Skip to main content

Hazánkba is eljutott az „iglidur on tour”

Megjelent: 2015. február 18.

igus 2 abra Bild-12014 januárjában indult nagy útjára egy a műanyag-specialista igus cég polimer siklócsapágyai­val felszerelt kisautó[1]. Négy kontinensen, sivatagokon, havas tájakon és trópusi hőségben ezzel az úttal demonstrálja a cég műanyag csapágyai­nak teljesítményét mozgó alkalmazásokhoz. Ázsia, Dél- és Észak-Amerika után most Európába érkezett, és ennek keretében Magyarországon is megállt  az „iglidur on tour” tesztautója. A „nagy utazás” részleteiről sajtótájékoztatón számolt be a vállalat magyarországi irodája és a tesztvezetés néhány résztvevője.

 

Eddig több, mint 80 ezer km-t teljesített az iglidur-tesztautó

A cég fennállásának 50. és az „igli­dur” nagyteljesítményű műanyag bevezetésének 30. évfordulója alkalmából az igus GmbH – a kölni Műszaki Főiskolával  együttműködve – alkatrészeire szedett szét egy tipikus városi kisautót, egy kétüléses Smartot. Megvizsgálták, hogy az autóban hol lehet a hagyományos, fémalapú, kenést igénylő siklócsapágyakat a sikeres iglidur-anyagból készült változataival helyettesíteni. Az átalakított autóba így 56 helyen került a legváltozatosabb igénybevételeknek kitett iglidur anyagú siklócsapágy, például a fékpedálba, az ablaktörlőkbe és ablakemelőkbe, a kapcsolómo­dulba, az üléskonzolokba, a kézifékbe, az önindító generátorba és a motorháztetőbe. A megoldás előnye, hogy a műanyag csapágy könnyebb a fémnél, jól tűri a szennyeződéseket, jelentős rezgéscsillapító hatást fejt ki, és ezzel jól kompenzálja a jármű rendszeres használata során fellépő dinamikus terheléseket. Nem utolsósorban pedig a műanyag csapágyak karbantartást, kenést nem igényelnek és korrózióállóak. Ezeket a tulajdonságokat az iglidur-termékcsaláddal immár 3 évti­zede szerzett tapasztalatok bizonyítják.

 

Igus 1 abra P1100973

A sajtótájékoztató házigazdája, Karasz Krisztián, a budapesti igus-iroda vezetője 

Az iglidur-széria változatos alkalmazásokban

Az iparág legnagyobb tesztlaborjában végzett több évtizedes kutatási és fejlesztési munka áll annak hátterében, hogy ma az igus a mozgó alkatrészek csapágyazási problémáira 45 különböző, megbízható és nemritkán egy adott alkalmazási probléma megoldására optimalizált plasztik alapanyagot tud kínálni az iglidur®-sorozatban. Az egyik legtermészetesebb alkalmazási terület az autóipar, amely ma már évente 200 millió példányban épít be termékeibe iglidur alapanyagú siklócsapágyat. Minden második igus-csapágy autóba van besze­relve. Az önkenő műanyag keverékek jellemzője a minimális súrlódás és kopás, a korrózióállóság és karbantartás-mentesség, amely jelentősen növeli azoknak a végtermékeknek a meg­bízhatóságát, és csökkenti a karbantartási költségét, amelybe beépítették. A kenőanyagot nem igénylő működtetés következtében a kicsorgó kenőanyag nem válik veszélyes hulladékká, tehát nem terheli a környezetet. A fröccsöntéssel előállított műanyag csúszócsapágyak a fémekkel ellentétben rugal­masak, amely egyfelől a beszerelést egyszerűsíti, másfelől pedig a működés közben – kellemes „mellékhatásként” – rezgéscsillapító hatásúak, és ezzel jelentősen hozzájárulhatnak a berendezés vagy jármű működési zajának csökkentéséhez.

 

igus 3 Bild-2

A világ körüli út legmagasabb pontján: Piz Gloria, Svájc. (Forrás: igus GmbH)

 

igus 4 abra Bild-3

A kisautó a világ körüli útja során a tajvani Tajpejben (Forrás: igus GmbH)

