Skip to main content

ABB megoldásokkal üzemel majd a világ első nullakibocsátású folyami hajója

Megjelent: 2019. május 30.

abb az zemanyagcella rendszerrel hajtott tolhaj illusztrcija lidA franciaországi Rhône folyóra tervezett, teljesen hidrogén üzemanyagcellákkal hajtott új tolóhajó működtetéséhez az ABB energiaellátási és hajtási megoldásait fogják alkalmazni.

 

 

 

 

 

Az Európai Unió által finanszírozott, nullakibocsátású belvízi és tengerpart-menti kereskedelmi célú hajók fejlesztését célzó FLAGSHIP program keretében, az ABB üzemanyagcella-alapú energiaellátási és meghajtási megoldást szállít a franciaországi központú Sogestran Group leányvállalata, a Compagnie Fluviale de Transport (CFT) számára épülő tolóhajóhoz. A szállítás tervezett határideje 2021. Az üzemanyagcellához a hidrogént part menti megújuló energiaforrás biztosítja, és a hajó teljes energialánca kibocsátásmentes lesz.
A FLAGSHIP projektet a Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (FCH JU/ Üzemanyagcella- és Hidrogéntechnológiai Közös Vállalkozás) elnevezésű köz- és magánszféra partnerség támogatja. Az FCH JU-t az EU Horizont 2020 programja keretében, az üzemanyagcella- és hidrogéntechnológiai megoldások közlekedési és energetikai felhasználásának felgyorsítása céljából hozták létre. Az FCH JU partnerséget három tag alkotja – az Európai Bizottság, az üzemanyagcella- és hidrogéngyártókat képviselő Hydrogen Europe, valamint a kutatási területet képviselő Hydrogen Europe Research. A CFT fejlesztési projektjében részt vesz az LMG Marin, az NCE Maritime CleanTech és a PersEE is.

 

abb az zemanyagcella rendszerrel hajtott tolhaj illusztrcija

A hidrogén üzemanyagcella-rendszerrel hajtott nullakibocsátású tolóhajó illusztrációja

 

Az ABB 2019 január, azaz a FLAGSHIP program kezdete óta vesz részt a kezdeményezésben. Az ABB a projekt keretében szorosan együttműködik a projektkoordinálási feladatokat ellátó finn kutatási szervezettel, a VTT-vel, valamint az innovatív, új, tiszta energiacella-megoldásokat fejlesztő Ballard Power Systems Europe-pal. Az együttműködés keretében hajók üzemeltetésére alkalmas 400 kW teljesítményű üzemanyagcella-megoldás fejlesztésén dolgoznak.
A projekt célja azt bebizonyítani, hogy az üzemanyagcellák a gyakorlatban alkalmazható és megvalósítható hajtási megoldást jelenthetnek a közepes méretű, több mint 100 utast vagy ezzel azonos tömegű árut szállító, belvízi vagy tengerpart-menti közlekedésben résztvevő hajók tulajdonosai és építői számára. A FLAGSHIP program emiatt kiterjed annak vizsgálatára is, hogy a hidrogén üzemanyagra történő átállás milyen hatást gyakorol az üzemeltetésre.
Az üzemanyagcellás erőmű kiépítését követően azt tervezik, hogy a hajó napi rendszerességgel fog közlekedni. Különös figyelmet fordítanak majd az üzemanyag-utántöltési eljárásokra, amelyeknek illeszkedniük kell az üzemeltetési menetrendekhez. A próbaüzem értékes tapasztalatokat nyújt majd arra nézve is, hogy a tengeri hajózásban alkalmazni kívánt hidrogén üzemanyagcellák esetében miként fejleszthető ki, illetve optimalizálható az üzemanyag-utántöltési infrastruktúra.

 

abb az zemanyagcella rendszerrel hajtott tolhaj smja

A hidrogén üzemanyagcella-rendszerrel hajtott nullakibocsátású tolóhajó sémája

 

A tengerhajózás a becslések szerint évi 940 millió tonna szén-dioxidot juttat a légkörbe, ezért egyre nagyobb nyomás nehezedik a hajózási ágazatra, hogy olyan eszközöket vezessen be, amelyek csökkentik a káros szennyezőanyagok kibocsátását. Az ENSZ-nek a hajózás biztonságáért felelős Nemzetközi Tengerészeti Szervezete stratégiát fogadott el a hajók által termelt üvegházhatású gázok csökkentésére. A stratégia céljai között szerepel, hogy az üvegházhatású gázok kibocsátását a 2008-as szinthez képest 2050-re 50%-kal csökkentik, majd később teljesen megszüntetik.
Az üzemanyagcellás technológiát általában az egyik legígéretesebb, olyan fenntartható energetikai megoldásnak tartják, amely alkalmas lehet arra, hogy a világszerte folytatott tengerhajózáshoz kapcsolódó kibocsátások szintjét csökkentse. Az üzemanyagcellák a hidrogén kémiai energiáját elektrokémiai reakció során elektromossággá alakítják[1].

 

Forrás: az ABB sajtóközleménye

 

[1] A cellák az üzemanyagot közvetlenül elektromossággá, hővé és tiszta vízzé alakítják át.