korlát vagy kerítés nélkül.

 

 universal robots kiterjesztett valosag

 

Az AR technológia és a kobotok kombinációja egy teljesen új szintre emelheti az együttműködést. A michigan-i Kubica Corporation tervezővállalat nemrég mutatta be az AR segítségével irányított autóajtó-panel összeszerelő programját, amely egy UR10 robotot és a Light Guide Systems vetítőrendszerét alkalmazza. Ebben a felállásban a Light Guide rendszere szerelési instrukciókat vetít közvetlenül a munkaterületre. A működtető ráteszi a kezét a virtuális, vetített „start gombra”, és várja a további instrukciókat, miközben a robot elkezdi végezni a munkáját. A vetített fény kiemeli a robot által elvégzett feladatokat és segíti a működtetőt azokban, amiket neki kell elvégeznie. A folyamat úgy zajlik, hogy a rendszer megvilágítással és színkóddal jelöli a működtető számára a rögzítendő kábel pontos helyét, miközben a robot egyéb szerelési műveleteket végez el.
A működtető a minőségellenőrző üzeneteket is látja – mint például, ha hiányzik egy csapszeg –, és a vetítőrendszer virtuális vezérlőjével további parancsokat adhat a robotnak. Miután minden folyamat befejeződött, a vetítőrendszer egy képet készít a kész munkáról a későbbi ellenőrzés és nyomon követés céljából.

 

 universal robots kubica auto ajto osszeszereles

A Kubica Corporation AR technológia alkalmazásával irányított autóajtó-panel összeszerelő programja a Light Guide System vetítőrendszerével segíti az összeszerelés és minőségellenőrzés folyamatát. „Ez nagyon jó példa egy olyan, együttműködő munkakörnyezetre, ahol a Universal Robots U10 robotja együtt dolgozik az emberi munkatárssal egy autóipari összeszerelő állomáson.” – nyilatkozta Carol Choma, a Kubica operatív és üzletfejlesztési igazgatója

 

Az AR technológiát érintő kutatások még korai szakaszban vannak, de a jelek szerint a technológia segíteni fog abban, hogy a robotok használatát komplexebb alkalmazásokra is kiterjesszék. A kiterjesztett valóság robotika területén való alkalmazása hozzájárulhat a gyártási minőség és a konzisztencia javulásához, valamint az emberek és robotok közötti együttműködési lehetőségek növekedéséhez is.

 

(forrás: Universal Robots sajtóközlemény)

Még több Universal Robots

 


[1] A kiterjesztett valóság (Augmented Reality – AR) az a technológia, amely általában speciális headseteket, szemüvegeket vagy vetítéseket alkalmazva, adatokat vagy grafikát helyez valós képekre, érzékelőkkel és kamerákkal ismeri fel a működtető mozdulatait a visszajelzés és az irányítás érdekében. Mostanáig az AR főként a videojátékok (gaming) területén volt jellemző, ám a technológia egyre növekvő térnyerése újabb felhasználási módokat hoz magával.