Skip to main content

Létesítménymenedzsment

Megjelent: 2019. november 29.

lightport lidA Létesítménymenedzsment megoldásrendszer az Európai Unió és a Magyar Állam támogatásával a „Prototípus fejlesztése a LightPort Kft.-nél” című, a „VEKOP-2.1.7-15-2016-00558” azonosítószámú projekt keretén belül valósul meg.

 

 

 

A LightPort Kft. 2003-ban alakult, folyamatosan fejlődik, jelenleg 18 munkatársa van. A cég fő tevékenysége a programozás, saját fejlesztésű webes és mobiltelefonos megoldásokat fejleszt, és vezet be partnereinél a meglévő IT infrastruktúrához illesztve. Megoldásait Java technológiai alapokon valósítja meg, open source modulokat beépítve. A cég munkája során kiemelt figyelmet fordít a szabványos technológiák használatára, ennek köszönhetően a kialakított megoldások operációs rendszer és kiszolgáló-, SW-környezet-függetlenek tudnak maradni, azaz könnyen alkalmazhatók az ügyfelek megszokott környezetéhez, elvárásaihoz.
A Projekt összköltsége 119 484 000 Ft. A támogatás intenzitása a Projekt elszámolható összköltségének 62,45%-a, de legfeljebb 74 622 600 Ft. A projekt célja egy könnyen üzembe helyezhető és integráltható, költséghatékony, környezettudatos szempontokat figyelembe vevő, közúti adatgyűjtő prototípusgép fejlesztése, továbbá közúti, közterületi létesítményelemek rendszeres ellenőrzésének és automatizált feladatkiosztáson alapuló karbantartásának támogatása.

 

lightport2


Létesítménymenedzsment-megoldás

A Létesítménymenedzsment-megoldás (LM-megoldás) célja, hogy ügyfelei számára a létesítményeik kezelésével kapcsolatos mindennapi feladatokat áttekinthető és innovatív platformon tegye elérhetővé.
LM-rendszer által kezelt létesítmények:

  • közutak és jelzésrendszereik;

  • közterületek, közparkok;

  • létesítmények.


A rendszer eredményeképp ügyfelei létesítményei költséghatékonyan, magas minőségű rendelkezésre állással működnek rendeltetésük szerint, ezáltal a létesítményekkel kapcsolatos mindennapi feladatok átláthatóvá, nyomon követhetővé válnak. A rendszer által biztosított riportok segítségével a várható költségek tervezése megalapozottnak tekinthető, a létesítményre vonatkozó vezetői és üzleti döntések biztos alapokon nyugszanak.

 

lightport

 

Az LM-megoldás felhasználási esetei:

  • közútkezelő szervek – közúti adatgyűjtés, incidenskezelés;

  • létesítményüzemeltető cégek – létesítménymenedzsment;

  • városgazdálkodási szervek;

    • városi úthálózat-adatgyűjtés, incidenskezelés;

    • ingatlanmenedzsement.

 

Az LM-rendszer megvalósítása során szem előtt tartott általános elvárások, amelyek a rendszer rugalmas, széles körű használatát lehetővé teszik:

  • nincs harmadik féltől való függés;

  • nincsenek rejtett költségek;

  • open source térinformatikai (GIS) és tervezői (CAD) fejlesztőkészletek integrálása;

  • MI alapú objektumfelismerési technológia megvalósítása (jelzésrendszer és útburkolat-minőségi objektumok azonosítása);

  • adatgyűjtő eszköz biztosítása;

  • díjmentes és fizetős adatbázis-kezelőkkel való együttműködés;

  • interfészalapú kommunikáció a rendszermodulok között;

  • illeszthetőség a meglévő rendszerekhez;

  • felhasználóbarát, magas felhasználói élményű felületek (szabványos webes technológiákkal);

  • IOS és Android mobilalkalmazások;

  • Java-alapszerveroldali programnyelv;

  • a magyar fejlesztés előnyei:

    • forráskódátadás;

    • teljes körű felhasználói és továbbfejlesztési jogosultság biztosítása.