A modern csapágytechnika tesztpályája az egész világ

A szériamodelleknél lényegesen több műanyag csapággyal ellátott tesztautó 80 000 kilométert már teljesített az elmúlt tizenegy hónapban. India, Kína, Korea, Japán, Tajvan, Brazília és az Egyesült Államok már mögöttük vannak. Európán belül már jártak egyebek között Ausztriában, Belgiumban és Hollandiában, Angliában, Franciaországban és Svájcban is. A magyarországi megálló során például Pannon­halmát is útba ejtették. A csapat tervei szerint a teljesített úthosszat 100 ezer km-re „kerekítik ki”, mielőtt a jármű a kiindulási pontjára visszaérkezne. Minden nehézség ellenére az innovatív műanyag-technológiákkal felszerelt autó már bizonyított a legszélsőségesebb környezetekben is. A túra sivatagokon, hágókon, esőerdőkön és a megapoliszok közlekedési káoszán keresztül vezetett, szélsőséges időjárási körülmények között időjárás sem kímélte a kisautót, helyenént 30 fokot jóval meghaladó hőmérséklet és szélsőséges páratartalom is nehezítette az utat. Az utazás mind a sofőrnek, mind a járműnek komoly kihívást jelentett. A túraútvonal nemcsak Ázsia, Amerika és Európa turisztikai érdekességeit érintette, hanem az igus leányvállalatait és ügyfeleit is felkereste a csapat. A bemutatókon számtalan látogatót nyűgözött le a kiállításokon az autó minősége és a beépített műanyag csapágyak terhelésállósága. Amit a „világ kö­rüli turné” műszaki értelemben demonstrálni akart, azt a küldetés lényegében már teljesítette. A bemutató azonban még folytatódik, amelynek során a jármű a következő hónapokban végighalad az euró­pai kontinens keleti felén Romániától Törökországig, Dél- és Nyugat-Európában pedig Portugáliától Olaszországig. A túra ennek alapján még csupán egyszerű marketingfogásnak is tűnhetne, azonban az utazás befejeztével a járművet ismét „ízekre szedik”, a százezer km-en át karbantartás nélkül használt iglidur-csapágyakat kiszerelik, és alapos vizsgálatnak vetik alá: mérik a kopást, az elhasználódást és az igénybevétel más jellegzetes következményeit. A globális méretű „tesztlaborban” elszenvedett „nyúzópróbát” kiállt alkatrészeket az idei nürnbergi SPS IPC Drives kiállítás látogatói is megtekinthetik.

 

igus 6 abra P1100981

A sajtótájékoztatón megismert igus-munkatársak

 

A túra résztvevőivel folytatott kötetlen beszélgetésből megtudtuk, hogy a kétüléses városi „miniautó” (amelynek a csomagterét – kis túlzással – akár egy vastagabb borítékkal is meg lehetne tölteni ),  természetesen nem tudta volna egyedül teljesíteni a küldetést. Egy kísérőjármű szállította az expedíció tagjainak poggyászát és egyebek között a videofelszerelést is. A körút állomásait ugyanis gondosan dokumentálták: videofelvételt, fotókat és feljegyzéseket készítettek minden részletről, amelyeket egy-egy szakasz teljesítése után azonnal elérhetővé is tettek. A dokumentáció azonban nem csak vizuális útinapló készítését jelentette: egyebek közt feljegyezték minden olyan alkatrész használatának a számát (gépháztető vagy napfény­tető nyitása-zárása, ablaktörlő-használat stb.), amelyet egyáltalán meg lehet számlálni a normál autóhasználat körülményei között.

 

igus 5 abra P1100970

A tesztautó a túra budapesti igus-iroda előtt

Az iglidur® turné összeköti az embereket

Minden kilométer, amit az autó az út alatt megtett, humanitárius célokat is szolgált. Az adott országban megtett kilométerek számának megfelelő eurónyi összeget az igus jótékonysági szervezeteknek ajánlotta fel – az országok helyi sajátosságainak legjobban megfelelő módon. Indiában például az igus egy önkéntes alapon szerveződő jótékonysági hálózatot támogatott, amelynek célja az utcagyerekekről való gondoskodás; a koreai Incheon-ban pedig három tonna rizst osztottak szét nyilvános menzákon a rászorulóknak. Magyarországon a Heim Pál Gyermekkórház jutott 300 ezer forintnyi hozzájáruláshoz a fontos orvosi műszerek beszerzését támo­gató alapítványnak átutalt összegből.  

 

igus 7 abra P1100977

Az irodavezető jelképesen átadja az alapítványi támogatást a Heim Pál Gyermekkórház képviselőjének

 

A világ körüli útról részleteket a blog.igus.de/iglidurontour oldalon találhat az érdeklődő, köztük érdekes képek, videók és jelentések találhatók.

 

Szerző: Tóth Ferenc

 


[1] Lapunk 2014. évi 4. számában – műszaki részletekre is kitérve – már hírt adtunk az akkor indult vállalkozásról.

Még több igus

 

Címkék: iglidur