Skip to main content

Rotork CVA – CMA meghajtósorozat

Megjelent: 2017. október 06.

VolvarberTechnológiai áramlásszabályozás kompromisszumok nélkül

A folyamatirányítás egyik „alapfeladata” a folyadékok és gázok tömeg-, illetve térfogatáramának vezérlése/szabályozása a technológiai igények szerint. Ennek „alapeszköze” a meghajtó és szelepegység.

A cikk korlátlan indíthatóságot igénylő, akár biztonsági funkciókat is megkívánó szabályozó feladatok végrehajtásához kínál precíz és költséghatékony szelepvezérlő-megoldást, valamint szerelvényfüggetlen alkalmazhatóságot a környezeti paraméterek és működési feltételek széles tartományában.

 

A szabályozás a technológiai folyamatok megkerülhetetlen eleme. Minőségét a szabályozókör összes tagjának, de különösen a beavatkozó eszköznek a minősége befolyásolja. Az áramlásszabályozás beavatkozó eszközeként az iparban a pneumatikus membránnal mozgatott szabályozóelemek terjedtek el leginkább. Ezeknek számos előnye van, de bizonyos fontos kihívásoknak (stabil és gyors működés, költséghatékony üzemeltetés, kompakt kivitel, szelepmonitoring biztosítása, terepi buszrendszerben való működés) nehézkesen felelnek meg.
Az elektromos szabályozó-meghajtók kompakt kivitelt, paraméterezési lehetőséget, buszrendszerre csatlakoztatható kivitelt biztosítanak, de biztonsági pozíciót és megfelelő pontosságot ritkán tudnak nyújtani. Ezt a piaci igényt ismerte fel az angliai Rotork Controls és új típusú szabályozó-meghajtó fejlesztésébe kezdett, melynek eredménye a CVA és CMA sorozat lett.

 

01 Volvarber
Az új termékcsaládok közös tulajdonságai

Az új típusú elektromos szabályozó-meghajtók elhanyagolható holtsávval („dead band”) rendelkeznek. Elektromos hajtásuk jóvoltából a „játékmentes” fokozóműegység azonnali reagálást biztosít a vezérlőjel vételekor. Nem jelentkezik a pneumatikus vezérlőkre jellemző, a membrán és egyéb súrlódások miatt kialakuló késleltetés sem.
A gyors és pontos szabályozást elősegíti a túlfutásmentes működés. A mechanikai kialakítás és a kettős pozícióérzékelés digitális feldolgozása biztosítja a túlfutásmentes pozícióra állást (1. ábra), amely a pneumatikus meghajtáshoz képest rövidebb idő alatt megy végbe. Fontos tulajdonságuk az is, hogy – a pneumatikus membránszelepektől eltérően – visszahatás- („drive back-”) mentes működést nyújtanak. A mechanikus fokozóműegység védelmet nyújt a közeg lökéshullámainak visszahatása ellen a szelepen keresztül, így a szabályozás zavartalanabb.
Az új család tagjai nagy pontosságú pozícióbeállítást tesznek lehetővé: pontosságuk egy nagyságrenddel jobb a membránénál. Ez a kettős pozícióérzékelésnek köszönhető, azaz a motor és a meghajtó kimenetén is történik pozícióérzékelés, amely kikü-szöböli az esetleges mechanikus holtjátékok, visszarúgások hatásait. Digitális vezérlésük a felhasználót teljes körű konfigurációs lehetőséghez juttatja. A vezérlési paraméterek egész sora (pl. sebesség, karakterisztika – 2. ábra, biztonsági pozíció) vált beállíthatóvá. A vezérlést biztosító felső szint jellemzőivel kombinálva a legmegfelelőbb szabályozási folyamat gyorsan, egyszerűen beállítható, nincs többé szükség kompromisszumos megoldásokra.

 

02 Volvarber

 

A szelepmonitoring funkciót felhasználóbarát kezelőfelület teszi lehetővé (3. ábra). A meghajtó – és rajta keresztül a szelep – megfigyelését, ellenőrzését biztosító támogatószoftver ingyenesen elérhető, és nagy mértékben segíti a karbantartás ütemezését is. Az új beavatkozókban az elektromos meghajtóknál elsőként jelenik meg a beépített energiacella, amely vezetékes tápfeszültség-ellátó rendszertől független működést tesz lehetővé. Ez egy hibatűrő („fail safe”) biztonsági funkció, amely a biztonsági pozícióba mozgatás lehetőségével segíti a hibaállapotok biztonságos kezelését. Ez a funkció bonyodalmas szerelések nélkül, programozással változtatható, de a biztonsági pozíció szükség esetén ki is iktatható.

 

03 Volvarber

 

A meghajtók közös jellemzője a kis méret és tömeg, üzemeltetési költségei – különösen a pneumatikus meghajtók üzemeltetését biztosító levegőrendszer működési költségeivel összevetve – lényegesen kisebbek. Összességében tehát az új termékcsaláddal megvalósított beavatkozókat a kompakt kivitel és a hatékony üzemeltetés jellemzi.

A termékcsaládok egyedi tulajdonságai

A CVA típus a járatos lineáris és negyedfordulatú szelepek működtetésére alkalmas. Ez a típus – az alapszolgáltatáson felül – beépített adatgyűjtővel is rendelkezik, amely átfogó működési információkat gyűjt a hajtásról, illetve a szelepről. Ez lehetővé teszi, hogy a tervezett karbantartást ne az üzemidőhöz, hanem a tényleges elhasználódáshoz kötött időpontban lehessen végezni, amely jelentősen csökkenti a karbantartási költséget, csökkenti a nem tervezett állásidőt és növeli a hatékonyságot.
A CMA hajtások alapszolgáltatásokat nyújtanak szabályozási feladatokhoz, beépített 4…20 mA-es vezérlő és visszajelző egységgel. Negyedfordulatú, többfordulatú és lineáris kivitelben egyaránt elérhető.
A terepi buszrendszerekhez (HART, Profibus, Foundation Filedbus, Modbus, Pakscan) való csatlakoztathatóságot csatolómodulok biztosítják.

 

Volvarber tablazat

 

Az új típuscsalád elemeivel kialakított hajtások számos referenciaprojektben az elvárásoknak megfelelően teljesítettek.


Bővebb információt a gyártó weblapján (www.rotork.com), illetve a hivatalos képviseletet ellátó Volvarber Kft. elérhetőségein találhatnak az érdeklődők.

 

Honti Attila szervizmérnök – Volvarber Kft.

Volvarber Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.
6000 Hungary Kecskemét, Rezgő utca 2.
Tel.:  +36 76 506 506, +36 20 480 8838
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
www.volvarber.hu