Az LM-megoldás bevezetésével és üzemeltetésével kapcsolatos szolgáltatások – a megrendelői igényeknek megfelelően:

  • folyamat felmérés;

  • testreszabás;

    • megrendelői elvárások szerinti módosítások elvégzése;

    • integrálódás a meglévő rendszerekhez;

  • telepítés és kezdeti feltöltés;

  • oktatás;

  • üzemeltetés;

  • magas rendelkezésre állás biztosítása;

  • Level 1. 2. 3. szintű támogatás;

  • 7 × 24 órás felügyelet;

  • Az alábbiakban az LM-rendszer előnyeit mutatjuk be különböző felhasználási esetekben. A LightPort Kft. partnerei – természetesen – az egyes felhasználási előnyöket integráltan alkalmazhatják az LM-rendszer használatával.

Esettanulmány: Közúti adatgyűjtés, incidens kezelés

Problémafelvetés

Jelenlegi helyzet, problémaforrások feltárása:

  • a meglévő adatgyűjtő eszközök:

    • költségesek;

    • a gyűjtött adatok feldolgozása magas humán és gépi erőforrás-igényű;

  • az adatgyűjtő folyamatok szervezetenként külön-külön kerülnek megvalósításra:

    • magas az adatgyűjtés költsége;

    • alacsony az adatgyűjtés gyakorisága;

    • nem tevezett az adatgyűjtés és adatfeldolgozás ütemezése;

  • 2018. évben előállt új fejlesztői környezetek:

    • MI-modellek elérhetősége;

    • a tensorflow (google)-modellek fejlődése és széles körű nyilvánossá tétele;

  • a piacon működő természetes adatgyűjtő szervezetek nincsenek bevonva az adatgyűjtésbe.

 

Az LM-rendszer szolgáltatásai:

  • automatikus adatfeldolgozás és ticketing-feladat;

  • természetes adatgyűjtő szervezetek bevonásának támogatása (busz, taxi, posta, logisztikai cégek);

  • elérhető árú adatgyűjtő eszköz biztosítása;

  • GIS-adatok kezelése:

    • térképadatok;

    • alaprajzok;

    • objektumok minőségi megjelenítése;

    • adatok, feladatok, felelősségek kezelése;

  • mobil és webes hibabejelentés és feladatkezelés;

  • online vizuális létesítménystátusz áttekintése;

  • eseményvezérlet állapotkezelés;

  • objektumalapú eszközleltár;

  • elektronikus ügyintézés támogatása.

 

lightport3

 

Eredmények – Fenntartható, üzemeltethető, transzparens ingatankezelés


Átlátható ingatlan-nyilvántartás – elérhető eredmények áttekintése:

  • térképi, alaprajzi áttekintő nézetek;

  • GIS – Objektumszemléletű nyilvántartás;

  • GIS – Objektumcsoportok kezelése;

  • GIS – Objektumalapú feladat- és felelősségkezelés;

  • létesítményhasznosítási riportok (kiadható, felújítandó, üzemelő);

  • Ticketing-integráció;

  • állapotkezelés, állapotalapú nyilvántartás;

  • karbantartási és tervezési folyamatok vizualizálása;

  • Up to date tájékoztatás / online információk;

  • ellenőrizhető tevékenységek (ki, mit, mikor csinált?);

  • vezetői, és döntéstámogató riportok;

  • neuralgikus pontok;

  • havi riportok.

Nő a kihasználtság, csökkennek a költségek, megszűnnek a rejtett költségek.
Minta: Közúti jelzésfelismerés

 

Külső kapcsolatok

A rendszer és moduljai a moduláris szabványos interfészalapú kommunikáció szempontjai szerint kerülnek kialakításra, ezért a partnereknek a rendszerekkel való szoros együttműködése támogatott, például:

  • Ticketing-rendszer;

  • központi jogosultság kezelése;

  • adatgyűjtő folyamatok és hálózatok támogatása;

  • szakági rendszerek;

  • hivatali szolgáltatások.

 

Lightport Kft.infoblokk kedv final CMYK ERFA

1024 Budapest

Keleti Károly utca 26

Tel: +36 30 465 96 53

Mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Web: lightport.hu