Skip to main content

International Rectifier: integrált kapumeghajtó gépjármű stop–start-alkalmazásokhoz

Megjelent: 2012. június 13.

international_rectifierA gépjárművek városi üzemének súlyos környezeti és gazdasági hatása az üresjáratban értelmetlenül „elfüstölt” üzemanyag problémája. Egyes becslések szerint a dugókban és közlekedési lámpáknál várakozó gépjárművek fogyasztását akár 15%-kal is csökkenteni lehet, ha motorjukat várakozáskor leállítják, és csak a valódi elinduláskor indítják újra. Ez nem kevés anyagi megtakarítás önmagában is, de a CO2-emisszióra, a légszennyezésre és a városi környezeti zajra gyakorolt hatása is szinte felbecsülhetetlen.

A megoldás, a stop–start-rendszer, rendelkezésre áll, amelynek megvalósításához a növelt teljesítményű indítómotor és akkumulátor mellett olyan teljesítményelektronikára is szükség van, amely megbízhatóan és „odafigyelés” nélkül képes elvégezni a motor szükség szerinti újraindítását. A motor áramának kapcsolása nagyáramú MOSFET-kapcsolótranzisztort igényel, amelynek kapuelektródáját megfelelő paraméterekkel meg kell hajtani. Szükséges továbbá a motorindítás tartama alatt az indítómotor és akkumulátor áramköréről leválasztani a tranziensekre kényes járműelektronikát. Az Inter­national Rectifier AUIR3240S típusú kapuvezérlője több MOSFET összehangolt vezérlésére is képes, amely révén a párhuzamosan kapcsolt MOSFET-ek eredő bekapcsolási ellenállása is csökkenthető. Az eszköz stabil 15 V-os kapcsolójelet állít elő teljesen szélsőséges, 4…36 V-os bemeneti feszültségből, miközben sajátfogyasztása 15 μA alatt marad. Megbízható működését a kimenetiáram-figyelő és a csiphőmérséklet túllépése ellen védő áramkör egészíti ki.

www.irf.com